جویدن یخ

آیا جویدن یخ برای سلامت دهان و دندان مضر است؟ 

آیا جویدن تکه های یخ برای دندان مضر است؟

من به عنوان یک دندانپزشک گاهی از بیماران در مورد جویدن یخ سؤال می گیرم. آنها به طور کلی می خواهند بدانند چرا برخی از افراد از انجام این کار لذت می برند و آیا می تواند به دندان ها آسیب برساند یا خیر.

جویدن یا خرد کردن یخ ممکن است کسانی را که دور میز نشسته اند آزار دهد، اما این یک فعالیت آرامش بخش است، به خصوص برای افرادی که خشکی دهان دارند.

جویدن یخ

دلایل جویدن یخ :

استرس:

ممکن است به کاهش استرس کمک کند یا باعث آرامش بشود. در برخی موارد، افراد ممکن است برای رفع هوس گرسنگی یخ بجوند، زیرا می‌تواند حس غذا خوردن را بدون دریافت کالری تقلید کند.

کمبود مواد مغذی (ویتامین) در بدن :

بدن ما نسبت به غوطه ور شدن در آب سرد واکنش سختی دارد. ضربان قلب ما کند می شود و رگ های خونی در پاها و بازوهای ما منقبض می شوند. دلیلش این است که مغز با اکسیژن تغذیه شود و از دیگر عملکردهای اصلی بدن محافظت شود.

محققان بر این باورند که شک سرد ناشی از جویدن یخ ممکن است خون با اکسیژن بهتر را به مغز سوق دهد که به افراد مبتلا به کم خونی کمک می کند تا احساس بیداری و تمرکز داشته باشند. جرعه جرعه نوشيدن آب يخ همان حس نشاط آور را ايجاد نمي كند.

بیشتر بخوانید
چالش سلامت دهان برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی

جویدن یخ اجباری:

جویدن یخ فقط یک عادت بد نیست. در واقع، ممکن است نشان دهنده یک اختلال خوردن به نام پیکا باشد که شامل خوردن چیزهایی است که غذا نیستند و ارزش غذایی صفر دارند، از جمله مو، خاک، خاک رس و حتی یخ. کمبود مواد مغذی می تواند باعث ایجاد پیکا شود

ممکن است با مسائل عاطفی مرتبط باشد:

ونسا ریستو، متخصص تغذیه در هوبوکن، نیوجرسی، می گوید: جویدن یخ همچنین می تواند نشانه ای از  ناراحتی عاطفی، اختلال وسواس فکری و در کودکان یک اختلال رشد باشد. “اگر متوجه شدید که کمبود آهن ندارید، ممکن است درمان شناختی رفتاری را در نظر بگیرید که می تواند به غلبه بر جویدن یخ کمک کند.

جویدن یخ و سلامت دهان و دندانجویدن یخ  چه ضررهایی دارد ؟

بدون توجه به علت، این عادتی است که ارزش ترک کردن را دارد. جویدن یخ برای سلامت دهان و دندان شما مضر است، و اگر بدشانس باشید، ممکن است در نهایت به قیمت یک سفر گران قیمت برای شما یا والدینتان نزد دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی تمام شود.

جویدن یخ می تواند منجر به ایجاد شکاف در مینای دندان شود که می تواند منجر به افزایش حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم شود.

اگربا دندانی یخ بجوید ممکن است آن دندان بشکند ،یا ممکن است یک حفره ( سوراخ ) در آن دندان ایجاد شود. و باعث می‌شود که اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها می توانند به راحتی به لایه نرم تر دندان یعنی عاج نفوذ کنند و باعث پوسیدگی دندان شوند.

اگر از قبل دندان پرشده یا دندان روکش شده دارید، یا اگر از بریس استفاده می‌کنید، و یا از نگهدارنده استفاده می‌کنید ، جویدن یخ شما را بیشتر در برابر آسیب دندان آسیب‌پذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید
کشیدن دندان

بسته به شدت مشکل،برای  ترمیم ممکن است به هر چیزی نیاز باشد، از پر کردن ساده تا درمان کانال ریشه یا  یک روش جدی تری که نیاز به بیهوشی دارد.

میتواند باعث درد در ماهیچه های فک شود ، جویدن یخ نه تنها به دندان ها بلکه به فک شما نیز آسیب می رساند. این می تواند منجر به اختلال مفصل گیجگاهی فکی با علائمی از ناراحتی خفیف تا درد شدید شود.

می تواند باعث عفونت لثه شود:هنگام جویدن یخ، خطر بالقوه خوردن یک تکه یخ تیز نیز وجود دارد که می‌تواند لثه‌های شما را سوراخ کند و باعث عفونت و سایر مشکلات جدی لثه شود.

جویدن یخ

راه های مختلفی برای ترک عادت جویدن یخ وجود دارد که عبارتند از  :

1. تکه های یخ را در دهان خود ذوب کنید:

به جای خرد کردن تکه های یخ، سعی کنید آنها را در دهان خود نگه دارید و اجازه دهید ذوب شوند. احساس خنکی رضایت بخش و طراوت ماندگاری بیشتری خواهد داشت. و به دندان ها یا لثه های شما آسیب نمی رساند.

2. مصرف یخ را متوقف کنید:

 همچنین می توانید یخ را به طور کامل حذف کنید. اگر در لیوان شما نباشد، هیچ وسوسه ای وجود ندارد. علاوه بر جلوگیری از آسیب به دندان‌ها، ممکن است از باکتری‌هایی که در یخ‌سازها باقی می‌مانند نیز در امان بمانید.

جایگزینی یخ

3. جایگزین کردن یخ‌های خرد شده :

جایگزینی مکعب های معمولی با انواع نرم تر یخ، مانند یخ تراشیده شده، ممکن است کمک کننده باشد. سعی کنید یخ های نرم طعم دار را محدود کنید یا از آن اجتناب کنید، زیرا آنها قند زیادی دارند که برای دندان های شما مضر است.

4. غذای سالم تر بخورید:

خوردن هویج خام، سیب خرد شده یا سایر میوه ها و سبزیجات ترد می تواند کمک کننده باشد. این غذاها می توانند میل به خرد کردن را ارضا کنند، در حالی که جریان بزاق را تحریک می کنند از دهان شما محافظت می کند. همچنین مواد فیبری ممکن است به تمیز نگه داشتن دندان های شما کمک کند. در برخی موارد، جویدن یا خرد کردن یخ ممکن است ناشی از کمبود آهن باشد ( وضعیتی به نام پاگوفاژی ) اگرچه دلیل آن مشخص نیست.

بیشتر بخوانید
مشکلات و عوارض ایمپلنت دندان

جویدن یخ

5. استفاده از مکمل‌های آهن :

یک مطالعه نشان می دهد که خوردن یخ برای افرادی که آهن کافی ندارند مانند یک فنجان قهوه قوی عمل می کند. افراد کم خون اغلب به دلیل ناتوانی بدنشان در تولید هموگلوبین حامل اکسیژن کافی، احساس خستگی و مه آلود شدن مغز را گزارش می کنند.

هنگامی که هیچ یک از موارد فوق به کسی کمک نمی کند که یخ نجوید، ممکن است نیاز به تغییرات رژیم غذایی یا مصرف مکمل آهن باشد.یا مراجعه به پزشک می‌تواند کار درست باشد.

6. جویدن آدامس بدون قند :

اگر احساس می‌کنید نیاز به جویدن چیزی دارید، آدامس بدون قند بجوید. نفس شما را تازه نگه می دارد و برای دندان ها بسیار ملایم تر است. این ممکن است به رفع نیاز به خرد کردن یخ کمک کند.

مسواک زدن

مراقب دهان خود باشید

مراقبت خوب از دندان‌هایتان مهم است، به‌ویژه از سن ۱۲ سالگی. اکثر مردم تا آن زمان تمام دندان های شیری خود را از دست داده اند.

سفیده های مرواریدی شما می توانند تا آخر عمر باقی بمانند، به خصوص اگر حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. و اگر اهل یخ جویدن هستید، جایگزین‌هایی را که پیشنهاد کرده‌ایم امتحان کنید تا ببینید آیا این کار را انجام می‌دهند.

.

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید