اسپاسم فک که به عنوان تریسموس نیز شناخته می شود، یک بیماری شایع است که می تواند در اثر عفونت دندان، آسیب دندان یا ضربه ناشی از آسیب صورت، گردن یا سر ایجاد شود. علت قفل شدن فک به دلیل اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) است. انقباض و گرفتگی فک می تواند ناشی از مصرف برخی داروها باشد. در ادامه می‌توانید درباره این بیماری و گزینه‌های درمانی بیشتر بدانید.

 

علائم اسپاسم فک

اسپاسم فک می تواند علائم دردناک و ناراحت کننده ای داشته باشد. تریسموس زمانی اتفاق می افتد که عضلات خاصی در فک شما سفت می شوند و به خودی خود شل نمی شوند. دلیل اصلی این اتفاق این است که اعصاب یا عضلات صورت شما آسیب دیده یا با آنها تداخل دارد. شرایط زیادی وجود دارد که می تواند باعث این آسیب شود و باعث قفل شدن ماهیچه های فک شما شود، گاهی اوقات ممکن است پزشک شما آزمایشات مختلفی را انجام دهد تا علت دقیق اسپاسم فک را مشخص کند.

اسپاسم فک همچنین به عنوان تریسموس شناخته می شود، به این معنی که شما نمی توانید دهان خود را به طور کامل باز کنید. گاهی اوقات اصطلاح ” قفل فکی” برای تریسموس استفاده می شود. نام دیگر اسپاسم فک، دیستونی فکی است که در لغت به معنای “تنش عضلانی کاذب در دهان و فک” است. هر گونه درد فک یا مشکل مفصل ممکن است به عنوان یک اختلال مفصل گیجگاهی فکی دیده شود که به عنوان TMJ یا TMJD نیز شناخته می شود.

600932

ویژگی های شایع اسپاسم فک

اگر اسپاسم فک را تجربه می کنید، احتمالاً می توانید آن موارد زیر را تجربه کنید.

  1. درد، سفتی و ناراحتی: این می تواند در یک یا هر دو طرف فک و یا صورت شما اتفاق بیفتد.
  2. مشکل یا ناتوانی در باز کردن کامل دهان
  3. مشکل در صحبت کردن
  4. مشکل در خوردن غذای سفت
  5. تغییر در بینایی یا عدم تمرکز
  6. گوش درد یا مشکل در شنوایی
بیشتر بخوانید
بیماری استخوان چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان شما می گذارد؟

طول مدت اسپاسم فک

برخی از مواقع اسپاسم فک خود به خود از بین می رود. با این حال، بسیاری از موارد اسپاسم در صورت عدم درمان، در فعالیت های روزمره شما اختلال ایجاد می کند.

چه کسانی تحت تاثیر اسپاسم فک قرار می گیرند؟

افراد معمولاً تا سن 40 سالگی تحت تأثیر اسپاسم قرار نمی گیرند و زنان بیشتر از مردان با اسپاسم فک و TMJ دست و پنجه نرم می کنند.

آیا اسپاسم فک مشکل جدی است؟

شدت اسپاسم فک شما به علت آن بستگی دارد.

  1. اسپاسم فک جدی نیست: برخی موارد اسپاسم خفیف و موقتی هستند و علائم پس از مدتی به خودی خود برطرف می شوند.
  2. اسپاسم فک نسبتاً جدی است: در این موارد ممکن است شروع به ایجاد تداخل در عملکرد هایی مانند گفتار یا جویدن می کند و در فعالیت های روزمره شما تداخل ایجاد می کند.
  3. اسپاسم فک جدی است: اسپاسم فک به خودی خود خطرناک نیست، اما اگر علائم شدید و تداوم داشته باشد، می توانند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. اسپاسم شدید ممکن است باعث شود تا نتوانید کار خود را انجام دهیم. درمان تقریباً برای تسکین ناراحتی و مدیریت استرس وضعیت شما توصیه می شود.

1a563626 378a 49ca a997 14d8a732809a

چه چیزی باعث اسپاسم و استرس فک شما می شود؟

اسپاسم فک می تواند در شرایط مختلف ایجاد شود. شایع ترین تروما ناشی از جراحی و همچنین دندان درد یا عفونت لثه است.

دلایل مرتبط با اسپاسم فک

علل اسپاسم فک که نشان دهنده بیماری است عبارتند از:

  • آبسه: این ها بافت ها عفونی هستند و می توانند در بافت دهان و یا گلوی شما ایجاد شود.
  • عفونت باکتریایی سیستمیک
  • بیماری های دژنراتیو TMJ
  • تشنج
  • فلج
  • تومورهای دهان یا فک: این تومورها نادر هستند.

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

بررسی علائم اسپاسم فک

 

علل تروماتیک اسپاسم فک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

  • آسیب: مانند شکستن فک در اثر ضربه
  • جسم خارجی در ماهیچه های فک شما: هر چقدر هم عجیب به نظر برسد، ممکن است در اثر سقوط یا تصادف در فک جسم خارجی وجود داشته باشد.
  • جراحی: اگر روی سر، گردن یا صورت یا مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) جراحی شده‌اید، در صورت بروز عارضه می‌تواند باعث اسپاسم فک شود. اسپاسم همچنین ممکن است در صورت آسیب رساندن به ساختار فک در اثر لوله گذاری در طی جراحی یا سایر روش های درمانی رخ دهد.

 

دلایل مرتبط با مصرف دارو

مصرف داروهای زیر ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث اسپاسم فک شود.

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای فنوتیازین: به عنوان ضد روان پریشی استفاده می شود
  • برخی از داروهای شیمی درمانی
  • برخی از انواع پرتودرمانی
  • برخی از داروهای محرک غیرقانونی

این فهرست شامل توصیه های پزشکی نمی باشد و ممکن است به درستی بیانگر آنچه شما دارید نباشد.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت کل فک - ایمپلنت کامل

 

اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی اغلب به دلیل عوامل مختلفی از جمله عادات روزانه، تراز دندان ها و حتی استرس ایجاد می شود. معمولا فک در یک طرف درگیر می شود، اما در برخی افراد می تواند هر دو طرف را درگیر کند. افراد مبتلا به اختلال عملکرد TMJ معمولاً دردی را در یک طرف صورت تجربه می کنند که با جویدن، خمیازه کشیدن یا سایر حرکات فک بدتر می شود. با برخی تغییرات ساده در عادات روزانه و سایر درمان‌های خانگی، اکثر افراد مبتلا به اختلال عملکردی TMJ در عرض چند هفته تسکین می‌یابند.

 

n0619b16207259133924

درمان اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فک معمولاً شامل پرهیز از غذاهای سفت یا غذاهایی است که نیاز به جویدن زیاد دارند. وضعیت بدنی مناسب و آرامش می‌توانند به کاهش تنش در ماهیچه‌هایی که به مفصل گیجگاهی فکی متصل می‌شوند کمک کنند. برای افرادی که دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند یا دندان قروچه دارند، محافظ دهانی که در شب استفاده می‌شود ، به کاهش علائم دندان قروچه کمک کند. مسکن‌های ضد درد مانند ایبوپروفن نیز ممکن است به شما کمک کنند.

علائم اصلی: سرگیجه، درد، محدودیت حرکت و صدای کلیک از فک، سردرد، درد فکی ، گردن درد

علائمی که همیشه با اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (tmj) بروز می‌کنند: درد، محدودیت حرکتی و صدای کلیک از فک

فوریت: مراجعه به پزشک و انجام مراقبت های اولیه

سطح کلسیم پایین

هیپوکلسمی وضعیتی است که در آن کلسیم کافی در خون وجود ندارد. کلسیم ماده معدنی موجود در خون است که به عملکرد صحیح قلب و سایر ماهیچه ها کمک می کند و برای حفظ استحکام دندان ها و استخوان ها ضروری است.

علائم اصلی: خستگی، تنگی نفس، تحریک پذیری، بی حسی ، گزگز در پاها

فوریت: مراجعه به پزشک و انجام مراقبت های اولیه ، در صورت نیاز دارو تجویز می شود.

سندرم درد

TMD joint illustration GettyImages 1124683882 1024x1024 1

مشاوره رایگان درمان اسپاسم فک

برای دریافت مشاوره در خصوص اسپاسم فک با ما در ارتباط باشید.

میوفاشیال

سندرم درد میوفاشیال درد مزمن میوفاشیال (CMP) نیز نامیده می شود. فشار روی نقاط خاصی از عضلات باعث ایجاد درد منعکس شده،  می شو. یعنی درد در جای دیگری از بدن احساس می شود. علت آسیب عضلانی سندرم درد میوفاشیال ناشی از استفاده بیش از حد از فک است، چه در اثر ورزش یا کاری که نیاز به حرکت تکراری دارد.

تنش و استرس نیز می تواند باعث سفت شدن ماهیچه ها شود. این استفاده بیش از حد باعث ایجاد بافت زخم یا چسبندگی در عضلات می شود. این نقاط به عنوان نقاط ماشه ای شناخته می شوند زیرا باعث ایجاد درد می شوند.

علائم شامل درد عضلانی عمیق و دردناک است که با استراحت یا ماساژ از بین نمی رود، در واقع می تواند بدتر شود. اغلب به دلیل ضربه یا خوابیدن نامناسب با این مشکل مواجه می شویم.

بیشتر بخوانید
گیاهخواری سلامت دهان و دندان آیا ارتباط معنی داری دارد؟

سندرم درد میوفاشیال باید توسط یک پزشک متخصص معاینه شود زیرا می تواند به یک وضعیت مشابه اما شدیدتر به نام فیبرومیالژیا تبدیل شود. تشخیص با معاینه فیزیکی و اعمال فشار برای تعیین نقاط ماشه ای انجام می شود.

درمان سندرم درد میوفاشیال شامل فیزیوتراپی، داروهای ضد درد و تزریق بوتاکس به نقاط ماشه ای می شود. در برخی موارد، طب سوزنی و داروهای ضد افسردگی تتاثیر قابل توجهی دارند.

علائم اصلی سندرم درد میوفاشیال: سرگیجه، درد خود به خود شانه، گردن درد، گره های عضلانی حساس، بی حالی عمومی

علائمی که همیشه با سندرم درد میوفاشیال رخ می دهد: گرفتگی عضلات در نقاط حساس

فوریت: مراجعه یه پزشک و انجام مراقبت های اولیه

 

هایپرترمی بدخیم

هایپرترمی بدخیم یک بیماری ژنتیکی است که منجر به واکنش شدید به بی حسی می شود. این واکنش ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی در پروتئین هایی است که عملکرد عضلات را کنترل می کنند. علائم هایپرترمی بدخیم شامل سفتی ماهیچه ها و دمای بدن بسیار بالا است.

 

dentist kelowna dr sandy crocker dr peter mitchell senior man with sore neck

گزینه های درمان اسپاسم فک

در صورت بروز مشکلاتی مانند سفتی و قفل شدن شدید عضلات فک، سفتی گردن، مشکل در بلع و اسپاسم دردناک و ساینده بدن، با اورژانس تماس بگیرید.

چه زمانی برای اسپاسم فک به پزشک مراجعه کنیم

حتی برای علائم خفیف مانند سفتی فک، درد و ناراحتی، باز هم باید یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید. پزشک شما می تواند شل کننده های عضلانی و فیزیوتراپی را پیشنهاد کندد. این علائم خفیف تر ممکن است به طب سوزنی، تزریق بوتاکس و مدیریت استرس نیز پاسخ دهند. در حالی که اسپاسم فک روانی نیست، یک مشاور اغلب می تواند به مدیریت و زندگی با این بیماری کمک کند.

اسپاسم فک چه احساسی دارد؟

اسپاسم فک حرکات غیر ارادی و تکراری است که باعث ایجاد درد در ناحیه فک می شود، شبیه شوک الکتریکی.

آیا اسپاسم فک باعث می شود که زبان خود را گاز بگیرید؟

بله، اسپاسم فک قطعا می تواند باعث شود که زبان خود را گاز بگیرید.

آیا TMJ می توانند باعث اسپاسم فک شوند؟

بله، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی یا اختلالات TMJ می تواند باعث آن شود. مفصل ناپایدار ناشی از اختلال عملکرد TMJ باعث افزایش تنش در عضلات فک ناشی از صحبت کردن، جویدن، بلعیدن، خمیازه کشیدن و سایر حرکات صورت می شود.

چرا هنگام خواب دچار اسپاسم فک می شوم؟

اسپاسم فک که در شب رخ می دهد، وضعیتی است که می تواند دندان های شما را در شب تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل دندان قروچه با افزایش تنش در عضلات صورت، اسپاسم فک شما افزایش می یابد.

آیا استرس می تواند باعث اسپاسم فک شود؟

بله، استرس یک عامل تاثیر گذار برای افزایش اسپاسم فک است.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید