مواردی که پر کردن دندان و عصب کشی ضروری

در چه مواردی پر کردن دندان و عصب کشی ضروری می باشد؟

در چه مواردی پر کردن دندان و عصب کشی ضروری می باشد؟

عواملی مانند ضربه و پوسیدگی دندان ، باعث می شود پالپ در قسمت های داخلی دندان به عصب آسیب برساند که بهبودی آن امکان پذیر نمی باشد. به دلیل این وضعیت ، درمان و پر کردن کانال ریشه اجتناب ناپذیر می باشد. سلامت دهان و دندان برای موفقیت در دندانپزشکی و پر کردن کانال ریشه بسیار مهم است.

اگر حتی در کوتاه مدت به بهداشت دندان و دهان توجه زیادی نشود ، پوسیدگی دندان به سادگی رخ می دهد. اگر این مشکلات به سرعت تشخیص داده نشود و درمان نشود ، ممکن است روش هایی از جمله پر کردن دندان و حتی درمان عصب کشی مورد نیاز باشد. آیا هنگام ترمیم ، دندان آسیب می بیند؟ اگر درمان کانال ریشه به موقع انجام نشود ، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد.

چگونه دندانپزشک پوسیدگی دندان را تشخیص می دهد؟

معاینه:

برخی از علائم موجود در دندان ها ممکن است پوسیدگی را به وضوح نشان دهند. لکه دار شدن اولین علامت پوسیدگی دندان می باشد. دندانپزشکان از یک ابزار فلزی نوک تیز به نام sond برای تشخیص علائم احتمالی پوسیدگی استفاده می کنند. مینای دندان ساختار محکمی دارد و در برابر آسیب های ایجاد شده مقاومت می کند. مینای دندان هنگام پوسیدگی نرم می شود و به sond اجازه نفوذ می دهد.

بیشتر بخوانید
تفاوت لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت

تشخیص پوسیدگی دندان برای پر کردن

رنگ پوسیدگی:

دندان ها هنگام آسیب دیدن با رنگ پوسیدگی پوشش داده می شوند. رنگ به پوسیدگی می چسبد و به تشخیص سریع آن کمک می کند. این تغییر رنگ در دندان سالم ایجاد نمی شود.

اشعه ایکس:

اشعه ایکس به دندانپزشکان کمک می کند تا پوسیدگی های دندان به راحتی تشخیص داده شوند. با این حال ، اشعه ایکس در پیدا کردن پوسیدگی های کوچک موفقیت زیادی ندارد. اگر دندان از قبل ترمیم شده باشد ، ممکن است تشخیص پوسیدگی دشوار باشد. پوسیدگی دندان تنها دلیل پر کردن دندان نیست. دلایل دیگر:

  1. دندان های شکسته یا ترک خورده
  2. عادت هایی مانند جویدن ناخن
  3. عادات دندان قروچه و ساییدن دندان را می توان به حساب آورد.

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

هنگام تولد کودک ، داخل دهان آن ها کاملا استریل می باشد و حاوی باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی نمی باشد. در آینده ، با انتقال باکتری ها از محیط یا اعضای خانواده و یا از مادر به کودک ، یک محیط مستعد ایجاد پوسیدگی در دهان کودک ایجاد می شود.

انتقال باکتری معمولاً از طریق بزاق صورت می گیرد. در حالی که خانواده به کودک غذا می دهد ، بطری شیر ، پستانک و قاشق نباید با با دست تماس داشته باشد و والدین نباید لب کودکان را ببوسند. در غیر این صورت ، باکتری هایی که می تواند باعث پوسیدگی شوند به نوزاد منتقل می شوند.

پر کردن دندان قدامی چگونه انجام می شود؟

دندان های قدامی به دلایل مختلف می توانند بپوسند یا آسیب ببینند. برای ترمیم پوسیدگی هایی که در این ناحیه ایجاد می شود از روش های پر کردن زیبایی استفاده می شود. امروزه پرکننده ها با روش و فناوری های جدید در حال گسترش می باشد. بیشتر این مواد به دندان ها متصل می شوند.

بیشتر بخوانید
7 مورد از عوامل دندان درد ناگهانی

برای ترمیم این دندان ها از روش هایی استفاده می شود که آسیب کمتری به دندان قدامی می رسانند. به همین دلیل ، پزشک هنگام انجام پر کردن باید بسیار با دقت عمل کند. ترمیم دندان قدامی با ایجاد حفره های محافظ فراهم می شود. مهمترین عامل موفقیت در ترمیم دندان ها ، آماده سازی حفره های محافظ به سالم ترین و مناسب ترین شکل ممکن و حفظ شکل دندان می باشد.

کدام مواد برای پر کردن دندان قدامی انتخاب می شوند؟

دندانپزشکان ضمن انتخاب ماده پر کننده ، به توانایی مواد در برابر قدرت جویدن دندان های پشتی توجه می کنند و طبیعی بودن دندان های قدامی را در اولویت خود قرار می دهند. در ترمیم دندان موادی که از دندان ها و پالپ دندان محافظت می کند، ترجیح داده می شوند.

پیشرفت تکنولوژی در روش های درمانی دندانپزشکی نیز تأثیرگذار می باشد. این پیشرفت ها در روش های پر کردن دندان ها نیز تأثیر گذاشته است. با وجود پیشرفت سریع در فناوری مواد ، اکثر دندانپزشکان ممکن است روش های سنتی پر کردن دندان را ترجیح دهند.

پركننده هاي كامپوزيتی به دليل ضعف در زيبايي پركننده هاي آمالگام ، نياز به سايش بیشتر بافت دندان در حين كار و نگراني درمورد آسيب احتمالي جيوه ، به عنوان جایگزین اصلی پر کننده های جیوه ای استفاده می شوند.

پر کردن آمالگام چیست و محتوای آن شامل چه موادی می باشد؟

هنگام بحث در مورد مواد پر کننده اولین چیزی که به ذهن خطور می کند پر کننده های آمالگام می باشد. آمالگام به عنوان ماده ای ضروری در ترمیم بافت دندان از دهه 1880 می باشد. پر کردن آمالگام قدیمی ترین ماده پر کننده شناخته شده می باشد. با اختلاط چندین فلز مختلف از جمله جیوه بدست می آید. پر کننده آمالگام در برخی کشورها ممنوع می باشد.

بیشتر بخوانید
معاینه دندانپزشکی اطفال

اگرچه این ماده پرکننده هنوز در ایران ، آمریکا و اروپا استفاده می شود ، اما در کشورهای اسکاندیناوی استفاده نمی شود. به همین دلیل ، این پر کننده ها توسط بیشتر دندانپزشکان ترجیح داده نمی شود. به لطف خواص آنتی باکریال ، باکتری ها را روی خود نگه نمی دارد. به همین دلیل ، دندانپزشکان با اطمینان بیشتری این روش درمانی را ترجیح می دهند ، خصوصاً در ترمیم هایی که برای افراد با بهداشت دهان و دندان نامناسب انجام می شود.

پر کردن دندان با آمالگام

پر کننده دندان کامپوزیتی چیست؟

پرکننده های کامپوزیت ونیر نوعی پرکننده می باشد که تقریباً 50 تا 60 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. پرکننده های کامپوزیت ایده آل ترین و مناسب ترین ماده برای پر کردن دندان های قدامی می باشد. کامپوزیت ممکن است برای تمام بیماران مناسب نباشد. دلیل ترجیح دادن این مواد طبیعی به نظر رسیدن و زیبایی بیشتر آن ها نسبت به دیگر روش های ترمیمی می باشد.

پر کردن دندان به صورت کامپوزیتیچگونه دندانپزشک تشخیص می دهد که کدام نوع پرکننده برای بیمار استفاده شود؟

دندانپزشک با توجه به محل پوسیدگی ، وضعیت پوسیدگی ، دندان های اطراف یا فاصله دندان از بافت لثه نوع پرکننده را تعیین می کند. دندانپزشکان بیشتر مواقع پر کننده کامپوزیتی را ترجیح می دهد زیرا از نظر زیبایی و سلامتی گزینه مناسب تری می باشد. با توجه به بیمار و وضعیت دندان در مورد پر کننده تصمیم گیری می شود.

(منبع)


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید