آیا تا به حال متوجه شده اید که دندان های شما پس از تمیز شدن روشن و سفید به نظر می رسند ، اما اگر به مرور تمیز نشوند ، کدر و زرد به نظر می رسند؟ این رنگ مایل به زرد از پلاک نازکی که از باکتری ساخته شده حاصل می شود. پلاک ها روی دندان ها و خط لثه جمع می شوند.

 

بهترین روش ها برای از بین بردن پلاک دندان

 

ساده ترین راه برای از بین بردن پلاک دندان مسواک زدن حداقل دو بار در روز است. شما باید از مسواک نرم استفاده کنید. حداقل هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید. ممکن است تصمیم گرفته باشید که از مسواک برقی استفاده کنید، این مسواک ها در از بین بردن پلاک از مسواک معمولی موثرتر می باشد. قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا باقی مانده مواد غذایی بین دندان ها را تمیز کنید.

پلاک دندان و جرم بسیار سنگین

روش استفاده از نخ دندان

 

  • با پیچیدن یک سر نخ دندان در اطراف انگشتان میانی خود ، حدود 18 اینچ از نخ را جدا کنید.
  • نخ دندان را بین انگشت شست و سبابه خود محکم نگه دارید و سپس نخ دندان را به آرامی بین دو دندان فشار دهید.
  • نخ دندان را به شکل “C” اطراف دندان بچرخانید.
  • نخ دندان را به آرامی به بالا و پایین حرکت دهید. مراقب باشید نخ دندان را زیاد نکشید.
  • این روند را برای همه دندان های خود تکرار کنید و هنگام استفاده از نخ دندان برای دندان های پشتی خود مراقب باشید.
  • پس از نخ دندان کشیدن ، باید هر بار دو دقیقه مسواک بزنید.
بیشتر بخوانید
لثه حساس و خونریزی لثه ها نشانه چیست؟

 

مسواک زدن:

 

  • مقداری خمیر دندان به اندازه یک نخود را روی مسواک خود قرار دهید. مقدار خمیر دندان برای کودکان باید کمتر از افراد بزرگسال باشد.
  • مسواک خود را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه بر روی دندان های خود نگه دارید.
  • مسواک را به صورت ضربات کوتاه و صاف به عقب و جلو حرکت دهید.
  • تمام سطوح خارجی ، داخلی و جویدنی دندان های خود را مسواک بزنید و زبان خود را فراموش نکنید.
  • برای قسمت داخلی دندان های جلویی ، مسواک خود را به صورت عمودی کج کرده و حرکات کوچک بالا و پایین را انجام دهید.

 

1 1

متأسفانه پلاک ها پس از مسواک زدن به سرعت دوباره تجمع پیدا می کنند. برخی از متخصصان سایر روش های درمانی در منزل را برای از بین بردن تجمع پلاک توصیه می کنند. این موارد شامل کشیدن روغن و جوش شیرین است.

 

چگونه پلاک دندان باعث تشکیل تارتار دندان می شود؟

 

تجمع پلاک دندان می تواند عواقب جدی برای سلامت دهان و دندان داشته باشد. باکتری های موجود در پلاک از قندهای موجود در غذایی که می خورید تغذیه می کنند. و اسید تولید می کنند که می تواند به دندان های شما آسیب برساند و باعث ایجاد پوسیدگی شود. باکتری ها همچنین سمومی تولید می کنند که لثه شما را ملتهب می کند و منجر به بیماری پریودنتال (بیماری لثه) می شود.

تشخیض پلاک دندان

وقتی پلاک روی دندان ها با مواد معدنی موجود در بزاق شما ترکیب می شود ، رسوب روی دندان های شما ایجاد می شود. به این رسوب روی دندان تارتار می گویند. مانند پلاک ، تارتار هم می تواند در زیر خط لثه جمه شود. تارتار زمینه را برای رشد باکتری های مختلف ایجاد می کند و اجازه می دهد باکتری ها به سرعت تکثیر شوند.

بیشتر بخوانید
آیا با رعایت نکات بهداشتی باز هم به جرم گیری دندان نیاز دارم؟

برخلاف پلاک ، تارتار را نمی توان با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن از بین برد. برای از بین بردن آن ، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. جرم گیری به معنای برداشتن تارتار از سطح دندان می باشد و به دندان ها کمک می کند تا صاف و براق تر شوند.

 

چگونه می توان از تشکیل پلاک دندان و تارتار جلوگیری کرد

 

بهترین راه برای جلوگیری از تجمع پلاک ، رعایت بهداشت دهان و دندان است. حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید (در حالت ایده آل یک بار صبح و یک بار قبل از خواب) و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.

مراجعه منظم دندانپزشکی در جلوگیری از ایجاد پلاک اضافی روی دندان نیز حائز اهمیت می باشد. دندانپزشک دندان های شما را جرمگیری می کند تا پلاک و تارتار از روی آن برداشته شود. در صورت نیاز دندانپزشک ممکن است فلوراید تراپی را به شما پیشنهاد دهد که می تواند از رشد باکتری ها و تجمع تارتار بر روی دندان های شما جلوگیری کند. فلوراید تراپی به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از آدامس بدون قند یا زایلیتول در بین وعده های غذایی می تواند از تشکیل پلاک جلوگیری کند. از طرف دیگر ، داشتن یک رژیم غذایی سالم و منظم می تواند رشد باکتری ها را در دندان های شما محدود کند.

استفاده از دهانشویه ، خلال دندان یا برس بین دندانی می تواند برای جلوگیری از رشد باکتری در بین وعده های غذایی مفید باشد.

بیشتر بخوانید
استفاده از پروتز در خواب

جرم گیری پلاک دندان

نتیجه

 

هرچه بهتر از دندان های خود مراقبت کنید ، پلاک و تارتار کمتری روی آنها تجمع پیدا می کند. برای جلوگیری از تجمع پلاک دندان ، باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید. همچنین ، برای انجام مراقبت های پیشگیرانه و جرم گیری حتماً به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. مراقبت مناسب از دندان های شما باعث محافظت از سلامتی شما در طولانی مدت می شود.  اگر فکر می کنید ممکن است با مشکل پلاک یا تجمع تارتار روبرو شوید ، بلافاصله از دندانپزشک خود وقت بگیرید. هرچه زودتر به یک مشکل دندانپزشکی بپردازید ، آسیب کمتری می بینید و درمان آن راحت تر و ارزان تر می باشد.

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید