مشکل در بلع یک بیماری بسیار شایع در بین مردم است، با این حال خیلی ها نمی دانند چگونه علائم آن را تشخیص دهند. بنابراین، مهم است که در مورد این مشکل بیشتر بدانید تا بتوانید به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید و درمان خود را شروع کنید.

اگر شک دارید که از این مشکل رنج می برید یا متوجه ناراحتی در هنگام بلع شده اید، در این پست همه ابهامات شما را در مورد مشکل در بلع روشن خواهیم کرد. علاوه بر این توصیه می کنیم در صورت ابتلا به این بیماری به پزشک مراجعه کرده و درمان را در اسرع وقت آغاز کنید.

سلامتی شما باید در اولویت باشد و به خصوص وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان شما می شود!

dental check up 3845766

دیسفاژی یا مشکل در بلع چیست؟

اولین چیزی که باید در مورد این مشکل بدانید این است که این بیماری در ارتباط با کدام بخش بدن است. دیسفاژی یک بیماری است که هنگام بلع غذا، اعم از جامد یا مایع، باعث مشکل یا عدم امکان بلع کامل می شود. هنگامی که از دیسفاژی یا مشکل در بلع رنج می برید، فرآیند بلع بسیار پیچیده و سخت می شود.

در موارد شدید، افرادی که از این بیماری رنج می برند، به دنبال جایگزین های دیگری برای تغذیه مناسب مانند تغذیه تزریقی یا تغذیه وریدی هستند. این مشکل می تواند برای بیمار جدی شود، زیرا تغذیه آنها تحت تأثیر قرار می گیرد. علاوه بر این، مشکل در بلع ناشی از بیماری های دیگر مانند اختلال عملکرد گیجگاهی فکی نیز است.

به این ترتیب، بیماری های دهان را می توان از طریق ارتوپانتوموگرافی یا اشعه ایکس پانورامیک دندان تشخیص داد. در هر صورت توصیه می کنیم به یک متخصص مراجعه کرده و درمان مناسب را شروع کنید.

 

علل دیسفاژی یا مشکل در بلع چیست؟

یک جنبه مهم دیگر که باید درباره آن اطلاعلت داشته باشید، علل مشکل در بلع است. سیستم گوارشی تحت تأثیر حدود 50 جفت ماهیچه و عصب هستند که برای بلع غذا ضروری هستند. همچنین، مشکل در بلع می تواند ناشی از بیماری های سیستماتیک نیز  باشد. در ادامه به علل دیسفاژی اوروفارنکس می پردازیم :

این مشکل در بلع می تواند ناشی از بیماری هایی باشد که به طور مستقیم بر حفره دهان یا حلق تأثیر می گذارد، مانند: لوزه، کاندیدیاز، فارنژیت، در میان بسیاری از بیماری های دیگر ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید
چه عواملی باعث تورم فک ها می شوند؟

ممکن است از دیورتیکول حلقی رنج ببرید، که شامل کیسه‌ای روی مری است که ذرات مختلف غذای جامد را جمع‌آوری می‌کند که بلافاصله شروع به ایجاد مشکل در هنگام بلع می‌کند. از جمله علائم دیگر مانند: سرفه یا بوی بد دهان.

شرایط عصبی مختلف، خواه بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، صدمات یا سکته مغزی باشد. یکی دیگر از علل جدی دیسفاژی یا مشکل در بلع ، سرطان در دهان و تومورهای ناحیه حلق است. این بیماری همچنین می‌تواند با درمان بیماری‌های دیگر ایجاد شود، زیرا رادیوگرافی برای درمان تومورها بافت‌های ناحیه حلق را ملتهب می‌کند.

اگر هنگام بلع غذا مشکلی داشته اید، ممکن است علت آن دلایلی باشد که قبلا ذکر کردیم. به همین دلیل، توصیه می کنیم که به یک متخصص مراجعه کرده و درمان مناسب را برای این علائم شروع کنید. به یاد داشته باشید که از خود درمانی اجتناب کنید، زیرا ابتدا باید بدانید که چه دلایلی باعث این مشکل شده است.

difficulty in swallowing why

 چه چیزی برای مشکل در بلع خوب است؟

نکته اصلی هنگام تشخیص دیسفاژی یا مشکل در بلع این است که به یک مرکز تخصصی مراجعه کرده و درمانی را که متخصص پیشنهاد می کند، شروع کنید. ضروری است که از قبل نوع دیسفاژی که بیمار دچار آن شده است و علل آن مشخص شود تا بعداً روند درمان مناسب انتخاب شود.

با این حال، در ادامه توصیه‌هایی را به شما خواهیم کرد که می‌توانید به آنها توجه کنید تا این وضعیت تأثیر شدیدی بر تغذیه شما نداشته باشد:

  • یکی از اقدامات اصلی که می توانید انجام دهید این است که به آرامی غذا بخورید و هر غذا را خیلی خوب بجوید.
  • می توانید غذاهای نیمه مایع مانند ژلاتین، پودینگ، ماست یا اسموتی های میوه را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • غذاها را خرد کنید یا سعی کنید آنها را به شکل پوره مصرف کنید، مانند گوشت ها، میوه ها یا غلات. به این ترتیب شما مجبور نخواهید بود در هنگام بلع تلاش زیادی انجام دهید.
  • توصیه می کنیم از مصرف غذاهای خشک مانند کلوچه یا آجیل خودداری کنید.
  • غذاهای گرم را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید، زیرا می توانند باعث درد بیشتر، سوزش و مشکل در بلع شوند.
  • از خوردن غذاهای تند یا اسیدی خودداری کنید زیرا باعث تحریک دهان و به خصوص گلو می شوند.
  • الکل مصرف نکنید، زیرا نوشیدنی های حاوی الکل باعث سوزش دهان و گلو در صورت ایجاد زخم می شوند.
  • در زمان غذا خوردن، بنشینید تا روند غذا خوردن تسهیل شود.
  • مصرف داروها می تواند باعث درد در هنگام بلع شود، بنابراین سعی کنید از آن اجتناب کنید یا آنها را خرد کنید.
بیشتر بخوانید
داروهای تجویزی در دندانپزشکی

اگر از دیسفاژی یا مشکل در بلع رنج می برید، با استفاده از توصیه هایی که ذکر کردیم، متوجه پیشرفت های زیادی در هنگام بلع خواهید شد. مهم این است که تغذیه بدن شما تحت تأثیر این عارضه یا بیماری قرار نگیرد.

آنها اقدامات کوچکی هستند که هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کنند، برعکس به شما کمک می کنند تا با این وضعیت وحشتناک مبارزه کنید. پس اجازه ندهید این مشکل ناراحت کننده در رژیم غذایی شما اختلال ایجاد کند. یادآوری می کنیم که اگر به موقع درمان نشود می تواند آسیب جدی به سلامتی شما وارد کند!

what is atypical infant swallowing 2t7

چند نوع دیسفاژی یا مشکل در بلع وجود دارد؟

عامل دیگری که برای تعیین اینکه آیا از دیسفاژی یا مشکل در بلع رنج می برید، این است که کدام یک از انواع مختلف آن شما را تحت تأثیر قرار داده است. این مورد از طریق ارتوپانتوموگرافی در کلینیک بهداشت دهان و دندان واجد شرایط مانند کلینیک دندانپزشکی آرمانی تعیین می شود. هنگام انتخاب یک مرکز پزشکی برای شروع درمان مشکل در بلع ، باید از قبل بدانید که چه خدماتی ارائه می دهند.

تنها بهترین متخصصان در شهریار می توانند راه حل های موثری برای مبارزه با این بیماری ناراحت کننده به شما ارائه دهند. سلامتی خود را در دست افراد بی تجربه قرار ندهید، خدمات با کیفیت و متخصصانی را انتخاب کنید که همیشه به شما اعتماد به نفس می دهند. در ادامه مقاله به شما دو نوع مختلف دیسفاژی یا مشکل در بلع را نشان می دهیم که بیشتر اتفاق می افتد :

  1. دیسفاژی اوروفارنکس

دیسفاژی اوروفارنکس که به عنوان مشکل در بلع بالا نیز شناخته می شود، از ناحیه حلق منشأ می گیرد که باعث ایجاد مشکل در عبور مواد غذایی جامد و مایع در فرآیند بلع می شود. در شدیدترین موارد، افراد ممکن است خفه شوند و باعث عبور غذا به داخل نای شود.

 

  1. دیسفاژی مری

در طی این فرآیند، هنگام بلع مشکل ایجاد نمی‌شود، بلکه زمانی اتفاق می‌افتد که غذا از مری پایین می‌رود و باعث استفراغ دائمی می‌شود که به‌ طور جدی بر تغذیه بیمار تأثیر می‌گذارد. در هر دو مورد، فردی که از دیسفاژی رنج می‌برد، یک سری مشکلات در بلع یا در گوارش غذا دارند.

از آنجایی که از مشکلاتی که این بیماری می تواند ایجاد کند بسیار جدی است، به شما توصیه می کنیم به یک متخصص در کلینیک آرمانی مراجعه کنید. کلینیک ما در این نوع از بیماری های دهان و دندان که ممکن است مربوط به دستگاه گوارش باشد تخصص دارد. در صورت مشاهده هر یک از علائم شرح داده شده، در تماس با ما و درخواست مشاوره تخصصی دریغ نکنید. متخصصان ما حاضرند به شما کمک کنند و راه حل ایده آلی را برای مشکل شما پیشنهاد کنند!

بیشتر بخوانید
10 مورد که باید در مورد دندان عقل تحت فشار بدانید

 

مناسب ترین درمان مشکل بلع چیست؟

اگر از این مشکل ناراحت کننده در بلع رنج می برید، مطمئناً چندین روش درمانی مختلف وجود دارد که درد یا سوزش حلق شما را تسکین می دهد. با این حال، همه روش ها موثر نیستند، در واقع، بسیاری از آنها می توانند عوارض جانبی در بدن شما ایجاد کنند. بنابراین، توصیه می کنیم به کلینیک دندانپزشکی ما مراجعه کنید، جایی که متخصصان خبره ای را خواهید یافت که توصیه های لازم را برای این نوع بیماری به شما ارائه می دهند.

اگرچه زمانی که صحبت از درمان مناسب برای دیسفاژی یا مشکل در بلع به میان می آید، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که از بدتر شدن آن یا تبدیل شدن به یک مشکل جدی که باعث سوء تغذیه در بیمار می شود جلوگیری کنیم. به همین دلیل، انتخاب روش درمانی برای دیسفاژی یا مشکل در بلع به نوع بیماری و عللی که باعث ایجاد آن شده اند بستگی دارد. یعنی اگر درمان اشعه درمانی برای مقابله با تومور انتخاب شده باشد، متخصص باید مراحلی را که بیمار باید طی کند را مشخص کند.

درمان هایی که توسط یک متخصص تجویز نشده است، نباید اجرا شوند. در صورت اقدام به خود درمانی ، علائم می تواند بدتر شوند یا تغییراتی در بدن ایجاد شود.

oral

عوارض مربوط به دیسفاژی اوروفارنکس

یکی از عوارضی که این نوع بیماری در بیمار به دنبال دارد، ذات الریه آسپیراسیون است که در اثر ورود غذا، بزاق و نوشیدنی ها به مجاری تنفسی ایجاد می شود. ذات الریه آسپیراسیون به نوبه خود باعث پنومونیت شیمیایی، پنومونی باکتریایی یا انسداد مجاری تنفسی می شود. در جدی ترین موارد مرگ فرد را هم به همراه دارد.

دندانپزشکی آرمانی یکی از بهترین کلینیک های دندانپزشکی در شهریار تمامی مشکلات بلع را به طور کامل درمان می کند.

به طور کلی، شما از قبل همه چیز به متخصص برای درمان دیسفاژی اوروفارنکس اقدام کنید. اگر سؤالات بیشتری دارید، قرار ملاقات بگذارید و ما می‌توانیم مشکل شما را ارزیابی کنیم. در صورت نیاز می توانیم روش های درمانی مناسب را پیشنهاد کنیم.

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید