چه چیزی از یک نوشیدنی سرد و تگرگی در یک روز گرم تابستانی لذت بخش تر است؟ اگر دندان های حساسی دارید ، نوشیدن آب سرد می تواند برای شما آزار دهنده باشد. دندان دردی که در ارتباط با حساسیت دندان رخ می دهد ناراحت کننده می باشد. و اگر دندان حساس دارید ، نوشیدنی های سرد تنها مواردی نمی باشد که باید نگران آن باشید. نوشیدنی های گرم می توانند به همان اندازه دردناک باشند و غذاهای شیرین را هم نباید دست کم بگیرید.

مطالعه ای که در سال 2013 در ژورنال انجمن دندانپزشکی آمریکا (JADA) منتشر شد ، نشان می دهد که تقریباً از هر 8 فرد بزرگسال ، 1 نفر دچار اختلالات مربوط به حساسیت دندان می باشد. حساسیت دندان ها یک مسئله معمول و روزمره می باشد که اکثر مردم آن را تجربه می کنند. این نوع دندان درد دردناکترین وضعیت در دندانپزشکی نمی باشد. ، اما درد متناوب در دندان های حساس برای بیماران مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند.

 

خبر خوب این است که تعداد زیادی روش درمانی برای درمان مشکلات حساسیت دندان در دسترس می باشد. مانند اکثر روش های درمانی ، بهترین روش درمان پیشگیری می باشد. برای کمک به شما در جلوگیری از حساسیت دندان ، لیستی از برخی از دلایل اصلی حساسیت دندان را برای شما جمع آوری کرده ایم.

 

8 علت حساسیت دندان

در ادامه متن هشت دلیل اصلی حساسیت دندان و روش های درمانی مرتبط با آن ساخته شده است:

 

1. رژیم غذایی اسیدی

 

رژیم غذایی با اسیدیته بالا می تواند منبع مشکلات مربوط به حساسیت دندان شما باشد. مینای دندان از دندان محافظت می کند اما با افزایش سن به طور طبیعی از بین می رود. (همچنین می تواند توسط بسیاری از موارد دیگر از جمله مسواک زدن بیش از حد و تهاجمی دندان ها و بیماری های دندان ساییده شود.) هنگامی که مینای دندان از بین می رود ، دندان ها بیشتر در معرض مشکلات دندانپزشکی ، از جمله حساسیت قرار می گیرد. اگر از رژیم غذایی بسیار اسیدی استفاده می کنید که شامل مواردی مانند آب میوه ، سس گوجه فرنگی ، سرکه و غیره می باشد ، ممکن است دچار حساسیت شدید دندان شوید.

میوه ها و نوشیدنی های اسیدی

راه حل: سالی دو بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنید. می توانید از برخی محصولات بهداشتی که به حمایت از مینای دندان کمک می کنند ، استفاده کنید. این محصولات شامل خمیر دندان حاوی فلوراید ، دهانشویه و نخ دندان می باشد. اگر با مشکلات حساسیت مرتبط با رژیم غذایی روبرو می باشید ، رژیم خود را تغییر دهید یا مواد غذایی را که باعث دندان درد می شود را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید
در چه مواردی پر کردن دندان و عصب کشی ضروری می باشد؟

2. مسواک زدن بیش از حد

 

آیا ممکن است اقدامات مورد نیاز برای بهداشت دهان و دندان باعث حساسیت دندان شود؟ هم بله و هم خیر. بسیاری از افراد تصور می کنند هرچه بیشتر،  طولانی تر و سخت تر مسواک زده شود ، در حفظ بهداشت دهان و دندان بهتر عمل می کنند.

مسواک زدن بیش از حد

مسواک زدن بیش از حد دندان ها در واقع می تواند اثرات مخربی بر روی بهداشت دهان و دندان بگذارد. این روش نادرست مسواک زدن می تواند لایه محافظ خارجی دندان (مینای دندان) را از بین ببرد و باعث عقب نشینی لثه می شود. عقب نشینی لثه ها به نوبه خود می تواند منجر به حساسیت دندان شود.

 

راه حل: به خاطر داشته باشید که به صورت متعادل مسواک بزنید. اگر بعد از هر وعده غذایی مسواک می زنید ، سعی کنید از آدامس های بدون قند استفاده کنید. شما همچنین می توانید به خرید یک مسواک برقی فکر کنید که به شما این امکان را می دهد که اطلاعات مربوط به روش مسواک زدن شما را جمع آوری کند. این داده ها می توانند با دندانپزشک شما به اشتراک گذاشته شوند و دندانپزشک می تواند عادت های مسواک زدن شما را ارزیابی کند و به شما توصیه کند که چگونه از دندان های خود بهتر مراقبت کنید.

3. بیماری لثه

 

التهاب لثه و بیماری های لثه (پریودنتیت) شرایطی می باشد که به بافت های حمایت کننده دندان حمله می کنند. بهداشت دهان و دندان ضعیف می تواند منجر به تجمع پلاک روی دندان ها شود. این باکتری ها می توانند مشکلات زیادی مانند بیماری های لثه را ایجاد کنند. از آنجا که باکتری ها به بافت لثه آسیب می رساند ، می توانند باعث عقب نشینی لثه شوند که قسمت هایی از دندان را در معرض دید قرار می دهد که در غیر این صورت باید محافظت شود.

بیماری های لثه

راه حل: اولین قدم برای درمان حساسیت دندان مرتبط با بیماری لثه ، درمان بیماری لثه می باشد. دندانپزشک شما برای از بین بردن تمام پلاک ها و باکتری ها ، جرم گیری دندان را توصیه می کند. پس از انجام این کار ، باید اقدامات بهداشتی جدیدی انجام شود. بسته به شدت عقب نشینی لثه ، ممکن است شما به پیوند بافت لثه نیاز داشته باشید تا بافت لثه از دست رفته را با بافت قسمت دیگر دهان جایگزین کنید. این یک درمان موثر می باشد ، اما ممکن است کمی هزینه بر باشد.

بیشتر بخوانید
آیا با رعایت نکات بهداشتی باز هم به جرم گیری دندان نیاز دارم؟

4. دندان قروچه

 

آیا شما ” دندان قروچه” دارید؟ دندان قروچه شرایطی می باشد که با ساییدن و فشردن غیر طبیعی دندان در هنگام خواب اتفاق می افتد. دلایل مختلفی برای شکل گیری دندان قروچه ، مانند استرس و اختلالات خواب وجود دارد. ساییدن مداوم می تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث حساسیت دندان شود.

دندان قروچه

راه حل: روش های درمانی مختلفی برای درمان دندان قروچه وجود دارد که هر یک از آنها کاربردی متناسب با علت بیماری دارد. پلاک های مخصوص بایت یا محافظ دهان می تواند به شما در محافظت از دندان های شما در هنگام خواب کمک کند. ارتودنسی به درمان بی نظمی در بایت می کند و درمان های ترمیمی دندان می توانند برای دندان هایی که آسیب دیده اند ، استفاده شود.

5. دندان شکسته

 

ترک خوردن دندان باعث می شود تا قسمت های حساس دندان مانند اعصاب را در معرض دید قرار دهد و شما را در معرض درد و حساسیت شدید قرار می دهد. دندان شکسته می تواند به دلایل مختلفی مانند ضربه به دهان ایجاد شود. ورزشکاران بیشتر در معرض ضربه به دهان می باشند ، به خصوص ورزشکارانی که در ورزش هایی مانند فوتبال ، هاکی ، بوکس و غیره فعالیت می کنند. خوردن آب نبات سفت یا گاز گرفتن محکم دندان ها یک اتفاق بسیار معمول برای آسیب رساندن به دندان ها می باشد. پوسیدگی دندان می تواند خطر شکستگی یا ترک خوردن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد زیرا باعث ضعیف شدن ساختار دندان می شود.

دندان شکسته

راه حل: درمان این حساسیت بستگی به شدت ترک خوردگی دارد. در شکستگی جزئی ، دندانپزشک شما بدون نیاز به ترمیم به راحتی دندان را صاف و صیقل می دهد. شکستگی دندان متوسط ​​به پر کردن یا روکش دندان نیاز دارد تا دندان کاملا ترمیم شود. و در مواردی که ریشه دندان آسیب دیده است ، ممکن است نیاز به عصب کشی دندان باشد. اگر ورزشکار هستید ، باید از گارد دهان ورزشی استفاده کنید تا از بروز هرگونه ضربه هنگام تمرین جلوگیری کنید.

6. پوسیدگی دندان

 

پوسیدگی دندان یک بیماری معمول در دندانپزشکی می باشد که اساساً دندان ها و لثه شما را هدف قرار می دهد. پلاک با باکتری های موجود در دهان با یکدیگر ترکیب می شوند و یک محیط اسیدی خطرناک ایجاد می کنند که می تواند به مینای دندان آسیب برساند و باعث پوسیدگی دندان شود. پوسیدگی باعث ایجاد حفره در دندان می شود که منجر به مسائل مختلفی مانند حساسیت شدید می شود.

بیشتر بخوانید
دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان

پوسیدگی دندانراه حل: پوسیدگی جزئی تا متوسط ​​با پرکردن دندان قابل درمان می باشد. اما اگر پوسیدگی ریشه دندان را آلوده کرده باشد ، احتمالاً به یک روش تهاجمی مانند عصب کشی نیاز داشته باشید. اگر ویزیت های دندانپزشکی خود را به طور منظم انجام می دهید ، می توانید از پیشرفت پوسیدگی احتمالی به کانال ریشه جلوگیری کنید.

 

7.محصولات سفید کننده دندان

 

مواد سفید کننده دندان مبتنی بر پراکسید که معمولاً در بلیچینگ دندان استفاده می شود ، می تواند حساسیت دندان را افزایش دهد. به منظور ایجاد تغییر رنگ بیشتر در دندان غلظت ماده سفید کننده را بیشترمی کنند ولی این مواد با غلظت بالا به دندان شما نفوذ می کند. یک از عارضه های این روش درمانی این است که می تواند به لایه عاج دندان آسیب برساند و در نتیجه باعث حساسیت بیشتر شما نسبت به مایعات سرد یا گرم و غذاهای شیرین شود.

محلول های سفید کننده بدون نسخه (OTC) مانند خمیردندان ها و نوارها معمولاً غلظت کافی برای ایجاد حساسیت قابل توجه را ندارند. اگر یک مشکل اساسی در دندانپزشکی مانند پوسیدگی یا بیماری لثه دارید ، ممکن است حساسیت شما افزایش یابد. (درمان های بلیچینگ دندان برای افرادی که دارای شرایط بهداشت دهان و دندان ضعیفی می باشند، توصیه نمی شود.)

سفید کردن دندان

راه حل: دندانپزشک شما از ماده حساسیت زدا قبل و بعد از سفید کردن دندان ها در کلینیک دندنپزشکی استفاده می کند تا نگرانی های شما از بابت حساسیت دندان را به حداقل برساند. دندانپزشک همچنین می تواند محلول های سفید کننده دندان در منزل را که حاوی مواد ضد حساسیت می باشد، به شما توصیه کند. اگر به فکر سفید کردن دندان های خود می باشید ، حتماً از یک دندانپزشکی با تجربه کمک بگیرید تا سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی کند.

 

8.درمان دندانپزشکی و تاثیر آن در حساسیت دندان

 

حساسیت دندان می تواند محصول جانبی درمان های دندانپزشکی مانند عصب کشی یا روکش سرامیکی باشد. بعد از پایان روش درمانی ، دندانپزشک به شما توصیه می کند که برای مدتی از از برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها خودداری کنید. حساسیت پس از درمان دندانپزشکی باید به سرعت فروکش کند. اگر پس از چند روز حساسیت دارید ، این ممکن است نشانه ای از عفونت یا سایر مشکلات دندانپزشکی باشد. شما باید به دندانپزشک خود برای بررسی مشکلات احتمالی مراجعه کنید.

درمان دندانپزشکی

 

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید