تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان به چه صورت باید باشد؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که از بیماران خود دریافت می کنیم این است که “تغذیه بعد از ایمپلنت دندان به چه صورت باید باشد؟” در این مقاله به این سوال و بهترین رژیم غذایی بعد از جراحی ایمپلنت پاسخ خواهیم داد.

بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه بخورم؟

هنگامی که ایمپلنت های دندانی به طور کامل بهبود یافته و با استخوان فک شما ادغام شده است، می تواند قدرت جویدن مورد نیاز برای لذت بردن از غذاهای مورد علاقه خود را به شما بدهد. با این حال، پیروی از یک رژیم درمانی ملایم در هفته های ابتدایی بعد از جراحی ایمپلنت دندان بسیار مهم است.

یک روز پس از جراحی ایمپلنت دندان چه بخوریم:

بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت دندان، فک و دندان‌های شما در وضعیت بسیار حساسی قرار خواهد گرفت. حدود یک ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندان ، می‌توانید گاز را که روی محل جراحی گذاشته شده است بردارید و مایعات سرد بنوشید.

قوانین تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

برای 24 تا 48 ساعت اول، شما باید از یک رژیم مایع سرد استفاده کنید، به این معنی:

  • در رژیم مایعات سرد از غذاها یا نوشیدنی های گرم استفاده نمی شود و به جای آن فقط مایعات سرد مصرف می کنید.
  • استفاده از نی یا بطری آبی که نیاز به مکش دارد توصیه نمی شود، زیرا این امر می تواند به محل کاشت شما فشار وارد کند.
  • حداقل برای چند روز از سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.

قوانین تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

مواد غذایی که باید بعد از ایمپلنت دندان مصرف کنید

برای مصرف غذاهای سرد که جویدنی نیستند و سرشار از مواد مغذی هستند تمرکز کنید:

  • اسموتی مغذی، هم گرسنگی شما را رفع می کند ، بلکه به راحتی با ویتامین های مهم برای بازیابی انرژی بسته بندی می شوند. آنها نیازی به جویدن ندارند، که آنها را برای بعد از جراحی ایده آل می کند.
  • بلافاصله پس از جراحی از خوردن غذاهای گرم خودداری کنید، اما می توانید با خیال راحت سوپ های سرد مصرف کنید.
  • ممکن است در این مرحله از درمان خود سیب گزینه مناسبی برای شما نباشد، اما پوره سیب حاوی همه مواد مغذی که مشکلی برای کاشت دندان شما ایجاد نمی کند.
  • مواد غذایی مایع سرد مانند آب میوه ، عسل، پودینگ و ژله، شیر و میلک شیک.
بیشتر بخوانید
فرسایش دندان یا سایش دندان

تغذیه چند هفته بعد از ایمپلنت دندان

شما باید در سه ماه اول بهبودی ایمپلنت دندان از رژیم غذایی نرم استفاده کنید. در طول این مدت، ایمپلنت‌ دندان شما با استخوان فک ادغام می‌شوند و ممکن است از دندان مصنوعی موقت استفاده کنید که برای جویدن غذاهای ترد یا سفت مناسب نیست.

رژیم غذایی نرم انتخاب وعده های غذایی غنی از پروتئین و سایر مواد مغذی مهم در این دوره برای تسریع بهبودی اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از غذاهای توصیه شده که جویدن آنها آسان است عبارتند از:

تغذیه چند هفته بعد از ایمپلنت دندان

 

  • تخم مرغ و املت: تخم مرغ نرم و مملو از پروتئین است. برای یک وعده غذایی متعادل، می توانید آن را با سبزیجات خرد شده مخلوط کرده و املت درست کنید.
  • شیر، ماست و پنیر: محصولات لبنی حاوی مقدار زیادی کلسیم و پروتئین هستند که برای بهبود و استحکام دندان‌ها ضروری هستند.
  • سیب زمینی: یکی از سخت ترین بخش های انجام دادن رژیم غذایی نرم، عدم تنوع آن است. سیب زمینی ها بافت نرمی دارند و می توان آن ها را به روش های مختلفی تهیه کرد.
  • ماهی، مرغ و گوشت چرخ کرده: پس از هفته اول، می توانید به آرامی گوشت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. گزینه های نرم تری مانند ماهی، مرغ و گوشت چرخ کرده را انتخاب کنید و برای افزودن به سالاد یا پاستا خرد کنید.
  • در خوردن میوه های نرم مانند موز یا هلو، سبزیجات بخارپز، نان نرم، ماکارونی، بلغور ، جو دوسر و غیره تردید نکنید.

غذاهای ممنوعه بعد جراحی

برای جلوگیری از آسیب رساندن به ایمپلنت جدید، در چند هفته اول پس از جراحی از مصرف غذاهای زیر خودداری کنید:

  • غذاهای ترد مانند چیپس و ذرت بو داده
  • غذاهای سفت مانند میوه ها و سبزیجات خاص
  • غذاهای جویدنی مانند شیرینی و آدامس
  • غذاهای چسبنده مانند کارامل
  • غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و پرتقال
  • غذاهای تند مانند سس سالسا و فلفل چیلی
  • غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم مانند سوپ یا قهوه

بهترین تغذیه بعد از جراحی ایمپلنت

بهترین تغذیه بعد از جراحی ایمپلنت

تغذیه کافی پس از جراحی ایمپلنت: مصرف مکمل های پروتئینی شما پس از انجام عمل ایمپلنت دندان ، ضروری است. با این حال، بسیار اهمیت دارد که غذاهای مناسب بخورید و توصیه های ما را در هر مرحله از روند بهبودی دنبال کنید.

  1. به طور منظم غذا بخورید. در حالی که در دوران نقاهت پس از جراحی ایمپلنت دندان هستید، تغذیه منظم بسیار مهم است. زیرا به شما کمک می‌کند سریع‌تر بهبود یافته و در کل احساس بهتری داشته باشید. همچنین به شما مواد مغذی و انرژی بیشتری می دهد.
  2. مکمل های پروتئینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اکثر بیماران ما پروتئین کافی دریافت نمی کنند. برای دریافت مواد پروتئینی کافی مشکل دارند به همین دلیل، معمولا توصیه می کنیم مکمل های پروتئینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  3. به رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان پایبند باشید. چند روز اول پس از جراحی می تواند برای شما تا حدودی سخت باشد، بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی ملایم برای بهبودی سریع پس از ایمپلنت دندان برای اطمینان از تشدید روند بهبودی خود بسیار مهم است.
  4. اگر دیابت دارید، قند خود را مرتبا چک کنید. عادات غذایی منظم خود را حفظ کنید و سطح گلوکز خود را کنترل کنید. این برای جلوگیری از عوارض مرتبط با دیابت و جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.
بیشتر بخوانید
خدمات دندانپزشکی در ولیعصر شهریار: خدمات دندانپزشکی با کیفیت

تغذیه و رژیم غذایی 3 ماه بعد از جراحی ایمپلنت

حدود 3 ماه پس از جراحی ایمپلنت دندان، دندان های موقت شما را با روکش دندان نهایی تعویض می کنیم. این روکش ها سفارشی هستند، و طوری ساخته شده اند که کاملاً با شکل لثه های شما مطابقت داشته باشند. این دندان ها از یک ماده سرامیکی با کیفیت ساخته شده اند و با یک نوار تیتانیوم تقویت شده اند تا استحکام، دوام و ضربه پذیری بهینه را ترکیب کنند.

  • پس از پایان روند درمان می توانید با خیال راحت هر غذایی را که می خواهید بخورید. می توانید مانند دندان های طبیعی، از تجربه غذا خوردن لذت ببرید.
  • ایمپلنت دندان فواید زیادی دارد و اینکه بتوانید دوباره به طور طبیعی و بدون نگرانی مواد غذایی را بجوید ، می تواند شرایط زندگی شما را تغییر دهد. لازم نیست نگران از دست دادن دندان های بیشتر یا حرکت کردن پروتز باشید.
  • بهترین خبر این است که ایمپلنت‌های شما استخوان شما را در جای خود نگه می‌دارند و از دست دادن طبیعی استخوان جلوگیری می‌کنند.

از غذا خوردن در بیرون لذت ببرید!

بسیاری از بیماران به ما می گویند که قبل از جراحی ایمپلنت، از غذا خوردن در رستوران ها خودداری می کرندد یا از رفتن به رویدادهای اجتماعی که شامل غذا یا وعده های غذایی است می ترسیدند.

هنگامی که دندان‌های جدید خود را روی ایمپلنت‌های دندانی قرار گرفت ، می‌توانید هر چیزی را که در منو رستوران دوست دارید انتخاب کنید. شما دیگر محدود به رژیم غذایی نرم نیستید. نگرانی در مورد غذا خوردن به گذشته تبدیل شده است.

تغذیه و رژیم غذایی 3 ماه بعد از جراحی ایمپلنت

 

مصرف پروتئین در طول فرآیند بهبودی ضروری است. پروتئین نه تنها برای ترمیم بافت های تحت تاثیر جراحی ایمپلنت دندان ضروری است، بلکه به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. با بهبودی پس از جراحی ایمپلنت دندان، توصیه می شود که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنید تا بتوانید توانایی‌های بازسازی و بهبودی بدن خود را تسریع کنید.

وقتی بیشتر مردم به غذاهای غنی از پروتئین فکر می کنند، ابتدا به گوشت فکر می کنند. بدیهی است که هیچ یک از این غذاها برای فردی که به تازگی تحت عمل جراحی ایمپلنت دندان قرار گرفته است، مناسب نیست! چند روش ساده وجود دارد که می توانید برای کنترل پروتئین دریافتی خود در حالی که روی غذاهای نرم تمرکز می کنید، انجام دهید:

  • سعی کنید پودر پروتئین، آووکادو یا کره بادام زمینی را به اسموتی خود اضافه کنید
  • از مقداری تخم مرغ یا لوبیا استفاده کنید
  • لبنیات نرم غنی از پروتئین استفاده کنید
بیشتر بخوانید
سیاه شدن کامپوزیت دندان

در هفته‌های بعد از جراحی ایمپلنت دندانی، می‌توانید گوشت را دوباره به رژیم غذایی خود اضافه کنید – فقط مطمئن شوید که با گوشت‌های نرم‌تر مانند گوشت چرخ کرده، مرغ یا ماهی شروع کنید.

برای بیمارانی که اخیراً تحت عمل جراحی قرار گرفته اند طبیعی است که اشتهای زیادی نداشته باشند. همچنین ممکن است از خوردن غذا عصبی باشید زیرا نگران این هستید که برای دهانتان مضر باشد. ما کاملاً این را درک می کنیم، اما بسیار مهم است که در حین بهبودی به بدن خود انرژی لازم برای بهبودی بدهید.

بستنی هم سرد و هم نرم است که آن را به یک غذای ایده آل بعد از کاشت دندان تبدیل می کند. با خیال راحت در روز جراحی ایمپلنت دندان خود را با بستنی درمان کنید!

.

باید از مصرف آجیل در طول فرآیند بهبودی اجتناب کنید، می‌توانید پس از بهبود کامل ایمپلنت‌ دندان، آنها را دوباره به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما می توانید به خوردن ذرت بو داده، سیب، آجیل، هویج و حتی تافی روی بیاورید!

در 48 ساعت اول پس از جراحی از نوشیدن نوشابه های گازدار یا الکلی خودداری کنید، زیرا می تواند محل جراحی را تحریک کند.

.

برای حداقل سه روز پس از جراحی، بسیار مهم است که از نی استفاده نکنید و به جای آن مستقیماً از لیوان آب بنوشید. استفاده از نی با حرکت مکیدن به محل جراحی فشار وارد می کند و می تواند باعث خونریزی شود.

 

.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید