زخم زبان

چه چیزی برای زخم زبان مفید می باشد ؟ درمان گیاهی برای زخم روی زبان

زخم روی زبان کیفیت زندگی بیماران را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. درد در زبان می تواند نشانه بیماری های دیگری نیز باشد. معمولاً علائم زخم زبان شامل، حساسیت به تماس ، درد و احساس سوزش در زبان بعد از غذا خوردن می باشد. زخم زبان به دلیل گزش ناگهانی زبان ، آفت و عفونت ویروسی ایجاد می شود. برخی از روش های درمانی برای زخم زبان مفید می باشد.

اگر جراحت زبان بیش از 14 روز ادامه داشته باشد ، باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا دندانپزشک مراجعه کنید. چه چیزی برای درمان زخم زبان خوب است ؟ اگر دنبال “محلول گیاهی برای درمان زخم زبان” می باشید، می توانید از این مقاله استفاده کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید

چه چیزی برای زخم زبان مفید است ؟

زخم زبان به دلیل عدم توجه به بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی نامناسب اتفاق می افتد. عفونت زبان با برخی از روش های سنتی که در خانه انجام می شود ، می تواند بهبود یابد. اگر این بیماری بیش از 14 روز ادامه یابد ، باید با دندانپزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی مشورت شود.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دندان

چه عواملی باعث زخم زبان می شوند؟

 

  • التهاب لثه (عفونت ویروسی یا باکتریایی دهان)
  • عفونت هرپس سیمپلکس
  • لیکن پلان دهانی (بیماری سیستم ایمنی بدن که می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد)
  • برفک دهان
  • گاز گرفتن تصادفی زبان
  • سوختگی در زبان
  • عفونت های مسری
  • تمیز کردن نا مناسب دهان

لکه های روی زبان

علائم زخم زبان چیست؟

 

  • زخم روی زبان
  • عفونت های زیر ، بالا و نوک زبان
  • حساسیت زبان
  • درد و احساس سوزش در زبان
  • درد و سوزش در تماس زبان با غذاهای اسیدی

 

متداول ترین انواع زخم های زبان عبارتند از:

 

زخم آفتی: زخم های دردناکی می باشد که سطح آنها سفید و اطراف آنها قرمز می باشد.

لکوپلاکیا: ضایعه ای صاف یا خشن می باشد که از پس زمینه سفید رنگ برخوردار می باشد.

اریتروپلاکیا: این ضایعه قرمز رنگی می باشد که در لکوپلاکی به وجود می آید.

Lichen Planus: آنها ضایعاتی به رنگ بنفش می باشد که بر روی زبان برجسته می شوند.

دلیل زخم زبان

داروهای گیاهی برای درمان جراحت زبان

 

از برخی روش های طبیعی برای بهبود زخم های دهان و زبان استفاده می شود.

شیرین برای زخم زبان: برای عفونت زبان استفاده می شود. جوش شیرین توانایی تسکین و کاهش درد را دارد. همچنین در برابر التهاب ناشی از برخی عفونت ها بسیار موثر می باشد.

 

چگونه از جوش شیرین برای درمان عفونت زبان استفاده کنیم؟

 

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقداری آب گرم مخلوط کنید. مخلوطی خمیری به دست خواهید آورد. مخلوطی را که آماده کرده اید روی ناحیه آسیب دیده بگذارید و یک دقیقه صبر کنید. بعد از یک دقیقه زبان خود را با آب گرم بشویید.

جوش شیرین

نمک برای درمان جراحت زبان: برای درمان زخم زبان می توانید استفاده کنید. نمک یک مسکن طبیعی برای تسکین درد می باشد و به کاهش درد و التهاب کمک می کند و از عفونت جلوگیری می کند.

 

چگونه از نمک برای درمان زخم زبان استفاده کنیم؟

 

1 قاشق چایخوری نمک را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید. پس از مخلوط کردن ، دهان خود را با این محلول 3 یا 4 بار در روز بشویید.

نمک

شیرین بیان برای درمان زخم زبان: خواص درمانی شیرین بیان،  نتایج مثبتی در درمان عفونت زبان دارد.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی بزرگسالان و بهترین سن انجام آن

شیرین بیان

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

چگونه از شیرین بیان برای درمان عفونت روی زبان استفاده کنیم؟

یک قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را با مقداری آب مخلوط کنید و یک خمیر درست کنید. آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. پس از چند دقیقه ، ناحیه آسیب دیده را کاملاً با آب گرم بشویید.

