دندان شکسته

اگرچه مینای دندان شما سخت ترین و معدنی ترین بافت بدن است، اما استحکام آن محدودیت هایی دارد. افتادن، ضربه ای به صورت، یا گاز گرفتن چیزی سفت به ویژه اگر دندان قبلاً مقداری پوسیدگی داشته باشد، می تواند باعث کنده شدن یا شکستن دندان شود. اگر متوجه شدید که دندانی شکسته یا کنده شده، نترسید. کارهای زیادی وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند برای رفع آن انجام دهد.

در ضمن، اقدامات خودمراقبتی زیر را امتحان کنید:

  • اگر دندان دردناک است، از استامینوفن یا مسکن دیگری استفاده کنید. دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • اگر شکستگی باعث ایجاد لبه تیز یا ناهموار شده است، آن را با یک تکه پارافین مومی یا آدامس بدون قند بپوشانید تا از بریدن زبان یا داخل لب یا گونه جلوگیری کنید.
  • اگر مجبورید غذا بخورید، غذاهای نرم بخورید و از گاز گرفتن دندان شکسته خودداری کنید.

درمان دندان شکسته یا شکسته بستگی به میزان آسیب دیدگی آن دارد. اگر تنها یک تکه کوچک از مینای دندان پاره شد، تعمیر معمولاً می تواند به سادگی در یک بازدید مطب انجام شود. یک دندان به شدت آسیب دیده یا شکسته ممکن است به یک روش طولانی تر و پرهزینه تر نیاز داشته باشد. در اینجا چند روش وجود دارد که دندانپزشک شما ممکن است دندان شکسته شما را ترمیم کند.

در صورت شکستن یا بریدگی دندان چه باید کرد؟

در صورت شکستن یا بریدگی دندان چه باید کرد؟

در حالی که پزشکان درمان های خانگی را برای دندان های شکسته توصیه نمی کنند، کارهایی وجود دارد که می توانید برای محافظت از دندان ها و دهان خود انجام دهید.

بعد از شکستن دندان چه باید کرد

اگر دندانی را شکستید یا خرد کردید، باید بلافاصله دهان خود را با آب گرم بشویید تا آن را تمیز کنید. برای جلوگیری از خونریزی فشار وارد کنید و برای کاهش تورم، کمپرس سرد را روی آن ناحیه قرار دهید. اگر تکه دندان شکسته را پیدا کردید، آن را در گاز مرطوب بپیچید و با خود نزد دندانپزشک ببرید.

بیشتر بخوانید
ویژگی خمیر دندان کودکان

در صورت از دست دادن دندان چه باید کرد؟

اگر دندان از دهان شما بیرون زده است، از یک گاز استفاده کنید تا آن را از تاج گرفته و در صورت امکان دوباره آن را داخل سوکت قرار دهید. اگر دندان کثیف به نظر می رسد، می توانید آن را با آب بشویید. آن را مالش ندهید یا با محلول دیگری تمیز نکنید و تکه‌های دستمال کاغذی را تمیز نکنید.

تسکین درد دندان بریده شده

  • داخل دهان خود را با آب گرم بشویید و هر چند دقیقه یکبار کمپرس سرد را روی ناحیه بیرونی قرار دهید تا تورم کاهش یابد.
  • می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه و داروهای ضدالتهاب مصرف کنید، اما مطمئن شوید که بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید.
  • همچنین می توانید روغن میخک را به ناحیه مورد نظر بمالید. این روغن حاوی اوژنول است، یک عامل بی حس کننده با خواص ضد التهابی.

چگونه تا زمان مراجعه به دندانپزشک از دهان خود محافظت کنیم؟

چگونه تا زمان مراجعه به دندانپزشک از دهان خود محافظت کنیم؟

اگر دندان شما یک براده کوچک و یک لبه دندانه دار دارد، می توانید موم دندانی را روی لبه قرار دهید تا از بریدن زبان یا آسیب به دهان جلوگیری کنید. اگر تراشه بزرگی دارید یا قسمتی از دندانتان از دست رفته است، این کار توصیه نمی شود، زیرا می توانید با استفاده از نخ دندان، قسمت بیشتری از دندان را بشکنید. از جویدن سمتی که دندان آسیب دیده است خودداری کنید و سعی کنید از نخ دندان در اطراف دندان استفاده کنید تا فشار و تحریک آن کاهش یابد.

آسیب هایی که نیاز به درمان دارند و آسیب هایی که نیاز به درمان ندارند

 شایع ترین دندان هایی که می شکنند، دندان های آسیاب فک پایین هستند، احتمالاً به دلیل ساییدن اجسام نوک تیز آنها در شیارهای دندان های آسیاب در بالای دهان هست. با این حال، هر دندانی می تواند با آسیب هایی که از آسیب های زیبایی جزئی تا آسیب های جدی را شامل می شود، بشکند. ترک‌های عمیق می‌توانند به سمت ریشه یا از مرکز دندان به اتاقک پالپ که شامل اعصاب، رگ‌های خونی و بافت همبند است، کشیده شود.

بیشتر بخوانید
نکات تخصصی برای جلوگیری از بوی بد دهان

ترک ها ممکن است قابل مشاهده نباشند و در داخل دندان یا زیر لثه پنهان شوند. برخی از ترک ها و تراشه ها هیچ علامتی ندارند که ممکن است با حفره، حساسیت یا بیماری پریودنتال اشتباه گرفته شود.

ترک هایی که ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند

هر ترک یا تراشه به اندازه کافی جدی نیست که درمان را تضمین کند، و برخی از آنها کاملاً رایج هستند. به عنوان مثال، طبق بررسی منابع معتبر در سال 2014، خطوط خراش ترک های کوچکی هستند که فقط در مینای دندان ایجاد می شوند و رایج هستند.

ترک هایی که باید توسط دندانپزشک بررسی شود

ترک هایی که باید توسط دندانپزشک بررسی شود

احتمالاً برای هر چیزی به جز کوچک‌ترین ترک‌ها یا تراشه‌ها به دندانپزشک نیاز خواهید داشت، زیرا تشخیص این که چقدر ممکن است عمیق باشد دشوار است. هیچ درمان خانگی موثری برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان ها و دهان شما وجود ندارد و لبه های تیز دندان ترک خورده می تواند بافت های نرم شما را بریده و باعث درد بیشتر، عفونت و درمان بالقوه پرهزینه تر شود.

در برخی موارد، آسیب درمان‌نشده می‌تواند منجر به ریشه دندان، از دست دادن دندان یا سایر عوارض ناشی از عفونت شود.

شکستن دندان می‌تواند دردناک باشد، اما بسیاری از ترک‌ها و براده‌ها جدی نیستند و ممکن است نیاز به درمان کم یا بدون درمان داشته باشند. با این حال، بهترین راه برای محافظت از دندان ها و سلامت کلی این است که برای اطمینان به دندانپزشک مراجعه کنید. در این بین، می توانید با موم از دهان خود در برابر لبه های دندانه دار محافظت کنید، دهان خود را تمیز نگه دارید و تورم را کاهش دهید.

اگر دندان شما شکسته شد، باید سعی کنید ظرف 30 دقیقه به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن درد یا خونریزی بیش از حد باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

ترک هایی که باید سریع درمان شوند

در حالی که می توانید تا زمان ملاقات برای بسیاری از انواع آسیب های دندان صبر کنید، برخی دیگر ممکن است به درمان اورژانسی نیاز داشته باشند.

محافظت با کیت ترمیم موقت دندان

کیت های ترمیم موقت دندان شکسته در داروخانه ها و آنلاین موجود است و می تواند در زمان انتظار برای ملاقات با دندانپزشک مفید باشد. برخی از کیت‌ها شامل موم دندان برای پوشاندن لبه‌های دندانه‌دار هستند و برخی دیگر حاوی موادی هستند که می‌توان آن‌ها را به شکل دندان درآورد تا شکاف‌های باقی مانده روی دندان‌های شکسته یا از دست رفته را پر کند.

بیشتر بخوانید
پروتز متحرک دندان چیست؟!

این کیت‌ها فقط برای استفاده موقت هستند و به مسائل عمیق‌تری که می‌تواند منجر به عفونت، از دست دادن دندان یا سایر عوارض شود، رسیدگی نمی‌کنند. آنها نباید جایگزین مراقبت های دندانی مناسب شوند.

روش های ترمیم دندان شکسته

روش های ترمیم دندان شکسته

درمان بستگی به بزرگی ترک یا شکستگی و محل آن دارد. درمان های احتمالی عبارتند از:

دندان بریده شده

اگر آسیب جزئی باشد، دندانپزشک ممکن است سطح را صیقل داده یا لبه شکسته یا ناهموار را صاف کند. به این کانتورینگ زیبایی می گویند. همچنین ممکن است از کامپوزیت دندانی برای پر کردن شکاف ها استفاده کنند.

در باندینگ، دندانپزشکان دندان را کمی سایش می دهند، روی یک مایع حالت دهنده می مالند و سپس از رزین کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می کنند. سپس آن را به شکل مناسب در می آورند. دندانپزشک همچنین گاهی اوقات می تواند یک قطعه دندان شکسته را دوباره بچسباند.

پر کردن با کانال ریشه احتمالی

ترک یا تراشه ای که عمیق تر از سطح باشد نیاز به تعمیر گسترده تری دارد. گاهی اوقات، ترک به سمت پالپ گسترش می یابد، که ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشد. در طی این عمل، متخصص ریشه دندان پالپ ملتهب یا عفونی را برمی دارد، داخل دندان را ضدعفونی می کند و آن را با ماده لاستیکی به نام گوتاپرکا پر و مهر و موم می کند. سپس روی آن را با یک فیلینگ یا تاج می پوشانند.

گاهی اوقات، کانال ریشه دندان را نجات نمی دهد. برای بسیاری از اندودنتیست ها، عمق ترک تعیین می کند که چقدر احتمال دارد که استخراج را توصیه کنند. مطالعه‌ای در سال 2019 نشان داد که هر چه ترک عمیق‌تر باشد، احتمال بیرون کشیدن دندان توسط اندودنتیست‌ها بیشتر می‌شود. در مورد دندان شکافته، 98 درصد از اندودنتیست ها در این مطالعه، کشیدن دندان را انتخاب کردند. اگر ترک تا زیر خط لثه کشیده شود، دندانپزشک ممکن است کشیدن را پیشنهاد دهد.

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید