دلایل سیاه شدن روکش دندان

سیاه شدن روکش دندان چه دلایلی دارد؟

سیاه شدن روکش دندان می‌تواند به علت چندین عامل باشد. در زیر، برخی از دلایل رایج سیاه شدن روکش دندان را بررسی می‌کنم:

  1. تسمه دندان: استفاده طولانی مدت از تسمه دندان برای بهبود رنگ دندان‌ها می‌تواند منجر به سیاه شدن روکش دندان شود. تسمه دندان معمولاً شامل مواد آبکاری مانند آلمینیوم‌اکسید است که ممکن است با گذر زمان رنگ خود را از دست بدهد و روکش دندان را سیاه نماید.
  2. ترک خوردگی روکش: در صورتی که روکش دندان ترک یا صدمه دیده باشد، ممکن است مواد رنگ‌دهی درون روکش جذب شده و باعث سیاه شدن آن شود.
  3. تغییر رنگ طبیعی دندان: در برخی از موارد، رنگ طبیعی دندان‌ها می‌تواند به طور طبیعی تغییر کند و روکش دندان را سیاه نماید. عواملی مانند عمر، استعمال قهوه، چای، تنباکو و سایر عوامل رنگزای مصرفی ممکن است تاثیرگذار باشند.
  4. عفونت دندانی: عفونت داخل دندان می‌تواند باعث تغییر رنگ ریشه دندان و در نتیجه سیاه شدن روکش دندان شود.
  5. مصرف مواد رنگزا: استفاده از مواد رنگزای قوی مانند تنباکو، قهوه، چای و نوشیدنی‌های رنگ آمیزی شده ممکن است روکش دندان را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده و آن را سیاه نماید.

در صورتی که روکش دندان شما سیاه شده است و برای شما مشکل ایجاد کرده است، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند علت سیاه شدن را تشخیص داده و به شما راهنمایی‌های لازم را برای رفع مشکل ارائه کند.

 

روکش لمینت یا لومینر

آیا سیاه شدن روکش دندان قابل درمان است؟

بله، در بسیاری از موارد سیاه شدن روکش دندان قابل درمان است. روش درمانی بستگی به علت سیاه شدن دارد و ممکن است شامل یک یا ترکیبی از روش‌های زیر باشد:

  1. تعویض روکش: در صورتی که روکش دندان شما سیاه شده است، اگر علت سیاه شدن به روکش خود مربوط باشد، دندانپزشک ممکن است پیشنهاد دهد که روکش را تعویض کنید. با تعویض روکش، معمولاً مشکل سیاه شدن رفع می‌شود.
  2. روش‌های روشن کننده: در برخی موارد، استفاده از روش‌های روشن کننده مانند بلیچینگ دندان‌ها می‌تواند بهبود رنگ روکش دندان را به ارمغان بیاورد. این روش‌ها معمولاً با استفاده از مواد شیمیایی خاصی انجام می‌شوند و تحت نظارت دندانپزشک صورت می‌گیرند.
  3. روکش دندان جدید: در بعضی از موارد، اگر سیاه شدن روکش دندان غیرقابل درمان باشد، دندانپزشک می‌تواند پیشنهاد دهد روکش دندان را کاملاً تعویض کنید. در این صورت، روکش جدید با رنگی مطلوب و جدید جایگزین می‌شود.
بیشتر بخوانید
تاثیر استفاده از نی بر سلامت دهان و دندان

مهم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید تا علت سیاه شدن را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند. او می‌تواند بر اساس شرایط شما و عوامل دیگری مانند سلامت دندان‌ها و نیازهای شما، برنامه درمانی مناسب را تعیین کند.

چه مواردی می‌تواند باعث سیاه شدن روکش دندان شود؟

سیاه شدن روکش دندان می‌تواند به علت چندین عامل باشد. در زیر، برخی از موارد رایج که ممکن است باعث سیاه شدن روکش دندان شوند را ذکر می‌کنم:

  1. نفوذ رنگ‌دهی: برخی مواد رنگ‌دهی مانند قهوه، چای، نوشیدنی‌های گازدار و مصرف تنباکو می‌توانند به روکش دندان نفوذ کرده و آن را سیاه کنند.
  2. تسمه دندان: استفاده طولانی مدت از تسمه دندان برای بهبود رنگ دندان‌ها می‌تواند باعث سیاه شدن روکش دندان شود. مواد استفاده شده در تسمه دندان ممکن است با گذر زمان تغییر رنگ دهند و به روکش دندان رنگ سیاه بدهند.
  3. تغییر رنگ طبیعی دندان: رنگ طبیعی دندان‌ها می‌تواند به طور طبیعی تغییر کند و روکش دندان را سیاه نماید. عواملی مانند عمر، ژنتیک، استعمال قهوه، چای، تنباکو و سایر عوامل رنگزای مصرفی می‌توانند تاثیرگذار باشند.
  4. ترک خوردگی روکش: در صورتی که روکش دندان ترک یا صدمه دیده باشد، مواد رنگ‌دهی درون روکش جذب شده و سیاهی را به وجود می‌آورند.
  5. عفونت دندانی: عفونت داخل دندان می‌تواند باعث تغییر رنگ ریشه دندان و در نتیجه سیاه شدن روکش دندان شود.

در هر صورت، برای تشخیص دقیق و درمان سیاه شدن روکش دندان، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند علت سیاه شدن را تشخیص داده و به شما راهنمایی‌های لازم را برای درمان ارائه کند.

بیشتر بخوانید
5 نکته ای که بیماری زبان شما می تواند در مورد سلامتی به شما بگوید

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید