مواد ایمپلنت دندان چیست؟ در این مقاله کامل توضیح داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

بهترین مواد برای ایمپلنت دندان

تیتانیوم یا زیرکونیوم رایج ترین مواد ایمپلنت دندان هستند که در پست ایمپلنت های دندانی مورد استفاده قرار می گیرند. پست ایمپلنت در استخوان فک پیچ می شود و به عنوان پایه دندان جدید عمل می کند. این ماده باید چقرمگی و استحکام کافی داشته باشد و زیست سازگار باشد، به این معنی که شبیه بدن انسان است و می تواند به طور طبیعی با استخوان فک ترکیب شود.

تیتانیوم استاندارد طلایی برای ایمپلنت های دندانی است. این ماده می تواند تیتانیوم خالص یا یک آلیاژ باشد. وقتی تیتانیوم شامل عناصر کمیاب آهن، نیتروژن، اکسیژن و کربن باشد، کیفیت مکانیکی آن را بهبود می بخشد.

آلیاژهای تیتانیوم می توانند با عناصری مانند آلومینیوم ترکیب شوند تا استحکام آن را بهبود بخشند. نتیجه یک ماده با چگالی کم است که هم در برابر خوردگی و هم در برابر خستگی مقاوم است.

همچنین میزان آلرژی در ایمپلنت‌های تیتانیوم کم است که از زمانی که برای اولین بار در دهه 1980 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، به میزان موفقیت بالای 90 درصد منجر شد. شکست ایمپلنت به دلیل شکستگی نیز نادر است. با این حال، یک بیمار ممکن است به تیتانیوم یا یکی از آلیاژهای آن حساسیت مفرط داشته باشد که منجر به شکست ایمپلنت شود، اگرچه این امر به ندرت رخ می دهد.

تیتانیوم ترکیبی منحصر به فرد از استحکام، دوام، سبک وزن و زیست سازگاری را ارائه می دهد. می تواند با استخوان فک ترکیب شود و تحریک لازم را برای فعال کردن رشد سلولی در استخوان و لثه ایجاد کند.

در چند دهه گذشته، ایمپلنت دندان به روشی قابل اعتماد برای بازیابی دندان های از دست رفته تبدیل شده اند. در طی این دوره، مواد مورد استفاده برای ایمپلنت‌های دندانی به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته‌اند و درک چگونگی تأثیر خواص فیزیکی و شیمیایی بر نتیجه بالینی درمان به طور قابل توجهی بهبود یافته است. این ویژگی ها شامل ترکیب سطح و ریزساختار ایمپلنت است. در حالت ایده آل، مواد ایمپلنت باید زیست سازگار و مقاوم در برابر خوردگی و شکستگی باشند. ایمپلنت ها را می توان از تیتانیوم یا زیرکونیوم ساخت. آنها باید چقرمگی و استحکام کافی را نشان دهند و طراحی ایمپلنت باید با خواص فیزیکی آن سازگار باشد.

بیشتر بخوانید
دندان شیری کودکان

مواد ایمپلنت دندان: تیتانیوم و آلیاژهای تیتانیوم

مواد ایمپلنت دندان: تیتانیوم و آلیاژهای تیتانیوم

تیتانیوم اغلب به عنوان “استاندارد طلایی” برای ساخت ایمپلنت های دندانی در نظر گرفته می شود و ممکن است از نظر تجاری خالص یا یک آلیاژ باشد. تیتانیوم خالص تجاری معمولا دارای عناصر کمیاب است که شامل آهن، نیتروژن، اکسیژن و کربن است که کیفیت مکانیکی را بهبود می بخشد. آلیاژهای تیتانیوم با عناصری از جمله آلومینیوم و وانادیم مخلوط می شوند. متداول ترین آلیاژ تیتانیوم دارای 6% آلومینیوم و 4% وانادیم است و برای بهبود استحکام آن تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد و در نتیجه ماده ای با چگالی کم است که در برابر خوردگی و خستگی مقاوم است.

نگرانی هایی در مورد حساسیت تیتانیوم وجود دارد که احتمالاً با خوردگی سطح ایمپلنت ها مرتبط است، اما بسیاری از مقالات مربوط به ایمپلنت های ارتوپدی است. شواهد کمی برای نشان دادن حساسیت به تیتانیوم وجود دارد، اگرچه برخی از افراد ممکن است حساسیت یا آلرژی به سایر فلزات مورد استفاده در آلیاژها داشته باشند. همچنین برخی از بیماران ترجیح می دهند هیچ گونه فلزی در بدن خود نداشته باشند. با توجه به واکنش ها، ممکن است تیتانیوم در برخی از بیماران باعث ایجاد حساسیت مفرط شود و این می تواند در شکست ایمپلنت نقش داشته باشد. شکست ایمپلنت تیتانیوم به دلیل شکستگی نادر است و دلایل بالقوه شامل طراحی ایمپلنت یا نقص ساخت، یا برازش غیرفعال چارچوب است.

مواد ایمپلنت دندان: زیرکونیوم

مواد ایمپلنت دندان: زیرکونیوم

زیرکونیوم ماده‌ای است که می‌تواند به همان اندازه با استخوان و همچنین تیتانیوم ادغام شود و استفاده از آن نگرانی‌های بیمار را در مورد آلرژی یا حساسیت فلزی از بین می‌برد. از مزایای بالقوه انتخاب زیرکونیوم می توان به صفر بودن خطر خوردگی اشاره کرد و استفاده از آن امکان نمایان شدن فلز از طریق لثه یا قرار گرفتن در معرض آن به دلیل تحلیل لثه یا استخوان را از بین می برد.

بیشتر بخوانید
مراقبت از دندان کودکان

زیرکونیوم از نظر حرارتی نیز نارسانا است، اما اینکه آیا شخص واقعاً بتواند رسانایی حرارتی را از ایمپلنت تیتانیوم احساس کند، قابل بحث است. زیرکونیوم برای مدت نسبتاً کوتاهی مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین پتانسیل ماندگاری آن هنوز اثبات نشده است و کمتر در مورد نحوه ادغام استخوانی آن شناخته شده است.

ایمپلنت های زیرکونیوم به صورت یک تکه ساخته می شوند که دارای پایه و اباتمنت است که جای بسیار کمی برای خطا باقی می گذارد. بهبودی می تواند پیچیده تر باشد زیرا ایمپلنت را نمی توان در زیر بافت لثه دفن کرد و هر حرکتی می تواند مانع از ادغام شود. ایمپلنت باید با جراحی در محل و زاویه صحیح قرار گیرد و حجم استخوان بسیار مهم است.

اغلب در جاهایی که حجم استخوان کمتر از حد مطلوب است، امکان کاشت ایمپلنت تیتانیوم و پیوند استخوان به طور همزمان وجود دارد، روشی که با ایمپلنت زیرکونیوم خطرناک‌تر است. ایمپلنت‌های زیرکونیومی، به‌ویژه ایمپلنت‌های با قطر کوچک‌تر، ممکن است بهترین انتخاب برای بیماران با عملکرد سنگین نباشند، زیرا شکستگی آن‌ها مواد مورد استفاده برای اباتمنت

اباتمنت جزء بین پست و روکش جدید است و باعث حفظ، حمایت و ثبات هر دو پست ایمپلنت و تاج جدید می شود. اباتمنت می تواند بخشی از خود ایمپلنت در ایمپلنت های یک تکه باشد. با این حال، دو تکه، با تکیه گاه جداگانه، محبوبیت بیشتری دارد.

مواد ایمپلنت دندان: زیرکونیومتیتانیوم و زیرکونیا بیشترین استفاده را برای اباتمنت دارند. تیتانیوم دارای هسته قوی و بادوام، سبک وزن و زیست سازگار است. در حالی که تیتانیوم رایج ترین ماده مورد استفاده است، به دلیل زیبایی شناسی محدودیت هایی وجود دارد. اباتمنت می تواند از نظر رنگ و فرم قابل مشاهده باشد، که در انتخاب بهترین گزینه نقش دارد.

بیشتر بخوانید
ارتباط حس چشایی و دندان مصنوعی

زیرکونیا جایگزین توصیه شده برای تیتانیوم است و می توان آن را متناسب با دندان های شما رنگ کرد و کیفیت زیبایی را بهبود بخشید. اباتمنت های زیرکونیا به صورت زیرکونیای کامل یا با هسته تیتانیوم در دسترس هستند. همچنین می توان یک هسته فلزی مانند طلا ریخته گری یا فولاد درجه جراحی با نمای بیرونی زیرکونیا داشت.

فولاد ضد زنگ گرید جراحی نوع خاصی از فولاد است که برای کاربردهای پزشکی استفاده می شود. این شامل عناصر آلیاژی کروم، نیکل و مولیبدن است. طلا ریخته گری ماده ای با ماندگاری طولانی است که یک تکیه گاه بادوام ایجاد می کند. نکته منفی این است که رنگ می تواند زیر تاج خود را نشان دهد و آن را از دندان های طبیعی شما متمایز می کند.

محبوب ترین اجزای ایمپلنت دندان از تیتانیوم یا یک آلیاژ تیتانیوم ساخته شده اند و در حال حاضر افراد زیادی در سرتاسر جهان هستند که سال ها کاشت تیتانیوم خود را انجام داده اند. گفته می شود، برخی از افراد حساسیت یا آلرژی به فلز دارند و نمی خواهند هیچ شانسی برای درمان ایمپلنت خود داشته باشند. برای بیمارانی که در این موقعیت قرار دارند، زیرکونیوم در صورت استفاده در موقعیت بالینی مناسب می تواند گزینه خوبی باشد.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید