سایش دندان

چگونه از سایش دندان جلوگیری کنیم؟

ساییدگی دندان به معنای از دست دادن تدریجی ساختار دندان است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. این فرآیند طبیعی می‌تواند با عادت‌ها، رژیم غذایی، یا شرایط خاص سلامتی تسریع شود. سه نوع اصلی ساییدگی دندان وجود دارد:

  1. سایش: این نوع ساییدگی به علت تماس دندان‌ها با یکدیگر رخ می‌دهد، معمولاً به دلیل دندان‌قروچه یا فشردن دندان‌ها به هم (که به عنوان بروکسیسم شناخته می‌شود).
  2. ساییدگی مکانیکی (خراشیدگی): این نوع ساییدگی زمانی رخ می‌دهد که سطح دندان توسط نیروهای مکانیکی خارجی مانند مسواک زدن بیش از حد، استفاده از مسواک سخت، یا جویدن اشیاء سخت فرسوده می‌شود.
  3. فرسایش: این نوع ساییدگی به دلیل اسیدها، چه از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی و چه از رفلاکس اسید معده ایجاد می‌شود و منجر به از بین رفتن مینای دندان (لایه سخت بیرونی دندان) می‌شود.

در صورتی که ساییدگی دندان درمان نشود، می‌تواند به حساسیت، درد و حتی از دست دادن دندان منجر شود، بنابراین مهم است که علل اصلی را شناسایی و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

نحوه پیشگیری سایش دندان

برای جلوگیری از سایش دندان، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  1. استفاده از محافظ دندان در شب: اگر دندان‌قروچه دارید یا دندان‌هایتان را در خواب به هم می‌سایید، استفاده از محافظ دندان می‌تواند کمک‌کننده باشد. این وسیله از تماس مستقیم دندان‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کند.
  2. مسواک زدن صحیح: از مسواک با برس نرم استفاده کنید و به آرامی مسواک بزنید. همچنین استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید به تقویت مینای دندان کمک می‌کند.
  3. پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی: نوشیدنی‌های گازدار، آب‌میوه‌های اسیدی و مواد غذایی ترش می‌توانند مینای دندان را تضعیف کنند. اگر این مواد را مصرف می‌کنید، بهتر است بلافاصله بعد از آن دهان خود را با آب بشویید.
  4. جلوگیری از جویدن اشیاء سخت: از جویدن یخ، قلم، ناخن و سایر اشیاء سخت خودداری کنید، زیرا می‌تواند به سایش دندان منجر شود.
  5. مراجعه منظم به دندان‌پزشک: با انجام معاینات منظم دندان‌پزشکی، مشکلات ساییدگی دندان زود تشخیص داده می‌شوند و می‌توانند به سرعت درمان شوند.
  6. درمان رفلاکس اسید معده: اگر از رفلاکس اسید معده رنج می‌برید، با پزشک خود مشورت کنید تا از آسیب بیشتر به مینای دندان جلوگیری کنید.
بیشتر بخوانید
تفاوت بین التهاب لثه و پریودنتیت

با رعایت این نکات می‌توانید از سایش دندان جلوگیری کنید و سلامت دندان‌هایتان را حفظ نمایید.

 

سایش مینای دندان چه عوارضی برای فرد به دنبال دارد؟

از بین رفتن مینای دندان و آشکار شدن عاج، می‌تواند مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد کند. برخی از مهم‌ترین این عوارض شامل موارد زیر است:

  • تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ها
  • شفاف و شیشه‌ای شدن دندان‌ها
  • افزایش حساسیت دندان‌های ساییده شده
  • تجربه سردرد و درد در ناحیه فک
  • ایجاد فاصله بین دندان‌ها
  • لق شدن دندان‌های آسیب‌دیده
  • تحلیل رفتن استخوان فک

پیش از آشنایی با روش‌های درمان سایش دندان، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای درباره روش‌های سفید کردن دندان در خانه مطالعه کنید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed