ایمپلنت در سالمندان امکان پذیر است؟

دندان های از دست رفته یا پوسیده، بیماری های لثه یا پروتزهای لق می تواند به شدت بر توانایی شما در تعامل و معاشرت با دوستان و خانواده تأثیر بگذارد و منجر به انزوای اجتماعی و حالت های اضطراب شود. در بدترین موارد حتی به افسردگی بالینی تبدیل می شود.

 ایمپلنت دندان سالمند برای بیماران بالای 50 سال غیرعادی نیست که چند دندان از دست داده باشند. این وضعیت ممکن است منجر به این شود که برخی از بیماران از پروتزهای مصنوعی برای جایگزینی این دندان ها استفاده کنند. پروتزهای جزئی یا پروتزهای کامل (همه دندانها) می توانند به  داشتن دندان کمک کنند و از تحلیل استخوان حمایت کنند ولی این پروتز ها در بیشتر مواقع باعث بدتر شدن دندانهای فرد می شوند.

بافت لثه می تواند زخم شود و منجر به آسیب غیرقابل برگشت لثه و استخوان (پریودنتیت یا بیماری لثه) شود. پروتزهای مصنوعی هرگز به اندازه دندان هایی که جایگزین می شوند پایدار نیستند. آنها می توانند شل باشند و کنترل آنها دشوار است، بنابراین خوردن و صحبت کردن بسیار چالش برانگیز است. خوشبختانه، تحقیقات پزشکی و دندانپزشکی معاصر علم زیست شناسی استخوان (عوامل التیام استخوان/عوامل رشد/پیوند استخوان) را اصلاح کرده است تا جراحان متخصص را قادر سازد تا درمان های ایمپلنت دندان را به روشی قابل پیش بینی و مقرون به صرفه ارائه دهند.

 آیا ایمپلنت دندان سالمند ایده خوبی است؟ آیا برای کاشت ایمپلنت دندان خیلی پیر هستید؟

 آیا ایمپلنت در سالمندان ایده خوبی است؟

هیچ محدودیت سنی بالایی برای درمان ایمپلنت در سالمندانی که از نظر سلامت عمومی خوب هستند وجود ندارد. پس از یک سن خاص، با افزایش از دست دادن دندان، نیاز به ایمپلنت افزایش می یابد. برای اینکه بتوان در افراد مسن کاشت کرد، حجم استخوان فک بیمار و وضعیت سلامت عمومی او بررسی می شود. اگر وضعیت سلامت عمومی خوب باشد و حجم استخوان ها کافی باشد، همه ی گزینه ها هم برای بیمار و هم برای پزشک بسیار راحت خواهد بود. اگر سلامت عمومی فرد سالمند خوب نباشد چه اتفاقی می افتد؟

در این صورت بررسی می شود که آیا بیماری های بیمار ما تحت کنترل پزشک است یا خیر. مثلاً اگر فرد فقط دیابت داشته باشد و داروهایش را مرتب مصرف کند و به موقع به معاینات مراجعه کند، اشکالی ندارد.

با این حال، توجه به افراد مبتلا به بیماری های قلبی که ممکن است تزریق دارو بر وضعیت عمومی بیمار تأثیر بگذارد، مهم است. این افراد معمولا از داروهای رقیق کننده خون نیز استفاده می کنند. اما پزشکی در اینجا نیز درمانده نیست; با مشورت پزشک می توان جراحی ایمپلنت را با ترتیبی که وی توصیه می کند انجام داد. ایمپلنت نباید در مشکلات انعقادی خون، رادیوتراپی یا بیماری‌هایی که بر سلامت استخوان تأثیر می‌گذارند ترجیح داده شود. ایمپلنت برای ثابت کردن پروتزهای کام یا ساخت دندان های ثابت بسیار مفید است، به ویژه در افراد مسن که دندانی ندارند.

بیشتر بخوانید
با ارتودنسی خانگی چگونه می‌توانید از بروز مشکلات جلوگیری کنید؟

درمان ایمپلنت دندان در افراد مسن تا سن 70 تا 80 سالگی قابل اعمال است. کاشت دندان در افراد سالمند و همچنین در افراد جوان نتایج خوبی دارد. با این حال، به دلیل سن افراد مسن، بهبودی دیرهنگام وجود دارد. این کاملا به بدن افراد مسن مربوط می شود.

کاشت دندان در افراد مسنهمانند افراد جوان، برای کاشت دندان در افراد مسن بیهوشی لازم است. با توجه به نتایج بیهوشی می توان عمل را انجام داد. دو نوع عملیات وجود دارد. اولین عمل قرار دادن پیچ های ریشه در استخوان فک است. مناسب بودن ساختار استخوان فک در این قرارگیری مهم است. اگر این سازگاری در دسترس نباشد، استخوان فک برای عمل ایمپلنت با برخی از عمل های استخوان و بافت مناسب می شود. تا زمانی که بیماری خیلی جدی نباشد، عمل ایمپلنت دندان را می توان برای همه افراد مسن اعمال کرد

عمل دوم، نصب دندان های مصنوعی به ریشه های پیچ شده به استخوان فک است. تقریباً 30-40 روز طول می کشد تا پیچ های نصب شده روی استخوان فک سازگار شوند. در این مدت، دندان های موقت کار خوردن و آشامیدن شما را انجام می دهند. یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پاکسازی دهان در این مدت نیز باید ادامه یابد. شستن دندان ها برای اینکه عفونی نشوند مهم است.

غرغره کردن با آب نمک و تمیز کردن دهان بعد از غذا برای خطر عفونت مهم میباشد. کاشت ایمپلنت دندان در افراد مسن مانند سایر کاربردها می تواند مادام العمر تضمین شود. این دندان های ماندگار و مفید می توانند در روزهای اول باعث درد شوند. با این حال می توانید با هر مسکنی از شر این دردها خلاص شوید. .

مشکل دندان ایمپلنت در سن بالا

پروتزها (صفحات دندانی) اساساً “دندان های کاذب” هستند و اغلب از موادی مانند اکریلیک یا فلز ریخته گری ساخته می شوند و دندان های چینی یا پلاستیکی به آن متصل می شوند. پروتزهای مصنوعی از قالب های دندان ها و فک های بیمار ایجاد می شوند. اندازه، شکل و رنگ دندان بر اساس دندان های مجاور است.

بیشتر بخوانید
6 مشکل رایج دهان و دندان بیماری پارکینسون

پروتزهای مصنوعی به گونه ای طراحی شده اند که عوامل متضاد نیازهای ظاهری (تشکیل لبخند) را با نیازهای عملکردی (داشتن سطح تماس وسیع با لثه و سایر دندان ها برای بهبود ثبات) متعادل می کنند.

پروتزهای مصنوعی را می توان قبل از برداشتن برنامه ریزی شده دندان آماده کرد تا در همان روزی که دندان ها برداشته می شوند قرار داده شوند.معمولاً پروتزها تقریباً سه تا چهار ماه پس از قرار دادن دندان مصنوعی نیاز به روکش (نوسازی سطح مناسب دندان مصنوعی) دارند. این به دلیل تغییر شکل استخوان پشتیبان پس از بهبودی محل های استخراج است.

معایب استفاده از پروتزهای مصنوعی عبارتند از:

معایب استفاده از پروتزهای مصنوعی عبارتند از:

ناراحتی ناشی از دستگاه ناپایدار، دستگاه بزرگی که باعث خفگی، کاهش حس چشایی، مشکل در خوردن و صحبت کردن می شود (پرتزهای مصنوعی تمایل دارند هنگام جویدن یا صحبت کردن حرکت کنند یا از جای خود خارج شوند). آنها همچنین نیاز به تمیز کردن و نگهداری و تجدید مداوم دارند (جایگزینی های دوره ای به دلیل از دست دادن مداوم استخوان).

استفاده طولانی مدت از پروتزهای معمولی نیز می تواند به طور غیر قابل برگشتی به لثه ها و استخوان فک نگهدارنده آسیب برساند. این می تواند منجر به ناتوانی مزمن شود زیرا توانایی فرد مسن برای کنترل دندان مصنوعی در محیط های اجتماعی و عملکردی همچنان رو به وخامت است. به همین دلیل، برای تعیین اینکه آیا ایمپلنت های دندانی گزینه ای برای جایگزینی دندان های از دست رفته شما هستند یا خیر، به دنبال مشاوره متخصص باشید

آیا بیماران سالمند کاندیدای خوبی برای ایمپلنت دندان هستند؟

پاسخ ساده این است: بله’. ایمپلنت های دندانی در افراد مسن یا هر بیمار با کاهش تراکم استخوان (پوکی استخوان/ استئوپنی) به همان اندازه موفق هستند و با همان پیش بینی پذیری افراد جوان بهبود می یابند.

سنی وجود ندارد که “برای درمان ایمپلنت دندان در نظر گرفته شود. یک فرد نسبتاً سالم می‌تواند به‌طور ایمن و قابل پیش‌بینی، ایمپلنت‌هایی قرار دهد که منجر به بهبود بسیار کیفیت زندگی می‌شود و به او کمک می‌کند تا یک رژیم غذایی مغذی متعادل و سبک زندگی فعال را حفظ کند. به اندازه فردی که دندان های طبیعی خود را دارد، اعتماد به نفس و جذابیت اجتماعی داشته باشد.

مشاوره ایمپلنت در سن بالا

قبل از در نظر گرفتن هر گونه درمان ایمپلنت دندان، مشاوره با جراح متخصص ضروری است. دانش گسترده و تجربه گسترده یک جراح متخصص برای هدایت شما از طریق گزینه های بی شماری ضروری است. آنها می توانند گزینه های درمانی را با ترکیب آخرین تکنیک های کم تهاجمی با استفاده از راهنماهای سه بعدی و اسکن دیجیتال مبتنی بر سی تی ابداع کنند که بهبودی شما را سرعت می بخشد و عوارض احتمالی را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید
آیا قبل از درمان دندانپزشکی به آنتی بیوتیک نیاز دارید؟

مزایای ایمپلنت دندان برای بیماران مسن چیست؟

مزایای ایمپلنت دندان برای بیماران مسن چیست؟

درمان ایمپلنت دندان می تواند کیفیت زندگی بسیاری از افراد مسن را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. بالا رفتن سن هیچ مانع مطلقی نیست. چسباندن پل ها و پروتزهای مصنوعی به ایمپلنت های دندانی امکان یک محصول نهایی با حجم کمتر و پالایش شده را فراهم می کند (پوشش کمتر کام و لثه، بدون اکستنشن عمیق یا فلنج های پروتز که گونه ها و زبان را تحریک می کند).

داشتن تماس مستقیم استخوان با ایمپلنت از بیماران در برابر از دست دادن بیشتر استخوان (معمولاً در نتیجه پروتزهای معمولی) محافظت می کند و از وخامت بیشتر سلامت دهان جلوگیری می کند. تاج ها / پل ها / پروتزها به طور سفت و سخت توسط ایمپلنت ها پشتیبانی می شوند و جابجایی تصادفی در حین عملکرد را محدود می کنند و در نتیجه باعث افزایش اعتماد به نفس در محیط های اجتماعی می شود.

ایمپلنت‌های دندانی معمولاً شبیه دندان‌های طبیعی خود شما هستند، ظاهر، احساس و عملکرد بیشتری دارند. نتیجه ای که به ندرت با پروتزهای معمولی به دست می آید. ایمپلنت ها به راحتی از طریق روال معمول بهداشت دهان و دندان شما (مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات دندانپزشکی) نگهداری می شوند. ایمپلنت‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه (بیماری پریودنتال) برخی بیماری‌های پزشکی (مثلا دیابت) و از دست دادن استخوان مرتبط با سن هستند، اما زمانی که به درستی از آنها مراقبت شود، می‌توانند تا آخر عمر باقی بمانند.

ایمپلنت ها بستری پایدار برای بهبود عملکرد جویدن و در نتیجه لذت بردن از خوردن فراهم می کنند. به بسیاری از افراد اجازه می دهد تا به طیف وسیع تری از آیتم های منو، از جمله غذاهایی که مدت هاست از محدودیت ها در نظر گرفته می شدند، بازگردند.رژیم غذایی مغذی‌تر و متنوع‌تر نیز شادابی، طول عمر را بهبود می‌بخشد و به سلامتی بیشتر در بیماران در هر سنی کمک می‌کند، اما به ویژه برای افراد مسن‌تر مهم است.

کیفیت زندگی بیمار نیز می تواند به طور قابل توجهی در نتیجه درمان ایمپلنت دندان بهبود یابد. کاهش خجالت لق شدن و غیرطبیعی ظاهر شدن دندان ها ، پروتزها به آنها اجازه می دهد تا تعامل اجتماعی راحت تری داشته باشند و سبک زندگی حیاتی و فعال تری داشته باشند.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید