گزش گونه در قسمت داخلی از انواع شایع آسیب به بافت دهان می باشد. این آسیب ها می تواند به دلایل مختلفی مانند تراز نامناسب دندان ها و استفاده از پروتز دندان نامناسب ایجاد شود.

باید بدانید که درمان و کنترل صحیح این نوع آسیب ها در صورت تکرار بسیار مهم است. آیا معمولاً قسمت داخلی گونه های خود را گاز می گیرید؟ در ادامه ما شایع ترین دلایلی را که می تواند باعث گزش گونه شود و همچنین نحوه درمان آسیب های ناشی از آن و نحوه پیشگیری از آنها را توضیح خواهیم داد.

دلایل اصلی گزش گونه چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

موقعیت بد دندان و یا تراز نامناسب دندان ها می تواند باعث شود که گونه های خود را گاز بگیرید. در این شرایط دندان های شما به درستی روی هم قرار نمی گیرد. به خاطر داشته باشید که در تراز صحیح دندان ها ، دندان های فک بالا باید روی دندان های پایینی قرار گیرد. این ناهنجاری معمولاً به دلیل موقعیت بد دندان ها ، اندازه غیر طبیعی آنها یا ارتباط نادرست بین اندازه دندان ها و قوس فک ایجاد می شود.

نمونه گزش گونه

چگونه می توان از ارتودنسی نامناسب دندان ها جلوگیری کرد و این مشکلات را اصلاح کرد؟

در بسیاری از موارد نمی توان از عدم تراز دندان ها جلوگیری کرد زیرا دارای ویژگی ژنتیکی است ، اما در موارد دیگر می تواند. این موارد شامل بازسازی فضا خالی دندان از دست رفته ، جلوگیری از عادات بد مانند مکیدن انگشت در کودکی ، … اکثر مشکلات تراز دندان ها را می توان با درمان ارتودنسی اصلاح کرد.

درد گونه آسیب دیده

اگر دندان های شما به شکل صحیح رشد نکرده باشد ، ممکن است باعث صدمات جدی به قسمت داخلی گونه ها به دلیل گزش گونه شود. در این موارد نباید مراجعه به متخصص ارتودنسی را به تاخیر بیندازید. دندانپزشک از طریق یک معاینه بالینی و یک مطالعه رادیوگرافی ، به راحتی می تواند روش درمانی مورد نیاز شما را مشخص کند.

توانبخشی کامل دهان

گزش گونه به دلیل دندان قروچه

افرادی که  دندان قروچه دارند هنگام بیدار شدن از خواب دندان درد، سردرد ، گردن درد و یک خط افقی سفید در داخل گونه های خود مشاهده می کنند. علاوه بر این ، دندان قروچه می تواند باعث عقب نشینی لثه و شکستگی در دندان ها شود.

چگونه می توان از دندان قروچه جلوگیری کرد؟

دندان قروچه با استرس ، اضطراب ، ناامیدی و … مرتبط می باشد. بنابراین کنترل وضعیت روانی برای جلوگیری از این آسیب حائز اهمیت می باشد. به همین ترتیب ، دندان قروچه و صدمات ناشی از آن را می توان با استفاده از آتل الکتریکی جلوگیری کرد. این آتل در کلینیک دندانپزشکی از مدل های قوس دندان های شما ساخته می شود و باید هنگام خوابیدن استفاده شود. بررسی های بالینی این آتل و تنظیم مججد آن برای جلوگیری از دندان قروچه و آسیب به گونه ها اهمیت دارد.

نمونه آسیب گونه از داخل

گزش گونه بعد از بی حسی دندانپزشک

برای انجام بسیاری از درمان های دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی ، تجویز یا استفاده از بی حسی موضعی ضروری می باشد. بی حسی که دندانپزشک برای درمان استفاده می کند ممکن است باعث بی حسی ناحیه تحت درمان شود برای چندین ساعت بشود. در طول بی حسی باید مراقب باشید که گونه و زبان خود را گاز نگیرید. مدت زمان بیهوشی دندان بستگی به مقدار مواد استفاده شده ، نوع بی حسی ، وضعیت سلامتی ، وزن و … دارد اما به طور معمول چند ساعت طول می کشد. بنابراین تا زمانی که احساس بی حسی شما از بین نرفت ، باید از غذا خوردن اجتناب کنید.

چگونه می توان از آسیب به گونه پس از بی حسی دندانپزشکی جلوگیری کرد؟

پس از انجام درمان دندانپزشکی با استفاده از بی حسی ، باید مراقب باشید که گاز نگیرید.  تا زمانی که ناحیه بی حس می باشد، نباید غذا بخورید. هنگام صحبت کردن ، نوشیدن و … با احتیاط رفتار کنید.

پروتز نامناسب می تواند باعث گزش گونه ها شود

پروتز دندان نامناسب می تواند علاوه بر ایجاد مشکلات مختلف در تغذیه و صحبت کردن می شود. بلکه باعث گزش گونه ها نیز می شود. این مشکلات در پروتزهای متحرک بیشتر از پروتزهای ثابت مبتنی بر ایمپلنت می باشد.

پروتز نامناسب اگر به درستی تطبیق پیدا نکند ، می تواند صدمات قابل توجهی به شما وارد کند که در صورت عدم کنترل و درمان صحیح ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

چگونه می توان از صدمات ناشی از استفاده از پروتز دندان نامناسب جلوگیری کرد؟

پروتز دندان نباید هنگام غذا خوردن و یا صحبت کردن حرکت کند و باید به خوبی با مشخصات فک تطبیق داده شود. اگر دندان مصنوعی مشکل ایجاد می کند ، این پروتز باید به سرعت در کلینیک دندانپزشکی مجددا تنظیم شود تا از آسیب به فک و قسمت داخلی گونه جلوگیری شود. درمان و بررسی مناطق آسیب دیده برای کنترل التهاب و بهبود کامل آنها بسیار مهم است.

4 بیماری مرتبط با بیماری های لثه

پیوند استخوان

پیوند استخوان ممکن است در مراحل اولیه خود منجر به گزش گونه ها شود. و این بدان معناست که گونه ها توسط دندان ها احاطه نمی شوند با گذشت زمان این فضا ضخیم تر می شود. پس از بازسازی این فضا و هنگام کاشت دندان ، گونه ها عقب نشینی می کنند و گزش گونه ها متوقف می شود.

چگونه می توان در پیوند استخوان از آسیب به گونه ها جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از این آسیب ها این است که فضای خالی دندان از دست رفته را در اسرع وقت ترمیم کنیم. این باعث می شود استخوان فک ضخامت خود را حفظ کند و پس از قرار دادن پروتز جدید ، گونه خود را نیش نمی زنید. علاوه بر این ، بازسازی فضای دندان ازدست رفته با استفاده از ایمپلنت از تحلیل استخوان آلوئول ، حرکت ناخواسته دندان ها و تراز نامناسب دندان ها جلوگیری می کند.

عادت به گزیدن گونه

افراد زیادی هستند که عادت های بدی مانند گزش گونه، لب ها ، ناخن ها دارند. این عادات می تواند ضایعات مزمن در داخل گونه ها ایجاد کند که در صورت عدم درمان و کنترل ، می تواند مشکل جدی تری ایجاد کند.

چگونه از این عادات نامناسب اجتناب کنیم؟

گزش گونه ها ، لب ها و ناخن ها می تواند به احساس استرس ، اضطراب ، ناامنی و … مرتبط می باشد. برای جلوگیری از این عادات سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید و به طور دوره ای به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید(مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی ، استفاده از نخ دندان و …).

چگونه باید گزش قسمت داخلی گونه ها را درمان کنیم؟

هنگامی که زخم در قسمت داخلی گونه شما ایجاد می شود ، باید یک سری مراقبت های ضروری برای بهبود سریعتر آن انجام دهید. این مراقبت های ضروری شامل موارد زیر می شود:

1. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. دندان ها و لثه های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و یک دهانشویه مناسب که حاوی الکل نمی باشد انتخاب کنید.
  2. از تماس مکرر با ناحیه آسیب دیده خودداری کنید.
  3. از مصرف نوشیدنی های اسیدی و تند تا زمان بهبودی کامل خودداری کنید و سیگار نکشید.
  4. به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا ناحیه آسیب دیده را بررسی کند و در صورت لزوم ، آن را درمان کند. استفاده از ژل کلرهگزیدین توصیه می شود (سه بار در روز تا 15 روز در محل آسیب دیده استفاده شود).
  5. اگر التهاب دارید ، ممکن است در صورت لزوم یک داروی ضد التهاب و یا مسکن تجویز شود.

(منبع)

بیشترین سوالاتی که در مورد گزش قسمت داخلی گونه انجام می شود:

[/vc_column_text]

نیش مکرر در داخل گونه ها ، مطمئناً به دلیل اشتباه قرار گرفتن دندان های مولر سوم یا دندان عقل ایجاد شده است که باعث یک روند التهابی شده است.

بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته از نظر عملکردی و زیبایی

این آسیب باید به دقت ارزیابی و درمان شود ، بنابراین حفظ عادات بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه) و مراجعه به دندانپزشک ضروری می باشد.

اگر این فرآیند التهابی درمان و کنترل نشود ، ممکن است منجر به شکل گیری عفونت شود. اگر دندان مولر سوم در موقعیت مناسبی قرار نگیرد و باعث ایجاد آسیب شوند ، مطمئناً باید کشیده شود.

.

مطمئناً شما به دلیل بی حسی بدون اینکه متوجه شوید گونه خود را گاز گرفته اید. با این گزش طبیعی است که گونه شما ملتهب شود. التهاب آن باید با گذشت چند روز برطرف شود در غیر این صورت ، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

.

اگر قبلاً در این ناحیه تاج دندان وجود نداشت ، گونه در این ناحیه ضخیم شده و قسمتی از فضای  تاج دندان را اشغال کرده بود. باید بدانید که یکی از وظایف دندان ها این است که قسمت های مختلف دهان را در محل خود نگه دارند. اکنون که دوباره دندان دارید ، گونه شما با این گاز گرفتن آسیب می بینند ، اما نگران نباشید ، مطمئناً ظرف چند روز به محل مناسب خود باز می گردد و شما را از گاز گرفتن باز می دارد.

.

دندان قروچه می تواند باعث گزش گونه ها شود و مشکلات جدی در سلامت دهان و دندان شما ایجاد کند. دندان قروچه همچنین می تواند باعث موارد زیر نیز شود:

• ساییدگی غیر طبیعی دندان های شما
  • شکستگی دندان
  • عقب نشینی لثه
  • درد فک و دندان
  • مشکلات در مفصل گیجگاهی فکی

اول از همه باید از گاز گرفتن گونه خود خودداری کنید و مراقب باشید که محل گزش تمیز باشد تا سریعتر بهبود یابد. اگر به مدت طولانی عادت بد گزش گونه خود داشته اید ، دندانپزشک باید شما را معاینه کند.

[/vc_column][/vc_row]