هر از گاهی در دهان هر فردی طعم بدی ایجاد می شود که معمولاً پس از مسواک زدن یا شستشوی دهان از بین می رود. در برخی موارد، طعم بد دهان به دلیل یک علت خاصی رخ می دهد. علت هر چه باشد، داشتن طعم بد در دهان می تواند اشتهای شما را خراب کند و احتمالاً منجر به کمبود تغذیه و سایر مشکلات سلامتی شود. اگر طعم بد پس از یک یا دو روز از بین نرفت، با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن را پیدا کنید. همچنین، مطمئن شوید که پزشک خود را از هرگونه تغییر در اشتها یا حس بویایی خود مطلع کرده اید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل طعم بد دهان و دریافت نکاتی در مورد چگونگی تازه نگه داشتن طعم دهان، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

علت طعم بد دهان

بهداشت ضعیف دهان و مشکلات دندانی که باعث طعم بد دهان

شایع ترین دلایل ایجاد طعم بد دهان مربوط به بهداشت دهان و دندان است. استفاده نکردن از نخ دندان و مسواک زدن منظم می تواند باعث التهاب لثه شود که می تواند باعث ایجاد طعم بد دهان شود.

مشکلات دندانی مانند عفونت، آبسه و حتی دندان عقل نیز می تواند باعث ایجاد طعم بد دهان شود.

سایر علائم مشکلات دندانی عبارتند از:

1. بوی بد دهان
  2. خونریزی، لثه قرمز یا متورم
  3. حساسیت دندان
  4. دندان های لق

شما می توانید با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن منظم از شایع ترین مشکلات دندانی جلوگیری کنید. همچنین مهم است که به طور منظم به کلینیک دندانپزشکی آرمانی برای تمیز کردن و معاینه مراجعه کنید. همچنین می توانید برای محافظت بیشتر، دهانشویه آنتی باکتریال را به برنامه بهداشتی خود اضافه کنید.

دهان خشک

خشکی دهان زمانی رخ می دهد که غدد بزاقی شما بزاق کافی تولید نکنند. این می تواند باعث ایجاد احساس خشکی و چسبندگی در داخل دهان شما شود. بزاق رشد باکتری ها را در دهان کاهش می دهد و به حذف تکه های غذا کمک می کند. زمانی که بزاق کافی ندارید، به دلیل باکتری های اضافی و باقیمانده آن ممکن است طعم بد دهان خود داشته باشید.

عواملی که می تواند باعث خشکی دهان شود، از جمله:

1. داروهای بدون نسخه (OTC) و تجویزی
  2. سالخوردگی
  3. احتقان بینی که باعث تنفس دهانی می شود.
  4. آسیب عصبی
  5. استفاده از تنباکو
  6. شرایط خود ایمنی
  7. دیابت

اگر خشکی دهان دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن را پیدا کنید. اکثر افراد مبتلا به خشکی دهان از طریق تغییر شیوه زندگی، تنظیم داروها و دهانشویه یا داروهای تجویزی تسکین می یابند.

5 نکته برای مراقبت از روکش دندان سرامیکی

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

برفک در دهان

برفک نوعی عفونت قارچی است که در مناطق گرم و مرطوب از جمله دهان شما رشد می کند. هر کسی ممکن است به برفک دهان مبتلا شود، اما نوزادان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر به آن مبتلا می شوند.

برفک دهان همچنین می تواند باعث:

1. غده های سفید
  2. قرمزی، سوزش یا درد
  3. مشکل در بلع
  4. دهان خشک

استفاده منظم از نخ دندان، مسواک زدن و شستشوی دهان می تواند به پیشگیری از برفک دهان کمک کند. همچنین سعی کنید مصرف قند خود را محدود کنید، زیرا مخمر از مواد قندی تغذیه می کنند. اگر لکه های سفید در دهان خود دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

عفونت ها

عفونت های دستگاه تنفسی

عفونت های سیستم بدن ، به خصوص عفونت های ویروسی، می توانند بر طعم بد دهان شما تأثیر بگذارند. التهاب لوزه ها، سینوزیت، سرماخوردگی و عفونت گوش میانی اغلب بر حس چشایی و بویایی شما تأثیر می گذارد.

علائم عفونت در سیستم تنفسی شما عبارتند از:

1. انسداد
  2. گوش درد
  3. گلودرد

عفونت های ویروسی معمولاً طی یک تا دو هفته خود به خود از بین می روند. با از بین رفتن عفونت، طعم بد دهان باید از بین برود.

هپاتیت

هپاتیت B یک عفونت ویروسی کبد است. یکی از علائم اولیه طعم بد دهان است.

1. سایر علائم اولیه هپاتیت B عبارتند از :
  2. بوی بد دهان
  3. از دست دادن اشتها
  4. تب درجه پایین
  5. حالت تهوع، استفراغ و اسهال

هپاتیت B یک عفونت جدی است. اگر علائمی دارید یا فکر می کنید در معرض ویروس قرار گرفته اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

علاوه بر طعم بد دهان، داروهای هپاتیت نیز می توانند بر حس بویایی شما تأثیر بگذارند. با تمام شدن دارو، طعم آن باید از بین برود.

1. تغییرات هورمونی
  2. بارداری

نوسانات هورمونی در اوایل بارداری می تواند تغییرات زیادی ایجاد کند. ممکن است هوس غذاهایی داشته باشید که قبلاً هرگز نخواسته‌ اید امتحان کنید یا ناگهان از بوی خاصی متنفر می شوید. بسیاری از زنان گزارش می دهند که طعم بد دهان دارند. اگرچه طعم آن می تواند آزاردهنده باشد، اما معمولاً بی ضرر است و در اواخر بارداری از بین می رود.

طعم بد دهان در دوران یائسگی

افرادی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند یا به طور مکرر طعم تلخی را در دهان خود دارند این ها معمولاً به دلیل خشکی دهان است که یکی از علائم رایج یائسگی است. یکی دیگر از دلایل احتمالی طعم تلخ در دهان در دوران یائسگی، سندرم سوزش دهان است. این امر بسیار نادر است، اما خطر ابتلا به آن پس از یائسگی به دلیل سطوح پایین استروژن افزایش می‌یابد. علاوه بر طعم تلخی در دهان، ممکن است احساس سوزش نیز بخصوص در نزدیکی نوک زبان خود داشته باشید. این علائم ممکن است بیایند و از بین بروند.

اگر در حال یائسگی هستید یا طعم بدی در دهان دارید، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی احتمالی صحبت کنید. برای برخی از زنان، هورمون درمانی می تواند مفید باشد.

علل گوارشی

رفلاکس صفرا و اسید علائم مشابهی دارند و می توانند همزمان اتفاق بیفتند. این مشکلات در اثر صفرا، مایع ساخته شده در کبد که به هضم غذا کمک می کند، یا به دلیل افزایش اسید معده از مری ایجاد می شوند.

پوسیدگی دندان در ارتودنسی و نحوه درمان آن

هر دو می توانند باعث ایجاد طعم ترش در دهان شوند، به علاوه:

1. احساس سوزش دردناک در قفسه سینه
  2. درد بالای شکم
  3. تهوع و استفراغ
  4. سرفه و گرفتگی صدا

اگر به طور مکرر علائم رفلاکس صفرا یا اسید معده دارید، به پزشک مراجعه کنید. رفلاکس اسید گاهی اوقات می تواند به یک بیماری مزمن به نام بیماری ریفلاکس معده به مری تبدیل شود. نکات مراقبت در منزل شامل پرهیز از غذاهای محرک سوزش معده، خوردن وعده های غذایی کوچکتر و حفظ وزن مناسب است.

ویتامین ها و مکمل های غذایی که باعث طعم بد دهان

بسیاری از ویتامین ها و مکمل ها می توانند باعث ایجاد طعم فلزی در دهان شما شوند، به خصوص اگر از آنها به مقدار زیادی مصرف کنید.

برخی از رایج ترین ویتامین ها و مکمل هایی که می توانند باعث ایجاد طعم فلزی شوند عبارتند از:

1. کلسیم
  2. کروم
  3. مس
  4. اهن
  5. مولتی ویتامین ها یا ویتامین های دوران بارداری که حاوی فلزات سنگین هستند
  6. ویتامین دی
  7. روی که می تواند باعث تهوع شود
  8. داروها
  9. بسیاری از داروهای OTC و نسخه ای نیز می توانند طعم تلخ یا فلزی را در دهان شما ایجاد کنند.

داروهای OTC که می توانند بر حس چشایی شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

1. ضد التهاب
  2. آنتی هیستامین ها

داروهای تجویزی که می توانند طعم غیرعادی در دهان شما ایجاد کنند عبارتند از:

1. داروهای قلب
  2. داروهای دیابت
  3. مهارکننده های پروتئاز HIV
  4. داروهای ضد بارداری خوراکی
  5. عوامل ضد تشنج
  6. آنتی بیوتیک ها
  7. داروهای ضد افسردگی
  8. درمان های سرطان

مشاوره رایگان درمان بوی بد دهان

برای دریافت مشاوره در خصوص بوی بد دهان با ما در ارتباط باشید.

داروهای شیمی درمانی زیادی برای درمان سرطان استفاده می شود. درمان با شیمی درمانی معمولاً شامل ترکیبی از این موارد است و بسیاری از آنها می توانند طعم فلزی یا ترش ایجاد کنند.

پرتودرمانی همچنین می تواند باعث ایجاد طعم فلزی شود، به ویژه هنگامی که برای درمان سرطان سر و گردن استفاده می شود. مزه های غیرمعمول ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند.

شرایط عصبی

جوانه های چشایی شما به اعصاب مغز متصل هستند. هر چیزی که بر این اعصاب تأثیر بگذارد می تواند باعث ایجاد طعم بد دهان شما شود.

شرایطی که می تواند بر اعصاب مغز شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

1. گلیوما
  2. زوال عقل
  3. صرع
  4. آسیب به سر

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری‌های عصبی نیز می‌توانند باعث ایجاد طعم بد دهان شوند. این معمولا پس از درمان بیماری های زمینه‌ای از بین می رود.

درمانهای خانگی برای طعم بد دهان

کارهایی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا به تسکین و حتی جلوگیری از طعم تلخ دهان کمک کنید:

1. مقدار زیادی مایعات بنوشید و آدامس های بدون قند بجوید تا به افزایش تولید بزاق کمک کنید.
  2. بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. به مدت دو دقیقه و دو بار در روز به آرامی مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. هر شش ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  3. در صورت نیاز با کاهش وزن، پرهیز از غذاهای تند یا چرب، عدم استعمال دخانیات، محدود کردن الکل و خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر به جای وعده‌های بزرگ، احتمال رفلاکس اسید معده را کاهش دهید.
  4. اگر متوجه شدید که یکی از دارو ها طعم تلخی به شما می دهد از پزشک خود بخواهید که داروهای شما را تغییر دهد.
ترشح بیش از حد بزاق و بیماری های دهان و دندان

داشتن طعم تلخ در دهان، حتی زمانی که چیزی تلخ نمی خورید یا نمی نوشید، یک مشکل نسبتاً رایج است. بیشتر علل قابل درمان هستند. هنگامی که شما و پزشکتان تشخیص دادید که چرا طعم تلخی در دهان دارید و درمان را شروع کردید، در بیشتر موارد، جوانه چشایی شما باید به حالت عادی بازگردد و هیچ اثر طولانی مدتی نخواهد داشت.

راه های جلوگیری از طعم بد دهان

اغلب کارهای کمی برای جلوگیری از طعم فلزی در دهان می توانید انجام دهید. اگر انحراف چشایی ناشی از مصرف یک دارو باشد، با پزشک خود در مورد گزینه های جایگزین صحبت کنید. یافتن راه هایی برای درمان طعم بد دهان ممکن است در زمانی که منتظر از بین رفتن آن هستید کمک کند، به خصوص اگر ناشی از شیمی درمانی، بارداری یا سایر درمان ها باشد.

چگونه می توان طعم بد دهان را در اثر کووید درمان کرد؟

غذاها و نوشیدنی‌های با طعم تند مانند طعم‌های پرتقال، لیمو، لیموترش می‌توانند در متعادل کردن طعم‌های بسیار شیرین مفید باشند. مکیدن شیرینی و نعناع آب پز نیز ممکن است به طراوت دهان شما قبل و بعد از غذا خوردن کمک کند. اگر غذاها طعم بدی دارند، به جای ظروف فلزی از قاشق و چنگال پلاستیکی استفاده کنید و از ظروف شیشه ای استفاده کنید.

آیا اضطراب باعث ایجاد طعم بد دهان می شود؟

اضطراب می تواند طیف وسیعی از علائم فیزیولوژیکی، از جمله طعم تلخ یا فلزی در دهان را ایجاد کند. تحقیقات نشان داده است که ارتباط مستقیمی بین تغییرات حس چشایی و استرس وجود دارد.

طعم شور در دهان

طعم نمکی یا فلزی در دهان شما ممکن است نشانه خونریزی دهان باشد. این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، مانند خوردن غذاهای تند، مانند چیپس، یا مسواک زدن بیش از حد. اگر پس از کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن، لثه‌های شما مرتباً خونریزی می‌کنند، ممکن است دچار بیماری لثه شده باشید.

نتیجه

اگر طعم بد دهان غیر قابل توضیحی در دهان خود دارید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا علت اصلی را پیدا کنید. کلینیک دندانپزشکی آرمانی در شهریار با سابقه ای درخشان و کادری مجرب برای خدمتگذاری به شما عزیزان این مقالات را ارایه می دهد.

در طول قرار ملاقات با پزشک متخصص خود، حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

1. تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید
  2. علائم دیگری که دارید، حتی اگر نامرتبط به نظر برسند
  3. هر بیماری پزشکی که قبلاً تشخیص داده شده باشد
  4. در همین حال، استفاده از دهانشویه یا آدامس ممکن است تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید، تسکین موقتی ایجاد کند.

افراد مبتلا به کووید 19 ممکن است حس چشایی کمتری داشته باشند ؛ حس چشایی که همه چیز طعم شیرین، ترش، تلخ یا فلزی دارد.