 

مریم گلی برای درمان زخم روی زبان: مریم گلی ، یکی از قدیمی ترین گیاهان ضد عفونی کننده در تاریخ می باشد که می تواند برای درمان جراحت زبان نیز استفاده شود.

 

چگونه از مریم گلی برای درمان زخم روی زبان استفاده کنیم؟

 

بعد از دم كردن برگ مریم گلی در آب جوش ، می توانید از آن استفاده كنید. این چای را می توانید با غرغره کردن یا با نگه داشتن مقداری مریم گلی در دهان و نوشیدن آن استفاده کنید. مریم گلی هم بهداشت دهان و دندان را تأمین می کند و هم در پیشگیری از زخم زبان و درمان آن موثر می باشد.

دسته مریم گلی

سماق برای درمان زخم زبان: یکی از روش های پرکاربرد برای درمان جراحت زبان یا آفت ، دهان شویه تهیه شده با سماق می باشد.

 

چگونه از سماق برای درمان زخم زبان استفاده کنیم؟

 

1 قاشق غذاخوری سماق را با 1 لیوان آب جوشانده و دم می کنیم. سپس این ترکیب را غرغره می کنید.

سماق

درمان جراحت زبان

 

اگر زخم روی زبان و دهان به دلیل عوامل فیزیولوژیکی ایجاد شود ، با مراقبت از بهداشت دهان و دندان ، مسواک زدن منظم دندان ها و استفاده از دهان شویه می توانند خود به خود بهبود یابید. درمان جراحت زبان در خانه با روش های گیاهی امکان پذیر می باشد.

 

عواملی که باعث زخم زبان می شوند؟

 

زخم زبان در دوران بارداری: برخی از دلایل جراحت زبان در دوران بارداری عبارتند از:

استرس: با افزایش استرس در زنان باردار ، زخم روی زبان ایجاد می شود. سعی کنید تا حد امکان در این دوران از استرس جلوگیری کنید.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن بیش از حد باعث تحریک زبان و گلودرد می شود. برای جلوگیری از آفت زبان ، باید سیگار را ترک کنید.

گاز گرفتن زبان: اگر به طور تصادفی زبان خود را گاز بگیرید یا چیزی به شدت گرم بخورید ، ممکن است زخم هایی روی زبان شما ظاهر شود. دندان قروچه می تواند باعث تحریک و درد در زبان شود.

شرایط پزشکی: برخی شرایط خاص پزشکی مانند دیابت و کم خونی نیز می تواند باعث ایجاد زخم روی زبان شود.

عفونت ویروسی: آفت زبان می تواند به دلیل عفونت ویروسی ایجاد شود.

کمبود آهن و ویتامین: زخم زبان گاهی اوقات در نتیجه کمبود انواع ویتامین ها و آهن ایجاد می شود.

علت زخم شدن زبان

علت زخم شدن زبان

  1. عفونت های ویروسی
  2. کمبود ویتامین و کم خونی: کم خونی ناشی از کمبود آهن، کمبود ویتامین B12 در بدن یا کمبود فولات در بدن. در چنین مواردی علت زخم شدن زبان می تواند یک علامت باشد.
  3. گلوسودینیا (سندرم سوزش زبان): این بیماری که باعث زخم شدن زبان در نوک زبان می شود، معمولا در افراد مبتلا به افسردگی دیده می شود.
  4. نورالژی گلوسوفارنجئال: بیماری که باعث زخم زبان و درد شدید زبان ناشی از تحریک عصب می شود.
  5. لیکن پلان: یک بیماری پوستی طولانی‌مدت که باعث ایجاد بثورات خارش‌دار روی زبان می‌شود و همچنین می‌تواند دهان را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد طرح توری سفید و لکه‌های دردناک روی زبان شود.
  6. پمفیگوس ولگاریس: این یک بیماری نادر است که باعث ایجاد زخم زبان دردناک روی پوست، داخل دهان، بینی، گلو، مقعد و اندام تناسلی می شود.
  7. استفاده از دارو: برخی از داروها مانند می توانند علت زخم شدن زبان باشند. برخی از دهانشویه ها می توانند باعث زخم های زبانی شوند.
  8. گلوسیت مولر (نوعی التهاب زبان)
  9. سرطان زبان (بسیار نادر)

 

درمان زخم زبان در خانه

  • عسل: عسل یکی از بهترین گزینه های درمان طبیعی برای زخم زبان است. عسل یک غذای فوق العاده مفید است و همچنین خوشمزه است. عسل تولید شده بدون مواد افزودنی تمام زخم روی زبان را درمان می کند. با مصرف روزانه 2 قاشق غذاخوری عسل می توانید به راحتی از شر زخم روی زبان خلاص شوید. علاوه بر این، عسل از بروز زخم های جدید جلوگیری می کند.
  • دهانشویه: شما می توانید به طور طبیعی زخم زبان را با دهانشویه درمان کنید. می توانید   با مخلوط کردن آن با جوش شیرین و نمک بهترین دهانشویه برای زخم زبان را بسازید. در عین حال، دهانشویه برای عفونت گلو فوق العاده مفید است. با 3 بار غرغره در روز می توانید در مدت کوتاهی از شر زخم های زبان خلاص شوید.
  • آب شلغم: آب شلغم که برای زخم های زبان و دهان بسیار موثر است، یکی از راه حل های موثر در این زمینه است. آب شلغم یک غذای طبیعی با خواص ضد باکتریایی طبیعی است. با این ویژگی، زخم های زبان در مدت کوتاهی از بین می روند. در صورت تمایل می توانید آب شلغم را مستقیماً بنوشید یا در محل آسیب دیده را غرغره کنید.
  • جوش شیرین و آب: مخلوط جوش شیرین و آب به طور طبیعی یک ضد التهاب است. اگر اغلب از زخم زبان رنج می برید، می توانید مخلوط جوش شیرین و آب را نیز امتحان کنید. با افزودن 1 قاشق چایخوری جوش شیرین و آب به زبان خود در مدت کوتاهی از شر تمام این شکایات خلاص خواهید شد.
  • ریشه شیرین بیان: ریشه شیرین بیان یکی دیگر از مواد غذایی طبیعی است که برای زخم زبان موثر است. فواید ریشه شیرین بیان که پزشکان متخصص نیز توصیه می کنند ببا شمردن تمام نمی شود. با مخلوط کردن آب با ریشه شیرین بیان خمیر درست کنید. سپس می توانید این قوام را روی زبان اضافه کنید. خواهید دید که زخم های زبان در مدت کوتاهی از بین می روند و این حالت عود نمی کند.
بیشتر بخوانید
حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت

 

بهترین دهانشویه برای زخم زبان

دهانشویه ضد عفونی کننده

دهانشویه ایده‌آل ضدعفونی‌کننده است که ویژگی اصلی آن کمک به بهبود غشاهای مخاطی و لثه‌ها و تسکین درد است. زخم زبان به طور کلی در برابر حمله باکتری ها و میکروب ها آسیب پذیر است که بهبود را طولانی و دشوار می کند. دهانشویه ضد عفونی کننده به فرد آسیب دیده کمک می کند تا خود را از این عوامل خارجی عفونی دور کند و در نتیجه در مدت زمان کمتری بهبود یابد.

مشاوره رایگان درمان زخم زبان

برای دریافت مشاوره در خصوص زخم زبان با ما در ارتباط باشید.

درمان زخم زبان بر اثر تیزی دندان

معمولا زخم دهان تنها به دلیل آسیب ناشی از گاز گرفتن گونه یا زبان، یا دندان های تیز، مسواک زدن یا دندان مصنوعی نامناسب ایجاد می شود. به این زخم ها، زخم های تروماتیک می گویند. اگر زخم دهان دارید و آنها مدام عود می کنند، به آن “استوماتیت آفتی عود کننده” می گویند.

چگونه می توان از بروز زخم زبان در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

در ادامه مقاله چند نکته برای جلوگیری از آفت زبان در دوران بارداری گردآورده شده است.

  • بهداشت دهان و دندان: بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه بیماری در زبان اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان می باشد.
  • رژیم غذایی متعادل: گاهی اوقات زخم زبان به دلیل کمبود تغذیه ایجاد می شود. برای جلوگیری از ایجاد زخم زبان و کمک به رشد طبیعی کودک باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.
  • اگر زخم زبان برای مدت طولانی ادامه داشته باشد به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

آیا زخم کنار زبان خطرناک است؟

بدن انسان شبکه پیچیده ای از سیستم های به هم پیوسته است که هر یک نقش حیاتی در حفظ سلامت کلی ما دارند. وقتی صحبت از صدمات به میان می آید، حتی آسیب های به ظاهر جزئی نیز می توانند باعث ناراحتی قابل توجه و خطرات احتمالی شوند. یکی از این آسیب‌ها که اغلب باعث نگرانی می‌شود، زخم کنار زبان است. اما آیا واقعا خطرناک است؟ بیایید به جزئیات بپردازیم تا خطرات مربوط به زخم کنار زبان و نحوه درمان صحیح آنها را درک کنیم.

زخم کنار زبان

زخم کنار زبان که به زخم کنار زبان نیز معروف هستند، آسیب هایی هستند که در کناره های زبان ایجاد می شوند. این زخم ها می توانند از نظر شدت متفاوت باشند، از بریدگی های کوچک تا پارگی های قابل توجه تر. به دلیل منبع خون غنی زبان، حتی زخم‌های جزئی نیز می توانند منجر به خونریزی و ایجاد ناراحتی و هشدار شوند.

علل شایع زخم کنار زبان

گاز گرفتن تصادفی هنگام غذا خوردن، جویدن یا صحبت کردن از علل شایع زخم‌های پهلوی زبان است. علاوه بر این، اجسام تیز مانند خلال دندان یا غذاهای خیلی سفت نیز می توانند منجر به صدمات تصادفی شوند. انجام ورزش بدون محافظت مناسب از دهان و برخی روش های دندانپزشکی گاهی اوقات می‌تواند منجر به آسیب زبان نیز شود.

ارزیابی ریسک

در حالی که زخم‌های  کنار زبان تهدید کننده زندگی نیستند، اما می توانند خطرات خاصی را به همراه داشته باشند. منبع خون غنی در زبان می‌تواند منجر به خونریزی بیش از حد شود که ممکن است هشدار دهنده باشد اما معمولاً با مراقبت مناسب از بین می رود. عفونت ها یکی دیگر از نگرانی ها هستند، زیرا دهان میزبان باکتری های متعدد است. زخم درمان نشده می‌تواند به محل رشد باکتری ها تبدیل شود و به طور بالقوه منجر به عفونت شود.

بیشتر بخوانید
5 عامل خطرساز برای دندان

علائم عفونت زخم کنار زبان

مهم است که هنگام برخورد با زخم کنار زبان مراقب علائم عفونت باشید. این علائم شامل افزایش درد، تورم، قرمزی، خشکی دهان، تشکیل چرک و تب است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، مراجعه به پزشک توصیه می شود.

درمان های اولیه برای زخم کنار زبان

برای زخم‌های جزئی زبان، درمان های اولیه را می توان در خانه انجام داد. برای تمیز کردن زخم و کاهش خطر عفونت، دهان خود را به آرامی با آب گرم بشویید. استفاده از کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. مسکن‌های بدون نسخه نیز می‌توانند درد تسکین دهند.

رفع سریع زخم دهان در خانه

مقابله با زخم‌های دهان و زبان می‌تواند دردآور باشد، اما چندین راه حل وجود دارد که می‌توانید برای تسکین سریع و تسریع روند بهبودی امتحان کنید. در اینجا چند نکته موثر وجود دارد:

  • شستشو با آب نمک: غرغره کردن با آب نمک گرم می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش درد کمک کند. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و قبل از تف کردن، حدود 30 ثانیه آن را در اطراف دهان خود بچرخانید.
  • عسل: استفاده از مقدار کمی عسل به طور مستقیم بر روی زخم می‌تواند اثر تسکین دهنده داشته باشد و به دلیل خواص ضد باکتریایی طبیعی به روند بهبودی کمک کند.
  • ژل آلوئه ورا: آلوئه ورا دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند در ناحیه آسیب دیده برای کاهش ناراحتی و بهبود زخم استفاده شود.
  • ژل‌ها و شستشوهای بدون نسخه: به دنبال ژل‌های بدون نسخه یا دهان‌شویه‌های حاوی بنزوکائین یا سایر مسکن‌های موضعی باشید تا به طور موقت ناحیه را بی حس کرده و درد را کاهش دهید.
  • از غذاهای محرک پرهیز کنید: غذاهای تند و اسیدی می‌توانند زخم‌های دهان را تحریک کنند، بنابراین بهتر است تا زمان بهبود زخم‌ها از مصرف آنها خودداری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید: دندان‌های خود را به آرامی با یک مسواک نرم مسواک بزنید و از خمیر دندان ملایم استفاده کنید. از استفاده از دهانشویه‌های  قوی که ممکن است تحریک را تشدید کند، خودداری کنید.
  • هیدراته بمانید: نوشیدن آب زیاد می‌تواند دهان شما را مرطوب نگه دارد و به روند بهبودی کمک کند.
  • پرهیز از دخانیات و الکل: مصرف سیگار و الکل می‌تواند زخم‌های دهان را تحریک کند و بهبودی را به تأخیر بیندازد.
  • از دست زدن به زخم‌ها اجتناب کنید: انگشتان خود را از زخم‌ها دورنگه دارید تا از تحریک یا عفونت بیشتر جلوگیری کنید.
  • استرس را مدیریت کنید: استرس می‌تواند زخم‌های دهان را تشدید کند، بنابراین تکنیک‌های آرام سازی مانند مدیتیشن یا یوگا را برای کاهش سطح استرس امتحان کنید.

به یاد داشته باشید که اگرچه این درمان‌ها می‌توانند تسکین دهند، اما در صورت تداوم زخم، بدتر شدن یا نشان دادن علائم عفونت، مشورت با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ضروری است. تشخیص و درمان مناسب بهترین نتایج را برای سلامت دهان و دندان شما تضمین می‌کند.

آیا استرس واقعاً می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های دهان شود؟

سؤالات متداول

آیا استرس واقعاً می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های دهان شود؟

بله، استرس می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و افراد را مستعد ابتلا به زخم‌های دهانی کند.

آیا زخم‌های دهان مسری هستند؟

برخی از زخم‌های دهان، مانند تبخال، می‌توانند مسری باشند، اما برخی دیگر این‌گونه نیستند.

آیا کودکان می‌توانند زخم‌های دهانی داشته باشند؟

بله، زخم‌های دهان می‌توانند افراد در هر سنی از جمله کودکان را مبتلا کنند.

چگونه می‌توانم از عود زخم‌های دهان جلوگیری کنم؟

 شناسایی غذاهای محرک و مدیریت استرس می‌تواند به پیشگیری از زخم‌های مکرر کمک کند.

چه زمانی باید در مورد زخم‌های دهان به پزشک مراجعه کنم؟

اگر زخم‌های دهان باقی ماند، بدتر شد یا علائم عفونت را نشان داد، ضروری است که فوراً به پزشک مراجعه کنید.

زخم‌های دهان و زخم زبان و لب می‌توانند دردناک باشند، اما معمولاً با رویکرد مناسب قابل درمان هستند. درمان‌های خانگی، درمان‌های بدون نسخه و داروهای تجویزی همگی می‌توانند در کاهش ناراحتی و بهبودی نقش داشته باشند. علاوه بر این، شناسایی محرک‌ها و ایجاد تنظیمات سبک زندگی می‌تواند به پیشگیری از زخم‌های عودکننده کمک کند. به یاد داشته باشید که اگر زخم‌های دهان بهبود نیافت، یا علائم عفونت ظاهر شد، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • دیدگاهم اینه اولا سلام دوم ممنون بابت راهنماییاتون سوم اینکه آخه ادم حسابی،کجای دنیا دیدی یک قاشق چای خوری دارو با آب قاطی کنی خمیر بدست میاد، مگه آرد یا گچ یا واجبی هستش؟که خمیربشه!!!!!!!!

    پاسخ
    • کلینیک دندانپزشکی آرمانی
      سپتامبر 9, 2023 7:09 ب.ظ

      با سلام خدمت شما منظور دقیقتر ماده خمیر مانند بوده و جهت ساده سازی از این عبارت استفاده شده است

      پاسخ
  • اطلاعات خیلی مفید و لازم بود.واقعا استفاده کردم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید