طول عمر روکش لمینت سرامیکی چقدر است؟

در این مقاله به بررسی طول عمر روکش لمینت سرامیکی و عوامل افزایش طول عمر روکش لمینت سرامیکی خواهیم پرداخت. لمینت سرامیکی روشی است که از سال 1980 استفاده می شود. دندانپزشکان با ارزیابی بخش های مختلف دهان و دندان درباره استفاده از لمینت تصمیم گیری می کنند.

محافظت از لمینت نسبت به دندان‌های طبیعی نیاز به توجه بیشتری دارد. نباید کارهایی را که به مینای دندان آسیب می‌زنند، با روکش لمینت انجام داد. اگر بیمار دچار دندان‌قروچه است، استفاده از پلاک محافظ دندان کاملاً ضروری است. غذاهای الاستیک مانند هویج را به‌جای گاز زدن با برش‌های کوچک مصرف کنید. اگر مرتباً دندان‌های خود را مسواک می‌زنید و با نخ دندان تمیز می‌کنید، سال‌ها می‌توان از لمینت استفاده کرد. روکش لمینت باید در مواردی مانند التهاب لثه یا پوسیدگی دندانی که به آن متصل شده‌اند، تعویض شوند. بررسی روکش لمینت برای تعویض هر 20-15 سال مفید خواهد بود. از نظر بهداشت دهان و دندان و سلامت لثه، لازم است هر 6 ماه یکبار به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

عکس قبل و بعد درمان روکش لمینتی سرامیک

چرا لمینت سرامیکی می‌شکند؟

از عوامل اصلی کاهش طول عمر روکش لمینت سرامیکی شکست آن است. سیالیت و ضخامت چسب، به مقدار تنش در لبه روکش سرامیکی تأثیر می‌گذارد و با گذشت زمان ممکن است منجر به شکستگی شود. تراز شدن لبه‌های پروتز، تجمع پلاک و مشکلات لثه‌ای که ممکن است رخ دهد، می‌تواند باعث شود تا لمینت سرامیکی بشکند. اساساً، ازدست‌دادن روکش لمینت به دو دلیل عمده اتفاق می‌افتد:

دلایل بیولوژیکی و بیومکانیکی:

دلایل بیولوژیکی:

1- پوسیدگی ثانویه (بعد از قراردادن روکش دندان پوسیدگی رخ می‌دهد)

2- مشکلات ریشه (مشکلات ریشه دندان)

3- مشکلات پریودنتال (عقب رفتن لثه یا ازبین‌رفتن بافت استخوانی اطراف دندان)

دلایل بیومکانیکی:

1- آزاد شدن چسب

2- شکستن دندان اصلی روکش

3- شکستن ساختار بیرونی روکش

4- مشکلات زیبایی

5- مشکلات بسته شدن دهان

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

علاوه بر مواد ذکر شده، کار تیمی دندانپزشک و تکنسین دندانپزشکی ازجمله عواملی است که می‌تواند بر عمر روکش تأثیر بگذارد تا مشکلات زیبایی و عملکرد بیماران را برطرف کند.

آیا احتمال افتادن روکش لمینت وجود دارد؟

مقدار چسبندگی فن‌آوری‌های اتصال و چسب امروزه بسیار پیشرفت کرده است. اگر پزشک مطابق با حساسیت فنی و با دقت عمل کند، می‌توان از لمینت‌ها به‌عنوان دندان طبیعی استفاده کرد.

نگهداری از لمینت‌های سرامیکی

لمینت‌های سرامیکی به‌راحتی آسیب نمی‌بینند، مگر اینکه آجیل‌های خیلی سفت با دندان‌ها شکسته شوند و غذاهای چسبنده با دندان‌ها تماس داشته باشند. به همین دلیل، شما هرگز نباید غذاهای سفت را با دندان‌های خود بشکنید.

نگهداری از روکش لمینت سرامیکی:

  • علاوه بر مسواک زدن، باید از نخ دندان و دهان‌شویه نیز استفاده شود.
  • دندان‌های لمینت شده را برای غذاهای سفت استفاده نکنید.
  • از محافظ دندان باید در صورت وجود عادت دندان‌قروچه استفاده شود.
  • باید عادت خوردن ناخن را کنار گذاشت.
  • باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه شود.

کدام خمیردندان باید برای روکش لمینت استفاده شود؟

از عوامل موثر در افزایش طول عمر روکش لمینت سرامیکی انتخاب ماسب خمیر دندان است. هنگامی‌که برای اولین‌بار لمینت سرامیکی چسبانده می‌شوند، ممکن است به مدت 10-15 روز حساسیت به سرما و گرما وجود داشته باشد. استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید برای کاهش حساسیت در این دوره مفید است. لمینت سرامیکی تغییر رنگ نمی‌دهند، بنابراین نیازی به استفاده از خمیرهای سفیدکننده نیست. باید از خمیرهای بسیار ساینده خودداری شود.

اگر عادت دندان‌قروچه بعد از روکش لمینت سرامیکی ایجاد شود، چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر دندان‌قروچه وجود داشته یا بعد از روکش لمینت بروز کند می‌توانید از محافظ دندان (نایت گارد) به‌عنوان یک راه‌حل بسیار مفید برای پیشگیری از آسیب استفاده کرد.

آیا مصرف نوشابه به لمینت سرامیکی آسیب می‌رساند؟

اثر محلول نشاسته نوشابه در مرز سطوحی که لمینت سرامیکی به آنها می‌چسبد مشهود است. لمینت فرسوده نمی‌شود، اما در اثر مصرف زیاد نوشابه حساسیت ایجاد می‌شود.

طول عمر روکش لمینت سرامیکی:

روکش لمینت 5 تا 15 سال عمر می‌کند. کنترل و رعایت بهداشت دهان و دندان همین طور کنترل مرتب دندانپزشک برای افزایش طول عمر روکش لمینت سرامیکی بسیار مفید است.

طول عمر روکش سرامیکی دندان

متخصصان دندانپزشکی که استفاده از روکش‌های دندانی را برای دندان‌های زرد، شکسته، آسیب دیده و پوسیده توصیه می‌کنند، عمر روکش‌های سرامیکی را بین 15 تا 20 سال توصیف می‌کنند.

عمر روکش دندان چقدر است؟

طول عمر روکش دندان بسته به سبک زندگی شخصی، عادات، شیوه های بهداشت دهان و دندان و میزان ساییدگی و شکستگی روکش ها می تواند افزایش یا کاهش یابد. با این حال، اگر به طور کلی در مورد میانگین طول عمر دندان های زیرکونیومی و روکش سرامیکی صحبت کنیم: طول عمر روکش دندان متوسط بین 10 تا 12 سال است. در صورت مراقبت مناسب از دهان و حفظ سلامت لثه امکان افزایش این عمر وجود دارد.

عمر روکش دندان

عمر روکش سرامیکی دندان در مقایسه با زیرکونیا

روکش زیرکونیا از سرامیک دوام بیشتری دارد، زیرا یک ماده زیست سازگار است و میانگین عمر آن بین 12 تا 15 سال است.

دندان روکش شده چقدر عمر میکند ؟

عمر مفید روکش دندان تقریباً 25-20 سال و برای لمینت های کامپوزیتی 4-5 سال است. پس از این مدت، کامپوزیت شروع به تغییر رنگ می کند و خواص زیبایی خود را از دست می دهد.

بیشتر بخوانید
بهترین روکش دندان برای ایمپلنت

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای روکش دندان سرامیکی

با توجه به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای قرار دادن روکش سرامیکی، به تکنیک دندانپزشک و اینکه آیا آنها ساخت روکش در همان روز را با فناوری CAD/CAM ارائه می‌دهند، بستگی دارد. در برخی موارد، ممکن است روکش سرامیکی در یک بار مراجعه قرار داده شود. با این حال، در موارد دیگر، ممکن است به دو ویزیت، یکی برای آماده سازی دندان و قالب گیری و دیگری برای قرار دادن روکش نهایی پس از ساخته شدن نیاز داشته باشید. همچنین ضروری است که با دندانپزشک خود مشورت کنید تا ارزیابی دقیقی از مورد فردی خود، حذف مینای دندان مورد نیاز و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای روکش سرامیکی خود داشته باشید. آن‌ها می‌توانند توصیه‌های شخصی‌ را به شما ارائه دهند و هر گونه نگرانی را که ممکن است داشته باشید برطرف کنند.

روکش لمینت برای چه بیمارانی اعمال می‌شود؟

  • باتوجه‌به نیازهای زیبایی افراد، می‌توان از لمینت سرامیکی برای درمان استفاده کرد.
  • در رنگ‌آمیزی شدید دندان که به‌وسیلهٔ بلیچینگ دندان نمی‌توان سفیدی موردنظر را به دست آورد (تغییر رنگ دندان به دلیل تتراسایکلین، آنتی‌بیوتیک و فلوروز)
  • شکستگی‌های جزئی دندان
  • تراز دندان‌های متناوب (diastema closure)
  • در بازسازی دندان‌های فرسوده که به‌مرورزمان زرد شده و ظاهر سالم خود را ازدست‌داده است.
  • روکش لمینت برای افرادی استفاده می‌شود که خواستار تغییر کامل لبخند هستند و می‌خواهند لبخند کاملی داشته باشند.

veneers 1

برای کدام دسته از بیماران روکش لمینت قابل‌استفاده نیست؟

  • افراد زیر 18 سال
  •  بیمارانی که دندان‌های خود را بیش از حد فشار می‌دهند
  • در بیماران مبتلا به اختلالات روانی.

انواع مختلف روکش های سرامیکی

انواع مختلف روکش های سرامیکی

هنگامی که صحبت از زیبایی دندان به میان می آید، روکش های سرامیکی دندان به دلیل ظاهر طبیعی و دوام، محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده اند. این روکش ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی دارند. در این قسمت انواع روکش‌های سرامیکی، از جمله PFM، روکش‌های سرامیکی قابل فشار تقویت‌شده با لوسیت، روکش‌های سرامیکی دی سیلیکات لیتیوم، روکش‌های زیرکونیا، زیرکونیای یکپارچه و زیرکونیای شفاف بالا را بررسی خواهیم کرد.

1.روکش سرامیکی ذوب شده به فلز (PFM).

روکش های ذوب شده به فلزسرامیکی که معمولاً به عنوان PFM شناخته می شوند، یکی از انتخاب های سنتی برای ترمیم دندان هستند. این روکش ها دارای یک هسته فلزی با روکش سرامیکی هستند. این فلز استحکام و دوام را فراهم می کند، در حالی که لایه سرامیکی، ظاهری طبیعی ارائه می دهد و آنها را برای دندان های جلو و عقب مناسب می کند.

مزایای روکش های PFM:

  • استحکام و دوام
  • زیبایی دندان ها

معایب روکش های PFM:

  • شفافیت محدود
  • نمایان شدن احتمالی حاشیه فلزی

 

2. روکش های سرامیکی قابل فشار تقویت شده با لوسیت

روکش های سرامیکی قابل فشار تقویت شده با لوسیت که به عنوان روکش های لوسیتی نیز شناخته می شوند، به دلیل زیبایی استثنایی خود شناخته شده اند. آنها با استفاده از یک تکنیک منحصر به فرد ساخته می شوند که شامل فشار دادن پرسلن در اطراف یک هسته لوسیتی است. این منجر به تاجی می‌شود که شفافیت و سایه دندان‌های طبیعی را تقلید می‌کند.

مزایای روکش های لوسیتی:

  • زیبایی دندان
  • شفافیت عالی

مشاوره رایگان لمینت

برای دریافت مشاوره در خصوص لمینت‌ها با ما در ارتباط باشید.

معایب روکش های لوسیتی:

  • قدرت متوسط در مقایسه با برخی از گزینه های دیگر

روکش های سرامیکی دی سیلیکات لیتیوم

 3. روکش های سرامیکی دی سیلیکات لیتیوم

روکش های دی سیلیکات لیتیوم یک انتخاب محبوب برای افرادی است که به دنبال استحکام و زیبایی در ترمیم دندان های خود هستند. این روکش ها با استحکام و ظاهر طبیعی خود شناخته شده اند. آنها برای طیف وسیعی از کاربردهای دندانپزشکی مناسب هستند.

مزایای روکش های دی سیلیکات لیتیوم:

  • قدرت استثنایی
  • زیبایی

معایب روکش های دی سیلیکات لیتیوم:

  • هزینه نسبتا بالاتر

 

4. روکش های زیرکونیا

روکش های زیرکونیا به دلیل دوام و استحکام مشهور هستند. این روکش ها از یک ماده سرامیکی با تکنولوژی بالا به نام اکسید زیرکونیا ساخته شده اند که آنها را به گزینه ای عالی برای دندان های خلفی که به قدرت جویدن بیشتری نیاز دارند تبدیل می کند.

مزایای روکش زیرکونیا:

  • استحکام و دوام فوق العاده
  • حداقل برداشتن دندان در حین آماده سازی

معایب روکش های زیرکونیا:

  • شفافیت کمتر نسبت به سایر گزینه ها

5. روکش های زیرکونیایی یکپارچه

این روکش ها از یک بلوک زیرکونیایی آسیاب می شوند و نیاز به پوشش سرامیکی لایه ای را از بین می برند.

مزایای روکش های زیرکونیایی یکپارچه:

  • قدرت استثنایی
  • حداقل خطر خرد شدن یا ترک خوردن

معایب روکش های زیرکونیایی یکپارچه:

  • زیبایی محدود

روکش های زیرکونیایی با شفافیت بالا

روکش های زیرکونیایی با شفافیت بالا تعادل عالی بین استحکام و زیبایی را ارائه می دهند. آنها دوام روکش های سنتی زیرکونیا را فراهم می کنند در حالی که اجازه می دهند نور بیشتری عبور و ظاهری طبیعی ایجاد کند.

مزایا تاج های زیرکونیایی با شفافیت بالا:

  • قدرت و زیبایی
  • مناسب برای کاربردهای مختلف دندانپزشکی

معایب روکش های زیرکونیایی شفاف بالا:

  • ممکن است کاملاً با شفافیت دندان های طبیعی مطابقت نداشته باشد.

کاربرد روکش سرامیکی دندان چیست؟

کاربرد روکش سرامیکی دندان چیست؟

 روکش سرامیکی دندان نقش حیاتی در دندانپزشکی ترمیمی ایفا می کند و مزایای عملکردی و زیبایی را ارائه می دهد. در اینجا به بررسی کاربرد روکش های سرامیکی دندان در زمینه دندانپزشکی می پردازیم.

ترمیم دندان های آسیب دیده

یکی از کاربردهای اولیه روکش سرامیکی دندان ، ترمیم دندان های آسیب دیده یا ضعیف شده است. هنگامی که دندانی دارای پوسیدگی گسترده، شکستگی یا پرکردگی های بزرگ است که یکپارچگی ساختاری آن را به خطر می اندازد، می توان یک روکش سرامیکی برای ایجاد استحکام و محافظت روی آن قرار داد. این ترمیم به دندان اجازه می دهد تا عملکرد خود را بازیابد و در عین حال ظاهر خود را بهبود ببخشد.

افزایش جذابیت زیبایی شناختی

بیشتر بخوانید
آیا کامپوزیت باعث بوی بد دهان می شود؟

روکش های سرامیکی دندان به دلیل ظاهر طبیعی و واقعی بسیار مورد توجه قرار می گیرند. آنها را می توان با رنگ مطابقت داد تا به طور یکپارچه با دندان های اطراف بیمار ترکیب شود و آنها را به انتخابی ایده آل برای دندان های جلو تبدیل کند. این روکش‌ها به طور موثری دندان‌های  دارای تغییر رنگ، بدشکل یا لکه‌دار شدید را پنهان می‌کنند و به بیماران کمک می‌کنند لبخند جذاب ‌تری داشته باشند.

تقویت دندان های ضعیف شده

دندان هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند ممکن است در طول زمان شکننده تر شوند. روکش های سرامیکی برای تقویت و محافظت از این دندان ها استفاده می شوند و از شکستگی آنها جلوگیری می کنند. این روکش ها طول عمر دندان درمان شده را با حفظ ظاهر آن تضمین می کند.

پشتیبانی از بریج های دندانی

روکش های سرامیکی نقش مهمی در حمایت از بریج های دندانی دارند. هنگامی که بیمار یک یا چند دندان از دست رفته دارد، می توان از بریج برای پر کردن شکاف استفاده کرد. دندان‌های مجاور که اباتمنت نامیده می‌شوند، معمولاً با روکش‌های سرامیکی برای ایجاد ثبات و پشتیبانی از بریج نصب می‌شوند. این توانایی بیمار را برای گاز گرفتن و جویدن موثر باز می گرداند.

پوشاندن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان ریشه مصنوعی دندان است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. روکش های سرامیکی اغلب در بالای ایمپلنت دندان قرار می گیرند تا جایگزینی با ظاهر طبیعی و کاملاً کاربردی برای دندان های از دست رفته ایجاد کنند و تضمین می کنند که دندان تکیه گاه ایمپلنت به طور یکپارچه با دندان طبیعی بیمار ترکیب می شوند.

محافظت از دندان های شکسته

دندان هایی که دچار شکستگی یا بریدگی جزئی شده اند می توانند از روکش های سرامیکی بهره مند شوند. از این روکش ها می توان برای پوشاندن و محافظت از نواحی آسیب دیده، جلوگیری از خراب شدن بیشتر و بازیابی یکپارچگی دندان استفاده کرد.

به طور خلاصه، روکش های سرامیکی در دندانپزشکی برای اهداف مختلف از جمله ترمیم دندان های آسیب دیده، بهبود زیبایی، تقویت دندان های ضعیف شده، حمایت از بریج ها، پوشش ایمپلنت دندان و محافظت از دندان های شکسته کاربرد زیادی پیدا می کنند. تطبیق پذیری و ظاهر واقعی، آنها را به انتخابی ارجح هم برای دندانپزشکان و هم برای بیمارانی که به دنبال ترمیم های دندانی کاربردی و زیبایی هستند تبدیل می کند.

مزایای دندان های سرامیکی

مزایای دندان های سرامیکی

جاذبه زیبایی شناسی

دندان های سرامیکی جذابیت زیبایی بی نظیری دارند، زیرا شفافیت و خاصیت تطبیق رنگ آنها باعث می شود که آنها را از دندان های طبیعی تشخیص ندهند.

زیست سازگاری

سرامیک به خوبی توسط بدن انسان تحمل می شود، و برای افرادی که به فلزات حساسیت یا آلرژی دارند، آن را به گزینه ای عالی تبدیل می کند.

ماندگاری

دندان های سرامیکی بسیار بادوام هستند و می توانند در برابر نیروهای طبیعی گاز گرفتن مقاومت کنند و ترمیم طولانی مدت را تضمین می کنند.

مقاومت در برابر لکه

برخلاف دندان‌های طبیعی، دندان‌های سرامیکی در برابر لکه‌های ناشی از قهوه، چای یا تنباکو بسیار مقاوم هستند و در طول زمان درخشندگی خود را حفظ می‌کنند.

معایب روکش های سرامیکی چیست؟

معایب روکش های سرامیکی چیست؟

روکش های سرامیکی که اغلب در صنایع مختلف به دلیل دوام و مقاومت در برابر حرارت استفاده می‌شوند، دارای معایبی هستند:

  1. شکنندگی: روکش های سرامیکی معمولاً بسیار سخت اما شکننده هستند. هنگامی که در معرض ضربه های شدید یا شوک حرارتی قرار می گیرند، می توانند ترک بخورند. این امر باعث می شود آنها برای مواردی که در آن انعطاف پذیری لازم است مناسب نباشند.
  2. ضخامت محدود:روکش های سرامیکی در لایه های ضخیم می تواند چالش برانگیز باشد. این محدودیت می تواند بر توانایی آنها در ارائه حفاظت در شرایط شدید تأثیر بگذارد.
  3. پیچیدگی عمل: قرار دادن درست روکش های سرامیکی می تواند یک فرآیند پیچیده و کار فشرده باشد. و این عمل اغلب به تجهیزات تخصصی و تکنسین های ماهر نیاز دارد که می تواند هزینه را افزایش دهد.
  4. آماده سازی سطح: برای اطمینان از چسبندگی مناسب، سطحی که قرار است پوشش داده شود، باید به دقت آماده شود، که اغلب شامل سندبلاست یا عملیات شیمیایی است. این آماده سازی می تواند زمان بر و پرهزینه باشد.
  5. گزینه های رنگ محدود: روکش های سرامیکی به طور کلی از نظر گزینه های رنگ محدود هستند. آنها اغلب در سایه های خنثی یا فلزی موجود هستند که ممکن است برای همه کاربردها مناسب نباشند.
  6. هزینه: روکش های سرامیکی باکیفیت، هم از نظر مواد و هم از نظر هزینه کار می توانند گران باشند، این مساله برای افراد دارای بودجه کمتر کاربردی ندارد.
  7. نگهداری: در حالی که روکش های سرامیکی بادوام هستند، بدون نیاز به تعمیر و نگهداری نیستند. با گذشت زمان، آنها می توانند فرسوده شوند و نیاز به استفاده مجدد دارند. این تعمیر و نگهداری می تواند پرهزینه و زمان بر باشد.
  8. برای همه زیرلایه‌ها مناسب نیست: روکش ‌های سرامیکی برای لایه‌های خاصی مانند فلز و سرامیک مناسب‌تر هستند. آنها ممکن است به خوبی به مواد دیگر مانند پلاستیک یا لاستیک نچسبند.
  9. مقاومت شیمیایی محدود: در حالی که روکش های سرامیکی به طور کلی در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم هستند، ممکن است در برابر مواد بسیار خورنده، اسیدها یا قلیایی های قوی مقاومت نکنند.
  10. نگرانی های زیست محیطی: تولید روکش های سرامیکی اغلب شامل فرآیندهای با دمای بالا است و می تواند باعث انتشار گازهای گلخانه ای شود. علاوه بر این، دفع مواد استفاده شده یا آسیب دیده با روکش سرامیکی ممکن است نگرانی های زیست محیطی ایجاد کند.

هنگام انتخاب روکش های سرامیکی برای کاربردهای خاص، توجه به این معایب در کنار مزایای آنها ضروری است تا مشخص شود که آیا آنها برای نیازهای شما انتخاب مناسبی هستند یا خیر.

 

 روش گرفتن دندان های سرامیکی

روکش تمام سرامیک دندان چه مزیت هایی نسبت به روکش فلز سرامیک (PFM) دارد؟

1.طراحی با حداقل ضخامت: روکش تمام سرامیک دندان را می توان با پروفیل های بسیار نازک طراحی کرد و ساختار طبیعی دندان را حفظ کرد. این امر به دلیل آسیب کمتری که به مینای دندان در حین آماده سازی وارد می کند مفید است . برای ارائه یک تخمین تقریبی، تراش دندان برای روکش های سرامیکی ممکن است از 1.0 تا 2.0 میلی متر یا حتی کمتر باشد. این حداقل کاهش دندان به دلیل استحکام و زیبایی مواد سرامیکی امکان پذیر شده است که باعث می شود  دندان تاج نازک تری داشته باشد و درعین حال دوام و ظاهری طبیعی را ارائه دهد.

  1. زیبایی طبیعی: روکش های سرامیکی به دلیل توانایی خود در تقلید ظاهر طبیعی دندان ها مشهور هستند. آنها شفافیت و رنگی را نشان می دهند که بسیار شبیه به دندان های واقعی است و در نتیجه ترمیم زیبایی بسیار بالایی ایجاد می کند.
  2. حفظ زیبایی لثه: این روکش ها به دلیل توانایی خود در حفظ زیبایی خط لثه شناخته شده اند. مواد سرامیکی، سازگار بر روی لثه است و خطر تحریک یا التهاب را کاهش می دهد.
  3. زیست سازگاری بالا: روکش تمام سرامیک دندان زیست سازگار است، به این معنی که خطر واکنش های آلرژیک یا حساسیت پایینی دارد. این باعث می شود آنها برای بسیاری از افراد انتخابی مطمئن باشند.
بیشتر بخوانید
8 راه مراقبت‌ از ارتودنسی متحرک

به طور خلاصه، روکش تمام سرامیک دندان ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی، حداقل صدمه به  دندان، حفظ خط لثه و زیست سازگاری بالا را ارائه می‌دهند که آنها را به انتخابی ارجح برای بسیاری از بیماران دندان ‌پزشکی تبدیل می‌کند.

روکش سرامیکی یک روزه

روکش های سرامیکی دندان لبه های فلزی ندارند و در برخی موارد مزیت قرار دادن یک روزه را دارند. بر خلاف روکش‌های سنتی  سرامیکی ذوب شده به فلز (PFM) که ممکن است نیاز به قرارهای متعدد داشته باشند، روکش‌های سرامیکی خاصی مانند آنهایی که با استفاده از فناوری CAD/CAM (طراحی به کمک رایانه و ساخت به کمک رایانه) ساخته شده‌اند، می‌توانند طی یک ویزیت انجام شوند و به همین دلیل به عنوان روکش های یک روزه  نامیده می شوند.

عدم وجود لبه های فلزی در روکش های سرامیکی به ظاهر طبیعی آنها کمک می کند و امکان قرار دادن آنها در یک جلسه باعث صرفه جویی در زمان و کاهش ناراحتی بیماران می شود. برای تعیین اینکه آیا روکش های سرامیکی یک روزه گزینه مناسبی برای دندان شما هستند و آیا آنها این خدمات را در مطب خود ارائه می دهند، ضروری است با دندانپزشکان کلینیک آرمانی مشورت کنید.

مراحل انجام روکش سرامیکی دندان

قرار دادن روکش سرامیکی دندان یک فرآیند چند مرحله ای است که نیاز به دقت و تخصص دارد. در اینجا، ما مراحل کلیدی مربوط به ایجاد و قرار دادن روکش‌های سرامیکی دندان را بیان می‌کنیم:

1. تشخیص و برنامه ریزی درمان

این فرآیند با بررسی کامل سلامت دهان و دندان بیمار آغاز می شود. دندانپزشک وضعیت دندانی که نیاز به روکش دارد را ارزیابی می کند و اهداف و انتظارات بیمار را مورد بحث قرار می دهد. اشعه ایکس ممکن است برای ارزیابی ریشه دندان و استخوان اطراف آن گرفته شود. بر اساس این ارزیابی، یک برنامه درمانی ایجاد می شود.

2. آماده سازی دندان:

قبل از قرار دادن روکش سرامیکی، برداشتن هر گونه قسمت آسیب دیده یا پوسیده دندان است. دندانپزشک دندان را تغییر شکل می دهد تا فضایی برای روکش ایجاد کند و در عین حال از تناسب مطمئن آن اطمینان حاصل کند. میزان کاهش دندان بستگی به نوع روکش مورد استفاده دارد.

مراحل انجام روکش سرامیکی دندان

3. برداشت ها:

پس از آماده شدن دندان، قالب هایی از دندان و دندان های اطراف آن گرفته می شود. این قالب ها برای ایجاد یک قالب دقیق از دهان بیمار استفاده می شود. این قالب به عنوان الگویی برای ساخت روکش سرامیکی درلابراتوار دندانپزشکی عمل می کند.

4. تطبیق سایه:

برای رسیدن به ظاهر طبیعی، دندانپزشک با بیمار همکاری می کند تا سایه مناسب برای روکش سرامیکی را تعیین کند. هدف این است که رنگ روکش را با دندان های موجود بیمار مطابقت دهد و از ترکیب یکپارچه با لبخند اطمینان حاصل شود.

5. قرار دادن روکش موقت:

در حالی که روکش سرامیکی دائمی در لابراتوار ساخته می شود، اغلب یک روکش موقت روی دندان آماده شده قرار می گیرد. این روکش موقت از دندان محافظت می کند و ظاهر آن را در زمانی که بیمار منتظر تکمیل روکش دائمی است حفظ می کند.

6. ساخت روکش:

در لابراتوار دندانپزشکی، تکنسین های ماهر از قالب ها برای ایجاد روکش سرامیکی استفاده می کنند. فن آوری مدرن، مانند طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر (CAD/CAM)، امکان ساخت روکش دقیق و سفارشی را فراهم می کند. روکش با دقت ساخته می شود تا با آناتومی منحصر به فرد دندان بیمار مطابقت داشته باشد.

7. آماده شدن روکش سرامیکی:

هنگامی که روکش سرامیکی دائمی آماده شد، بیمار برای آزمایش به دندانپزشک مراجعه می کند. دندانپزشک تناسب و زیبایی روکش را بررسی می کند، تنظیمات در صورت نیاز انجام می شود تا نتیجه طبیعی به نظر برسد.

8. چسپاندن روکش :

هنگامی که هم بیمار و هم دندانپزشک از تناسب و ظاهر روکش سرامیکی راضی بودند، به طور دائم به دندان آماده شده چسبانده می شود. برای محکم کردن روکش در جای خود از چسپ مخصوص دندان استفاده می شود. چسپ اضافی برداشته می شود و محل نیش برای اطمینان از تراز مناسب بررسی می شود.

9. تنظیمات نهایی:

پس از چسباندن روکش، ممکن است تنظیمات نهایی برای اطمینان از راحت و کاربردی بودن انجام شود. دندانپزشک اطمینان حاصل می کند که روکش مانند یک دندان طبیعی عمل می کند و در بایت بیمار تداخلی ایجاد نمی کند.

مراقبت از دندان های سرامیکی

برای حفظ طول عمر و ظاهر دندان های سرامیکی خود، رعایت نکات مراقبتی زیر ضروری است:

بهداشت دهان و دندان مناسب

مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده منظم از دهان شویه دندان های سرامیکی و لثه های اطراف را سالم نگه می دارد.

معاینات منظم دندانپزشکی

برای نظارت بر وضعیت دندان های سرامیکی خود و رفع هر گونه نگرانی به سرعت، ویزیت های منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید