در این مقاله بررسی چگونگی مراقبت از دهان و دندان دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان  به دلیل تغییر در سیستم تغذیه در ماه رمضان، کاهش میزان وعده‌های غذایی مصرفی در طی 24 ساعت و مدت‌زمان روزه‌داری، توجه بیش از حد معمول به مراقبت از دهان و دندان در این ماه ضروری است. عادت به مسواک زدن بعد از سحر و افطار در ماه رمضان از رشد باکتری در دهان جلوگیری می‌کند. تمیز نکردن کافی و مؤثر دهان، به‌ویژه بعد از سحری، باعث ایجاد بوی بددهان می‌شود.

چرا در هنگام روزه‌داری بوی بد در دهان ایجاد می‌شود؟

پوسیدگی دندان و التهاب لثه از عوامل مهمی هستند که باعث بوی بددهان می‌شوند. باکتری‌ها در دهان تولیدمثل می‌کنند و بوی بددهان را ایجاد می‌کنند. افزایش سن پل‌ها و پروتزها نیز باعث ایجاد بوی بد می‌شود. عفونت دستگاه تنفسی و بیماری‌های معده نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از دلایل بوی بددهان نشان داده شود. تنفس دهانی، گلو را خشک می‌کند و محیط مناسبی را برای تکثیر باکتری‌ها ایجاد می‌کند. تنفس دهانی ترشح بزاق را نیز کاهش می‌دهد و وضعیت را بدتر می‌کند.

بیشتر بخوانید
لکه های سفید دندان

بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان در ماه رمضان می‌شود؟

عدم جویدن کافی در طول روزه‌داری باعث کاهش ترشح بزاق در دهان می‌شود. کاهش میزان بزاق باعث افزایش تجمع پلاک می‌شود. از آنجا که خوردن و آشامیدن در هنگام روزه‌داری کمتر است، ترشح بزاق در دهان نیز کم است. بعد از صرف غذا در افطار و سحری، تعادل اسید و باز در دهان به هم می‌خورد و اسیدیته دهان افزایش می‌یابد.

بعد از خوردن غذا در سحری، تولید باکتری به دلیل پلاک‌هایی که نمی‌توانند در دهان تمیز شوند، افزایش می‌یابد زیرا بلافاصله بعد از سحری می‌خوابیم. پوسیدگی به دلیل باکتری‌ها در دندان‌هایی که مسواک زده نمی‌شود، افزایش می‌یابد. از آنجا که مصرف شیرینی و کربوهیدرات در ماه رمضان بیشتر از ماه‌های دیگر است، باکتری‌ها باعث افزایش ایجاد پوسیدگی می‌شوند.

کدام روش‌های درمانی دندانپزشکی را می‌توان در ماه مبارک رمضان انجام داد؟

در تمامی روش‌های دندانپزشکی که بدون بی‌حسی انجام می‌شوند، روزه شکسته نمی‌شود. با توجه به فتوای بیشتر مراجع تقلید، استفاده از مواد بی‌حسی برای انجام ترمیمی دندانپزشکی روزه را باطل نمی‌کند. این روش‌ها مانند ترمیم ریشه، کشیدن دندان و غیره می‌باشد. در طی انجام این روش‌های درمانی، تا زمانی که فرد آب مورداستفاده برای تمیزکردن دهان خود را قورت ندهد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

در ماه رمضان برخی از درمان‌های دندانپزشکی را می‌توان با راهنمایی دندانپزشک انجام داد. بااین‌حال، بیماران معمولاً بعد از افطار درمان‌های خود را انجام می‌دهند. ازآنجاکه فرد نباید مدت‌زمان مشخصی قبل یا بعد از برخی از درمان‌ها غذا بخورد یا بنوشد، ممکن است بدن روزه‌دار، تحت تأثیر درمان بیش از حد تحت تأثیر قرار گیرد. علاوه بر این، داروها و مایعاتی که می‌توانند در طول درمان استفاده شوند ممکن است باعث شکستن روزه شوند. تا زمانی که در حین درمان آب یا خون را قورت ندهید، روزه شما شکسته نمی‌شود.

بیشتر بخوانید
سندرم سوزش دهان

پوشسدگی از درمانهای لازم برای مداوا برای دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان

آیا مراجعه به معاینات دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان مشکلی ایجاد می کند؟

پیش از ماه رمضان مراجعه به دندانپزشک ممکن است همه مشکلات را حل نکند، اما اگر بوی بددهان توسط دندان ایجاد شده باشد، یک دندانپزشک می‌تواند مشکلات شما را کاهش دهد. تغییر عادات غذایی در ماه رمضان بر بوی بددهان تأثیر می‌گذارند. با انجام این اقدامات احتیاطی می‌توانید بوی بددهان را به حداقل برسانید.

آیا مراجعه به معاینات دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان مشکلی ایجاد می کند؟

با نزدیک شدن به ماه رمضان وقت دندانپزشکی خود را به تعویق نیندازید!

به‌منظور جلوگیری از بوی بددهان که ممکن است هنگام روزه‌داری ایجاد شود، می‌توانید قبل یا در ماه رمضان توسط دندانپزشک معاینه شوید و با تمیزکردن جرم و پلاک دندان، از دهان و دندان خود مراقبت حرفه‌ای داشته باشید.

خوردن افطار و سحر چه تأثیری روی سلامت دهان و دندان دارد؟

با کاهش تعداد وعده‌های غذایی، نسبت اسید و باز در دهان نیز به همین ترتیب کاهش می‌یابد؛ بنابراین، تشکیل باکتری افزایش می‌یابد. در هنگام روزه‌داری هیچ میان وعده‌ای مصرف نمی‌شود و میزان اسیدیته افزایش می‌یابد. در طول روز می‌توان دهان را با آب شستشو داد تا اسیدیته در دهان متعادل شود.

آیا هنگام روزه‌داری می‌توان دندان‌ها را مسواک زد؟

در 20-30 دقیقه اول وعده‌های غذایی افطار و سحر، دندان‌ها باید مسواک زده شوند زیرا باکتری‌ها ممکن است باعث پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن هنگام روزه‌داری اشکالی ندارد. این مورد توسط مجتهدان مذهبی تأیید و تأکید شده است که مسواک زدن تأثیری در روزه‌داری ندارد. مسواک زدن به‌تنهایی باعث شکستن روزه نمی‌شود. با این حال، در طی فرایند مسواک زدن، ما نه‌تنها با برس و بزاق، بلکه با خمیردندان و آب نیز در این روند سروکار داریم. اگر خمیر یا آب داخل گلو شود، روزه شکسته می‌شود.

بیشتر بخوانید
آیا خمیردندان سفیدکننده به دندانها آسیب میرساند؟

مرواک زدن در ماه مبارک رمضان

مراقبت از دهان و دندان در ماه رمضان چگونه باید باشد؟

همانند قبل، ما باید در هنگام روزه‌داری نیز از سلامت دهان و دندان خود مراقبت کنیم. برای مراقبت از سلامت دهان و دندان باید بعد از افطار و سحر دندان‌ها را به‌دقت مسواک بزنید. در ماه رمضان، سطح زبان و لثه نیز باید کاملاً مسواک زده شود. علاوه بر این، استفاده از دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده برای تمیزکردن دندان‌ها و دهان بسیار مهم است.

نخ دندان و مسواک زدن نیز در جلوگیری از رشد باکتری‌ها مهم است. سیگارکشیدن باعث خشکی دهان می‌شود و باعث بوی بددهان می‌شود. به همین دلیل، افراد سیگاری قطعاً باید مراقبت‌های دهان دندان خود را بعد از افطار و سحر به طور منظم انجام دهند. در تمام مدت روزه‌داری نه‌تنها دندان‌ها بلکه قسمت‌های زیر زبانی و لثه نیز باید کاملاً تمیز شود تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید