سلامت دهان و دندان در کودکان

فقط مواد غذایی شیرین نیست که باعث آسیب به سلامت دهان و دندان در کودکان می‌شود

فقط مواد غذایی شیرین نیست که باعث آسیب به سلامت دهان و دندان در کودکان می‌شود

 

 مسواک زدن دندان‌ها برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است، اما مانند بسیاری از جنبه‌های سلامت، داستان کاملاً پیچیده‌تر است. به عنوان مدیران مرکز تحقیقات بهداشت دهان، ما از نزدیک می‌دانیم که در مورد بهداشت دهان و دندان، از جمله در کودکان، نابرابری وجود دارد. برخی از افراد یا گروه‌ها به دلیل ترکیبی از عوامل فراتر از بهداشت شخصی دندان، مشکلات سلامت دهان و دندان به طور قابل توجهی بیشتری نسبت به دیگران دارند.

اکتبر ماه ملی بهداشت دندان در آمریکا است که فرصتی برای جلب توجه بیشتر به این مشکل مزمن اما اغلب قابل پیشگیری است. در حالی که بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی بر روی دندان‌ها و لثه‌ها تمرکز دارد، بهداشت دهان و دندان بسیار جامع‌تر است. طبق فدراسیون جهانی دندانپزشکی FDI، سلامت دهان شامل عملکرد مناسب دهان، از جمله توانایی فرد در صحبت کردن، لبخند زدن، بوییدن، چشیدن، لمس کردن، جویدن، قورت دادن و انتقال طیف وسیعی از احساسات از طریق حالات صورت بدون درد یا ناراحتی است. سلامت دهان و دندان نه تنها بر دندان‌های فرد، بلکه بر سلامت کلی و کیفیت زندگی او تأثیر می‌گذارد.

پوسیدگی دندان کودکانپوسیدگی دندان، کودکان را در سرتاسر دنیا تأثیر قرار می‌دهد، اما به میزان قابل پیشگیری و درمان آن توجه بسیار کمی شده است. پوسیدگی شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است باوجوداینکه قابل پیشگیری است، پنج برابر بیشتر از آسم و هفت برابر شایع‌تر از آلرژی‌های محیطی است. بیش از 40 درصد کودکان هنگام شروع مهدکودک دچار پوسیدگی دندان می‌شوند.

با این حال، افرادی که تحصیلات رسمی کمتری دارند یا درآمد کمتری دارند، گروه‌های قومی و نژادی به حاشیه رانده شده و کسانی که در مناطق روستایی بیشتر زندگی می‌کنند، بیشتر از دیگران و در سنین پایین‌تر دچار مشکلات دهان و دندان می‌شوند. شیوع بیشتر پوسیدگی دندان در دوران کودکی در جمعیت‌های خاص نه تنها یک نابرابری بلکه یک مشکل جدی بهداشت عمومی است. مشکلات دهان و دندان در اوایل زندگی تا بزرگسالی گسترش می‌یابد و می‌تواند مادام‌العمر باشد.

بیشتر بخوانید
دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان

این یک تصور غلط رایج است که مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین تنها عامل پوسیدگی دندان است. در حالی که بدون شک این یک مشکل  اساسی است، سلامت دهان و دندان بسیار پیچیده‌تر است شامل مسواک زدن مداوم و نخ دندان کشیدن است. خوردن غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه؛ اجتناب از استعمال دخانیات؛ و پوشیدن محافظ دهان در حین انجام برخی ورزش‌ها. معاینه‌های منظم برای مراقبت از دندان نیز بسیار مهم است، زیرا فرصتی برای تمیز کردن و مراقبت‌های پیشگیرانه فراهم می‌کند.

سلامت دهان و دندان در کودکان بازتاب سلامت کلی آنها و خانواده‌هایشان است. با این حال، علاوه بر تأثیرات رفتاری و اجتماعی، عوامل ژنتیکی و سایر عوامل بیولوژیکی نیز نقش دارند. به‌عنوان‌مثال، ژن‌هایی که بر ترجیحات طعمی تأثیر می‌گذارند با حفره‌های روی دندان‌ها و سطوح خاص دندان‌ها مرتبط هستند. این امکان وجود دارد که ژن‌های چشایی ما برخی از ما را مستعد ترجیح مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین کند، که این یک عامل خطر برای ایجاد حفره است.

باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های موجود در دهان که به عنوان میکروبیوم دهان شناخته می‌شوند نیز نقش دارند. برخی از بخش‌های میکروبیوم دهان مفید هستند و حتی برای خوب بودن اکسیژن لازم هستند

سلامت عمومی سایر باکتری‌ها مهاجمانی هستند که می‌توانند منجر به بیماری‌های دهان شوند.

سلامت عمومی به همان اندازه عوامل محیطی مهم هستند، از جمله کیفیت هوا، دسترسی به غذاهای سالم، هزینه مراقبت از دندان، دسترسی به حمل و نقل به و از دندانپزشک، و برنامه‌های مدرسه‌ای که بهداشت دهان و دندان را در کودکان تشویق می‌کنند. اینکه فرد در جامعه‌ای با آب فلوراید زندگی می‌کند یا به درمان‌های فلوراید دسترسی دارد نیز مهم است، زیرا فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. کیفیت آب در جوامع عامل دیگری است. اگر تنها آب موجود سمی یا غیر جذاب باشد، مردم ممکن است به نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر روی آورند.

بیشتر بخوانید
5 نکته ای که بیماری زبان شما می تواند در مورد سلامتی به شما بگوید

علاوه بر این، تربیت اجتماعی ادراک شده مادران و شبکه‌های اجتماعی والدین نیز می‌تواند بر سلامت دهان و دندان فرزندانشان تأثیر بگذارد. در میان مادرانی که تعداد حفره‌های دندانی بالایی دارند، نشان داده شده است که دردسترس‌بودن کسی برای صحبت در مورد مشکلات با کمتر شدن حفره در فرزندانشان مرتبط است.

والدین می‌توانند با الگوبرداری از بهداشت دهان و دندان خود به بهبود سلامت دهان و دندان فرزندانشان کمک کنند.

الگوبرداری از سلامت دهان و دندان در کودکان

الگوبرداری از سلامت دهان و دندان در کودکان

بهداشت دهان و دندان خود والدین و مراقبان به شدت بر سلامت فرزندانشان تأثیر می‌گذارد. بچه‌ها و والدینشان معمولاً آب و بسیاری از نوشیدنی‌های یکسان می‌نوشند و غذاهای مشابه زیادی می‌خورند. کودکان اغلب از عادات بهداشتی دندان والدین خود نیز پیروی می‌کنند. کودکان معمولاً احساسات والدین خود (چه آرامش، استرس، اضطراب یا ترس) را در مورد ملاقات‌های دندانپزشکی نیز دریافت می‌کنند.

افکار والدین در مورد مراقبت از دندان بر تصمیمات آنها در مورد مراقبت‌های پیشگیرانه تأثیر می‌گذارد. ترس و اضطراب دندانپزشکی می‌تواند منجر به تأخیر یا اجتناب از قرار ملاقات دندانپزشکی برای خود و فرزندانشان شود. ارزش‌های بهداشت دهان و دندان (اهمیتی که برای حفظ دندان‌های طبیعی و خوش ظاهر قائل است) بر تصمیم گیری در مورد بهداشت دندان و مراقبت حرفه‌ای از دندان تأثیر می‌گذارد. افسردگی در والدین حتی می‌تواند بر بهداشت دهان و دندان خود و فرزندانشان تأثیر بگذارد.

مشکلات دندانی در کودکان می‌تواند منجر به فرار از رفتن مدرسه، درد و خجالت در مورد پوسیدگی قابل مشاهده و دندان‌های از دست رفته یا کج شود. دندان‌ها و لثه‌ها برای صحبت کردن، غذا خوردن، رشد و ظاهر بسیار مهم هستند. آنها بر عملکرد اجتماعی و لذت بردن فرد از غذا تأثیر می‌گذارند. مشکلات دندانی کودکان بر والدین آنها نیز تأثیر می‌گذارد، زیرا می‌تواند منجر به غیبت غیرمنتظره والدین برای آوردن فرزند خود به دندانپزشک شود.

بیشتر بخوانید
تا چند روز بعد از جراحی ایمپلنت نباید سیگار کشید

برای بهبود سلامت دهان و دندان در کودکان چه باید کرد؟

برای بهبود سلامت دهان و دندان در کودکان چه باید کرد؟

تا حد زیادی می‌توان از مشکلات دندانی در کودکان پیشگیری کرد. برخی از اقدامات پیشگیرانه تحت تأثیر عوامل اقتصادی، آموزشی و بهداشتی قرار دارند. یکی از بهترین کارهایی که والدین یا مراقبین می‌توانند انجام دهند این است که برای کودک خود با یک دندانپزشک، مطب یا کلینیک ارتباط برقرار کنند تا پیشگیری کنند و همچنین در صورت نیاز مراقبت‌های اورژانسی ارائه دهند. در دنیای بهداشت دهان و دندان، این رابطه “خانه دندان” نامیده می‌شود.

آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا و سایر سازمان‌های بهداشت حرفه‌ای توصیه می‌کنند که کودکان قبل از 1 سالگی یا در هنگام رویش اولین دندان به یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های دهان و دندان مراجعه کنند. نشان داده شده است که دسترسی به درمان‌های دندانپزشکی، به ویژه مراقبت‌های پیشگیرانه، باعث بهبود سلامت دهان در خانواده‌ها و جوامع آنها می‌شود.

تغییرات در سطح سیستم نیز مطمئناً مورد نیاز است. از آنجایی که هزینه بر اینکه والدین می‌توانند مراقبت‌های دندانپزشکی معمولی را برای فرزندان خود ارائه دهند، تأثیر می‌گذارد، دسترسی بیشتر به بیمه دندان گام مهمی برای تضمین دسترسی برابر و کاهش نابرابری‌های بهداشت دهان و دندان است. ادغام شیوه‌های بهداشت دهان و دندان در مدارس و برنامه‌های آموزشی یکی دیگر از تغییرات در سطح سیستم است که برای همه کودکان صرف نظر از وضعیت اجتماعی – اقتصادی خانواده آنها مفید خواهد بود.

سلامت دهان و دندان در کودکان عامل مهمی در سلامت کلی یک فرد است. آموزش زودهنگام به بچه‌ها می‌تواند به آنها کمک کند لبخندی سالم داشته باشند و در طول زندگی از سفیدهای مرواریدی خود مراقبت کنند.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید