یائسگی و تأثیر آن بر سلامت دهان و دندان

یائسگی می‌تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد. برای آشنایی بیشتر با این مشکل با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

 

 6 علامتی که باید در دوران یائسگی مراقب آن باشید

  1. سندرم سوزش دهان
  2. رانش دهان
  3. دهان خشک
  4. درد دندان
  5. تغییر چشایی
  6. لثه ملتهب

 

نکات بهداشت دهان و دندان در دوران یائسگی

یائسگی اغلب با علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و تحریک پذیری همراه است. اما تأثیرات گسترده آن بر بدن به همین جا ختم نمی‌شود. تعدادی از علائم کمتر شناخته شده وجود دارد که ممکن است به راحتی آنها را به یائسگی نسبت ندهید. به‌عنوان‌مثال، عوارض دهان و دندان در این دوره انتقال یک منبع قابل اعتماد رایج است.

کاهش سطح هورمون می‌تواند تأثیر منفی بر تراکم کلی استخوان  از جمله استخوان‌هایی که دندان‌های شما را احاطه کرده و حمایت می‌کنند  داشته باشد و بر جریان خون لثه‌ها تأثیر بگذارد. این می‌تواند منجر به خونریزی و عقب نشینی لثه‌ها، لق شدن دندان‌ها و حفره‌ها و سایر بیماری‌های دهان و دندان شود.

 

1.     سندرم سوزش دهان در دوران یائسگی (BMS)

سندرم سوزش دهان

BMS با احساس سوزش مخاط دهان مشخص می‌شود. بافت نرم داخل دهان نیز ممکن است سوزن‌سوزن شود یا احساس شود داغ، حساس یا بی حس شود.

اگرچه این حس می‌تواند بخش‌های مختلفی از دهان را درگیر کند – از جمله لب‌ها، کام و لبه‌های زبان – اما در درجه اول بر نوع زبان تأثیر می‌گذارد.

علائم ممکن است به تدریج ایجاد شوند یا خود به خود رخ دهند. ممکن است به صورت سوزن‌سوزن شدن شروع شود یا به شدت ادامه یابد.

BMS را می‌توان بر اساس علت یا علائم آن دسته بندی کرد:

نوع 1: ممکن است پس از بیدار شدن از خواب بدون درد یا با شدت کم را تجربه کنید، اما درد به سرعت پس از اولین وعده غذایی خود را نشان می‌دهد و در طول روز ادامه می‌یابد و تا اواخر عصر به حداکثر آستانه خود می‌رسد.

نوع 2: ممکن است دردی دائمی داشته باشید که در روز و شب وجود دارد. ممکن است شب‌ها از درد ناشی از BMS بیدار شوید. افرادی که این نوع BMS را تجربه می‌کنند ممکن است بسیار مضطرب شوند.

نوع 3: ممکن است متوجه حملات متناوب درد با فواصل بدون درد شوید. اگر هر گونه حساسیت غذایی، آلرژی یا عدم تحمل دارید، مراقب باشید این غذاها را در این مدت محدود یا اجتناب کنید. رژیم غذایی شما ممکن است احساس درد و ناراحتی را تشدید کند.

این وضعیت ممکن است بر چشایی یا غدد بزاقی شما تأثیر بگذارد.

گزینه‌های شما برای درمان در نهایت به این بستگی دارد که آیا یک بیماری زمینه‌ای دوم ممکن است پشت علائم شما باشد یا خیر. اگر کمبود تغذیه‌ای را تجربه می‌کنید، برای مثال، مصرف مکمل‌ها یا اصلاح رژیم غذایی ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند.

بیشتر بخوانید
چه کسانی احتیاج به ارتودنسی دارند؟

در مورد BMS مرتبط با یائسگی، برخی از پزشکان ممکن است درمان جایگزینی هورمون (HRT) را توصیه کنند، اگرچه مشخص نیست که این درمان چقدر مؤثر است.

تحقیقات بیشتری برای درک و درمان قطعی BMS که بدون علت شناخته شده رخ می‌دهد مورد نیاز است. ممکن است لازم باشد چندین گزینه درمانی را امتحان کنید تا یک برنامه مراقبت مؤثر برای علائم خود ایجاد کنید.

 

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است توصیه کنند:

 

داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای، مانند آمی‌تریپتیلین (Elavil) و نورتریپتیلین (Pamelor)

داروهای آرام بخش، مانند کلونازپام (کلون و پین) و کلردیازپوکساید (لیبریوم)

داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین (Neurontin)

درمان‌های خانگی برای BMS محدود است.

برخی از افراد با استفاده مستقیم از کپسایسین در محل آسیب دیده موفق شده‌اند. کپسایسین می‌تواند با حساسیت زدایی ناحیه محرک‌ها به مدیریت درد نوروپاتیک کمک کند.

این ماده تند را می‌توانید در سس فلفل، کپسول‌های ویتامین و سایر محلول‌های موضعی پیدا کنید.

 

2.   برفک دهان در دوران یائسگی

برفک دهان

برفک دهان یک عفونت قارچی ناشی از رشد بیش از حد کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ به طور طبیعی در بدن و روی سطح پوست یافت می‌شود. نوسان سطح هورمون می‌تواند بر سطح کاندیدا آلبیکنس موجود تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به رشد بیش از حد شود.

لکه‌های سفید در داخل دهان عمدتاً روی زبان و گونه‌ها ظاهر می‌شوند.

 

همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  1. زخم‌های برجسته با ظاهری شبیه پنیر
  2. سوزش یا گلودرد
  3. مشکل در بلع
  4. قرمزی در داخل و اطراف دهان
  5. ترک خوردن در گوشه‌های دهان شما
  6. از دست دادن طعم

برفک معمولاً طی 1 تا 2 هفته خود به خود فروکش می‌کند.

 

برای مدیریت علائم خود در خانه کارهای زیر را انجام دهید:

هر چند وقت یکبار با آب نمک گرم بشویید.

حداقل یک بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

مرتباً مسواک خود را تعویض کنید تا زمانی که علائم شما برطرف شود.

اگر هیچ بهبودی مشاهده نکردید یا علائم شما بدتر شد، با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

 

پزشکان ممکن است داروهای ضد قارچی موضعی یا خوراکی تجویز کنند، از جمله:

 

قرص‌های حاوی کلوتریمازول که به آرامی در دهان حل می‌شوند.

محلول‌های مایعی مانند نیستاتین، ایتراکونازول (اسپورانوکس) و پوزاکونازول (نوکسافیل) که دور دهان می‌چرخانید و سپس قورت می‌دهید.

قرص‌هایی که بلعیده می‌شوند مانند فلوکونازول (دیفلوکان)

با درمان، برفک دهان باید در عرض 2 هفته از بین برود.

 

3.     خشکی دهان

خشکی دهانخشکی دهان زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما بزاق کافی تولید نمی‌کند. دهان خشک ممکن است احساس چسبندگی یا سوزن‌سوزن شدن داشته باشد، انگار که دهان شما می‌سوزد. همچنین ممکن است بوی بد دهان (که معمولاً «بوی بد دهان» نامیده می‌شود)، لب‌های ترک خورده یا زخم‌های دهان را تجربه کنید.

خشکی دهان در صورت عدم درمان می‌تواند جویدن، بلع و حتی صحبت کردن را دشوارتر کند.

بزاق علاوه بر تجزیه غذایی که می‌خورید به شما کمک می‌کند.

سطح باکتری‌های سالم را در دهان خود حفظ کنید.

یائسگی می‌تواند ترکیب بزاق شما را تغییر دهد. این تغییر در ترکیب می‌تواند با میکروبیوم دهان شما تداخل داشته باشد و خطر پوسیدگی دندان و عفونت دهان را افزایش دهد.

 

موارد زیر نیز ممکن است خشکی دهان را تشدید کنند:

 

خوروپف کردن یا نفس کشیدن با دهان باز

نوشیدن الکل

کشیدن سیگار، بخار کردن نیکوتین و استفاده از سایر محصولات تنباکو

عوارض جانبی برخی داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی، آنتی‌هیستامین‌ها و ضد احتقان‌ها

بیشتر بخوانید
حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت

درمان‌های سرطان، از جمله داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی

سایر بیماری‌ها مانند دیابت، سکته مغزی و بیماری آلزایمر

آسیب عصبی در ناحیه سر یا گردن

 

گاهی اوقات می‌توانید خشکی دهان را با درمان‌های خانگی کنترل کنید، مانند:

 

  1. مصرف آب خود را افزایش دهید
  2. محدود کردن موقت یا اجتناب از غذاهای تند و شور
  3. جایگزینی نوشیدنی‌ها با کافئین، که به عنوان یک ادرارآور عمل می‌کند، برای جایگزین‌های بدون قند
  4. جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آب نبات سفت بدون قند
  5. با استفاده از یک مرطوب کننده برای افزودن رطوبت به هوای محل زندگی یا محل کار خود

اگر خشکی دهان به طور مکرر اتفاق می‌افتد، یا فکر می‌کنید ممکن است نتیجه بیماری یا درمان دیگری باشد، با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید. آنها ممکن است بتوانند برنامه مراقبتی شما را تنظیم کنند یا داروهایی را تجویز کنند که تولید بزاق را تحریک می‌کند.

 

4.     حساسیت یا درد دندان

حساسیت یا درد دندان

کاهش سطح استروژن می‌تواند باعث نازک شدن پوشش داخلی دهان شود و آن را بیشتر در معرض آسیب قرار دهد. این ممکن است به افزایش حساسیت درد نیز کمک کند.

به طور مشابه، استخوان‌های دهان شما می‌توانند در طول این انتقال شکننده تر شوند.

به گفته انجمن غدد درون ریز، استروژن تجزیه طبیعی استخوان در بدن را کند می‌کند. هنگامی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، از دست دادن کلی استخوان افزایش می‌یابد.

به خطر افتادن تراکم استخوان در دهان می‌تواند منجر به لق شدن دندان‌ها، پوسیدگی دندان و در نهایت از دست دادن دندان شود.

مینای محافظ روی دندان شما نیز می‌تواند یکپارچگی خود را از دست بدهد. اگر درمان نشود، اعصاب داخل دندان شما ممکن است به‌مرورزمان در معرض دید قرار گیرند.

این می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود، به ویژه هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی‌های گرم، سرد یا اسیدی.

حساسیت گاه به گاه ممکن است دلیلی برای نگرانی نباشد. اگر درد ادامه داشت، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. آن‌ها می‌توانند دندان‌های شما را بررسی کنند و تشخیص دهند که آیا بریدگی، حفره، پرکردگی شل یا سایر علل زمینه‌ای وجود دارد یا خیر.

بسیاری از دندانپزشکان استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید را برای تقویت مینای دندان توصیه می‌کنند. این می‌تواند به کاهش درد در طول زمان کمک کند.

جایگزینی بین خمیر دندان حاوی فلوراید و خمیردندان حساسیت‌زدا می‌تواند به تسکین درد در این مدت کمک کند. اگر نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب گازدار را ترجیح می‌دهید، استفاده از نی می‌تواند تماس با دندان‌های شما را به حداقل برساند.

 

5.     حس چشایی تغییر می‌کند

حس چشایی تغییر می‌کندحس چشایی شما هنگام جویدن غذا طعم‌ها را تشخیص داده و دسته بندی می‌کند. اگرچه تغییرات در چشایی ممکن است به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق بیفتد، اما علائم مرتبط با یائسگی مانند کاهش بزاق و خشک شدن بافت دهان نیز می‌تواند احساس چشایی را تغییر داده یا کاهش دهد.

برخی افراد متوجه می‌شوند که طعم فلزی، تلخ یا نمکی در دهان خود دارند، حتی زمانی که چیزی نمی‌خورند یا نمی‌نوشند. ممکن است متوجه شوید که استفاده از ظروف پلاستیکی یا بامبو و ظروف شیشه‌ای یا سرامیکی می‌تواند به کاهش طعم فلزی کمک کند.

افزودن عسل، شکر یا شیرین‌کننده‌های دیگر می‌تواند به کاهش طعم تلخ یا ترش کمک کند. برای به حداقل رساندن طعم شیرین، اضافه کردن لیمو، لیموترش، سرکه یا سایر طعم‌های اسیدی را به غذای خود در نظر بگیرید.

همچنین می‌توانید با گیاهان، ادویه‌ها، ماریناها و چاشنی‌های مختلف برای بهبود طعم و مزه بازی کنید. اگر نگران تغییرات اخیر یا غیرمنتظره در طعم هستید، با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

بیشتر بخوانید
شماره گذاری دندان ها: دندان ها را چگونه شماره گذاری می کنند؟

آنها می‌توانند علائم شما را ارزیابی کنند و تعیین کنند که آیا این تغییرات به یائسگی، عوارض جانبی دارویی که ممکن است مصرف می‌کنید، یا نشانه‌ای از بیماری زمینه‌ای دیگر مربوط باشد.

 

6.     لثه ملتهب یا خونریزی لثه

لثه ملتهب یا خونریزیژنژیووستوماتیت یائسگی یک بیماری سلامت دهان است که باعث التهاب لثه می‌شود. لثه‌ها ممکن است قرمز تیره یا به میزان قابل توجهی رنگ پریده باشند، خشک یا براق به نظر برسند و در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به راحتی خونریزی کنند. ضایعاتی که شبیه زخم‌های شانکر هستند نیز ممکن است در دهان وجود داشته باشند التهاب لثه یکی دیگر از علائم احتمالی است. معمولاً از عادات نادرست حول مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ایجاد می‌شود.

نوع خفیف بیماری لثه، ژنژیویت با تحریک، قرمزی و تورم در بافت اطراف پایه دندان‌ها مشخص می‌شود. لثه‌ها ممکن است شروع به عقب نشینی کنند و بیشتر دندان شما نمایان شود. در صورت عدم درمان، هر یک از این بیماری‌ها می‌تواند منجر به عفونت لثه به نام پریودنتیت و از دست دادن دندان شود.

مسواک زدن حداقل دو بار در روز با یک مسواک نرم، نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز و استفاده از دهانشویه درمانی می‌تواند به معکوس شدن و پیشگیری از التهاب لثه در آینده کمک کند. مراجعه به دندانپزشک حداقل یک بار در سال، در صورت امکان، برای تمیز کردن حرفه‌ای نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

چگونه می‌توان سلامت دهان و دندان را در دوران یائسگی ارتقا داد؟

چگونه می‌توان سلامت دهان و دندان را در دوران یائسگی ارتقا داد؟

 

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، به خصوص بعد از غذا خوردن، با یک مسواک نرم
  • حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید
  • شستشوی دهان طبق دستور با یک شستشوی دارویی که نیازهای شما را هدف قرار می‌دهد
  • حداقل هر 3 تا 4 ماه یکبار مسواک یا سر مسواک خود را تعویض کنید
  • ضدعفونی کردن قطعات جزئی، نگهدارنده، دندان مصنوعی و سایر ابزارهای دندانپزشکی به طور معمول
  • اگر دچار زخم‌های دهانی مکرر یا حساسیت می‌شوید، ممکن است برخی تغییرات رژیم غذایی را مفید بدانید.

به‌عنوان‌مثال، غذاهای تند، شور و ترش، محرک‌های رایج برای درد و ناراحتی دهان هستند. محدود کردن یا اجتناب از آنها ممکن است به جلوگیری از درد و ناراحتی کمک کند.

 

ثبت علائم خود در یک مجله یا یک برنامه یادداشت روی تلفنتان می‌تواند به شما کمک کند محرک‌های غذا یا نوشیدنی خود را شناسایی کنید. مطمئن شوید که چه احساسی در دهان خود دارید و چه چیزی می‌خوردید یا می‌نوشیدید قبل از شروع علائم.

برای تمیز کردن و معاینه منظم دندان‌ها به دندانپزشک دارای مجوز مراجعه کنید. آنها ممکن است تمیز کردن را هر 4 ماه، 6 ماه یا سالی یک بار توصیه کنند.

اگر بیمه دندانپزشکی دارید، طرح شما ممکن است تا حدی یا به طور کامل هزینه یک تا دو تمیز کردن در هر سال را پوشش دهد.

برنامه‌های کمک به بیمار اغلب برای افرادی که بیمه نیستند یا تحت بیمه نیستند (شما پوشش دندانی کمی دارید، اما نه عالی) در دسترس است. کلینیک‌های دولتی نیز ممکن است خدمات دندانپزشکی رایگان یا کم هزینه را ارائه دهند.

 

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد

اگر درد دهان و ناراحتی در شما وجود دارد، مهم است که با دندانپزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

آنها می‌توانند علائم شما را بررسی کنند و در صورت لزوم، تشخیص دهند.

اگر در بلع مشکل دارید، دندان لق یا ترک خورده یا خونریزی شدید دارید، منتظر نمانید. احتمال بروز عوارض اضافی کمتر می‌شود.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید