درمان دندان درد

 

چه چیزی برای دندان درد ملتهب خوب است؟

ما سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم که چه چیزی برای دندان درد ملتهب مفید است. اما به یاد داشته باشید، باید بدون اتلاف وقت برای درمان دندان درد با دندانپزشک مشورت کنید. زیرا روش هایی که ما توصیه می کنیم التهاب دندان را درمان نمی کند. فقط درد دندان را تسکین می دهد. دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک را برای التهاب توصیه کند.

اگر التهاب گسترش یابد، به دندان های دیگر شما آسیب می رساند و ممکن است این دندان ها را نیز از دست بدهید. تنها کاری که برای درمان دندان درد و از بین رفتن التهاب باید انجام دهید مراجعه به دندانپزشک است. اما چگونه تا قبل از مراجعه به دندانپزشک درد دندان را تسکین دهیم؟ چگونه درد دندان التهابی را در خانه کاهش دهیم؟ بیایید به سوالات شما پاسخ دهیم.

دندان درد می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اکثر آنها ناشی از عفونت یا التهاب موضعی هستند، اما تروما (یک دندان ترک خورده یا شکسته) یا فرسایش مینای دندان نیز می تواند به آن مربوط باشد. سینوزیت نیز احتمالاً مانند دندان قروچه باعث ایجاد درد در دندان های آسیاب می شود. بهتر است بدون معطلی به جراح دندانپزشک مراجعه کنید تا منشأ این بیماری را شناسایی کرده و هر چه سریعتر آن را ریشه کن کنید.

درمان دندان درد

پوسیدگی، شایع ترین علت دندان درد

مصرف زیاد قند و بهداشت نامناسب دندان باعث تکثیر باکتری‌هایی در دهان می‌شود که مینای دندان را سوراخ می‌کنند. اگر آسیب به موقع متوقف نشود، باکتری های پوسیدگی زا به عاج حمله می کنند و سپس به پالپ می رسند که اعصاب و رگ های خونی در آن قرار دارند.

در این مرحله، پالپ ممکن است نکروز شود و درد شدید باشد. این همان دنددان درد معروف است که مانع از خوابیدن شما می شود. تنها از بین بردن تمام بافت های دندانی آلوده همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند عفونت را متوقف کرده و از عوارض جلوگیری کند.

آبسه دندان، یک عفونت فوق العاده دردناک

عفونت دندانی که به‌خوبی درمان نشده است، به دنبال حفره، شکستگی دندان یا دندانی که درحال بیرون آمدن و رشد است، باعث ایجاد ضایعه چرکی می‌شود که می‌تواند با تب و تورم غدد همراه باشد.

درمان آبسه باید به سرعت انجام شود (برش، تخلیه چرک و آسپسیس کانال دندان) تا از تخریب استخوان اطراف و گسترش عفونت به کل بدن جلوگیری شود.

دندان درد زمانی که لثه ها ملتهب می‌شوند

تقریباً یک نفر از هر دو بزرگسال مبتلا به التهاب لثه است. به دنبال افزایش بیش از حد مشکل ناشی از سخت شدن پلاک دندانی، لثه متورم می شود، قرمز روشن می شود و در کوچکترین تماس ممکن است خونریزی کند، مثلاً در حین مسواک زدن.

دیابت، یائسگی و استعمال دخانیات باعث شروع یا بدتر شدن التهاب لثه می شود. اگر این التهاب به موقع بررسی نشود، باکتری ها به لثه و استخوان فک نفوذ می کنند.

در این مواقع لثه به زور ناگهانی، لثه تمایل به جمع شدن دارد. سپس ریشه های دندانی آشکار و دردناک می شوند. این پریودنتیت است که می تواند منجر به لق شدن دندان ها شود. قبل از اینکه التهاب لثه شما به پریودنتیت تبدیل شود، برای تمیز کردن لثه ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید
راهنمای کامل استفاده از مسواک برقی و خرید مسواک برقی مناسب

armani1 2

حساسیت به اسیدیته یا دما

هنگام تماس با غذاهای گرم، سرد یا اسیدی (سرکه، آب میوه، ماست و غیره) باعث ایجاد احساسات دردناک می شود. فرسایش مینای دندان، به دلیل مسواک زدن بیش از حد شدید، استفراغ مکرر (بی اشتهایی یا پرخوری عصبی)، نوشابه های گازدار زیاد یا خمیردندان های سفید کننده بیش از حد ساینده نیز احتمالاً باعث حساسیت دندانی می شود.

متأسفانه این روند غیرقابل برگشت است. برای تسکین آن، یک مسواک با موهای نرم و خمیردندان حساسیت‌زدا انتخاب کنید.

دندان درد هنگام رشد دندان عقل

یک دندان نیمه نهفته، نیمه بیرون آمده اما همچنان در کیسه فولیکولی که در آن شکل گرفته گیر افتاده است، خطر عفونت و التهاب و بنابراین لزوماً دندان درد را به همراه دارد. دندان عقلی که بد رشد کرده نیز می تواند باعث ناراحتی روزانه شود، به خصوص اگر به صورت افقی زیر خط لثه رشد کند.

این موقعیت ها با توجه به تکامل نوع بشر، روز به روز بیشتر می شود. آرواره‌های ما کوچک‌تر از اجداد ماقبل تاریخ ما هستند، این دندان‌های آسیاب سوم اکنون به سختی جای خود را در دهان پیدا می‌کنند.

اما فقط در صورتی که مشکل دارند آنها را بکشید: یک دندان اضافی می تواند در روزی که یکی از همسایه هایش آسیب ببیند مفید باشد. به عنوان مثال می تواند به عنوان یک تکیه گاه برای یک پروتز عمل کند.

 

چگونه از شر دندان درد خلاص شویم؟

متاسفانه دندان درد یکی از دردهایی است که هر از گاهی حتی به دلایل مختلف همه ما را آزار می دهد. به این ترتیب، برای مقابله با آن چه حمایتی می توان به دست آورد، یکی از متداول ترین سؤالات است.

اول از همه، راه حل و درمان دندان درد با مراجعه به دندانپزشک، اطلاع از علت درد و اعمال درمان متناسب با آن است. اما اگر آن درد در نیمه های شب فروکش کند و در نامناسب ترین زمان احساس دندان درد کردید، چه؟

در این مرحله، برخی از غذاها، نوشیدنی ها و روش ها می توانند وارد عمل شوند. اگر شروع به دندان درد کردید، می توانید با کمک گرفتن از غذاها و نوشیدنی های زیر و استفاده از این روش ها، درد دندان خود را کاهش دهید. با این حال، نباید فراموش کنید که باید در اسرع وقت و در مناسب ترین زمان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

از آنجایی که روش های زیر فقط یک راه حل موقت به شما ارائه می دهند، به طور موقت درد دندان شما را کاهش می دهند.

درمان دنددان درد و روش های طبیعی که می توان در خانه از آنها استفاده کرد

اگر به دنبال روش های طبیعی برای تسکین و درمان دندان درد خود و کاهش آن درد ناگهانی و دردناک تا زمان ملاقات با دندانپزشک خود هستید، می توانید این روش ها را امتحان کنید. این روش هایی که می توانید به راحتی در خانه استفاده کنید، غذاها و نوشیدنی هایی که می توانید از آنها حمایت کنید، تسکین موقتی را برای شما فراهم می کند.

درمان دندان درد با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

اولین کاری که باید به محض شروع دندان درد انجام دهید این است که دندان های خود را با دقت مسواک بزنید و بلافاصله بعد از آن نخ دندان بکشید. زیرا یکی از شایع ترین علل دندان درد، باقی مانده غذا بین دندان ها است. اگر از شر این مواد باقی مانده خلاص شوید، ممکن است دندان درد شما از بین برود. با این حال باید مراقب باشید که در هنگام مسواک زدن سخت عمل نکنید و همچنین باید با دقت از نخ دندان استفاده کنید.

اگر هنگام مسواک زدن دندان های خود خونریزی لثه داشتید، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید و دلایل و درمان لازم را بیاموزید.

درمان دندان درد با آب نمک یا سرکه

اگر علت دندان درد شما التهاب لثه یا دندان باشد، یا اگر به این مشکوک هستید، می توانید تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید، از موادی با خاصیت ضد عفونی کننده حمایت کنید. در ابتدای اینها، همانطور که می دانید، سرکه و نمک می آید که متخصص در تمیز کردن هستند.

بیشتر بخوانید
شل شدن یا لق شدن دندان در ارتودنسی

1 قاشق غذاخوری سرکه یا 1 قاشق چای خوری نمک را به 1 لیوان آب با دمای اتاق اضافه کنید، آن را خوب مخلوط کنید، سپس در ناحیه دردناک غرغره کنید. اگر متوجه شدید که درد دندان شما تسکین یافته است، می توانید این روند را در فواصل زمانی معینی تا زمان مراجعه به پزشک ادامه دهید.

armani12

جوش شیرین و درمان دندان درد

جوش شیرین نیز مانند آب نمک یا سرکه یکی از نام هایی است که در تسکین درد ناحیه ملتهب بسیار موثر خواهد بود. اگر جوش شیرین در خانه دارید، می توانید آن را به دو روش مختلف استفاده کنید. اولین روش این است که 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را به 1 لیوان آب اضافه کنید و با این آب غرغره کنید.

دوم اینکه جوش شیرین را با کمک قاشق چایخوری روی محل درد قرار دهید و مدتی صبر کنید و سعی کنید تا حد امکان آن را قورت ندهید سپس می توانید دهان خود را با آب فراوان به خوبی بشویید.

درمان دندان درد با کمپرس یخ

همانطور که می دانید کمپرس یخ در بسیاری از زخم ها و دردها موثر است. اگر دندان درد مداوم دارید، یک کیسه یخ بردارید و با پیچیدن آن در یک پارچه تمیز روی گونه خود و روی دندان دردناک قرار دهید. به وسیله این روش دندان درد شما به تدریج کاهش می یابد.

درمان دندان درد با روغن میخک یا میخک

میخک یکی از اولین نام هایی است که هنگام صحبت از دندان درد به میان می آید. زیرا هم خاصیت ضد باکتریایی و هم خاصیت تسکین دهنده درد را نشان می دهد. اگر در خانه دارید، می توانید چند میخک خشک شده را در دهان بیندازید و بجوید و اجازه دهید آب تلخ آن به سمت دندان دردناک شما برود.

اگر می گویید “من جرأت جویدن ندارم، اگر دندانم بشکند چه می شود”، می توانید میخک ها را با کوبیدن در هاون پودر کرده و روی ناحیه دندان دردناک خود قرار دهید. یک قاشق چای خوری و آنها را به این صورت نگه دارید. z.

اگر در خانه روغن میخک دارید، می توانید 10 قطره از این روغن را به 1 لیوان آب اضافه کنید و زیاد غرغره کنید، انتخاب با شماست.

درمان دندان درد با سیر

سیری که به آن می گویند راز جاودانگی را دارد و به عنوان یک «آنتی بیوتیک طبیعی» برای بسیاری از بیماری ها دیده می شود، دوباره دست به کار شده است. فکر نکنید “اما بوی بدی می دهد” یکی از نام هایی است که به شما در تسکین دندان درد کمک می کند.

می توانید یک حبه سیر را بردارید و با برش هایی روی آن با چاقو کوپک کنید، سپس آن را روی ناحیه دندان دردناک قرار دهید. اگر دندان سالمی دارید، کافی است یک حبه سیر را به آرامی مستقیم بجوید.

اگر نگران این هستید که دندان‌هایتان آسیب ببیند، می‌توانید سیر را در هاون بکوبید و مانند حبه‌ها روی محل درد قرار دهید. قبل از مراجعه به دندانپزشک، قطعاً نباید مسواک زدن مجدد را فراموش کنید، از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید.

آب زردچوبه و درمان دندان درد

زردچوبه یکی از موادی است که خواص ضدالتهابی از خود نشان می دهد، به بیان دقیق تر، از بهبود سریع نواحی ملتهب بدن پشتیبانی می کند. تنها کاری که برای بهره مندی از این ویژگی باید انجام دهید این است که 1 قاشق چایخوری زردچوبه پودر شده را در 1 لیوان آب ریخته و خوب مخلوط کرده و با این مخلوط غرغره کنید.

در حالت دراز کشیدن سر را تا حد امکان بالا نگه دارید

اگر اواخر شب دندان درد دارید و حداقل تا صبح نمی توانید به پزشک مراجعه کنید، هنگام خواب باید سر خود را تا حد امکان بالا نگه دارید و از هجوم خون به ناحیه دردناک دندان جلوگیری کنید.  در حالی که در حالت افقی، دندان درد به دلیل گردش خون بیشتر مشهود است، اما وقتی سر خود را به حالت عمودی می آورید، نسبتاً تسکین می یابد و نفس راحتی به شما می دهد.

بیشتر بخوانید
نخ دندان با پرینت سه بعدی برای تمام دندان‌ها

حساسیت به اسیدیته یا دما

زیتون فرآوری شده در درمان دندان درد

در صورت درد دندان ، زیتون فرآوری نشده شدیدترین دندان درد را در مدت 45 دقیقه از بین می برد همچنین یک قاشق چایخوری سماق را به فنجان اضافه می کنند، روی آن آب جوش می ریزند، روی آن را با زیر لیوانی می پوشانند و می گذارند تا دم بکشد. با قرقره در دهان نوشیده می شود.

زیره سیاه و درمان دندان درد

اثر بی حسی ندارد، اما به از بین بردن عامل ایجاد درد نیز کمک می کند. این باعث کاهش درد می شود.

فلفل سیاه و درمان دندان درد

 به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می شود. برای درمان دنددان درد مفید است.

توجه: اگر درد بیشتر و شدیدتر شود، این نشان دهنده التهاب است. برای تسکین درد التهابی دندان باید با پزشک مشورت کرد و آنتی بیوتیک مصرف کرد. شما باید درمان را با توصیه پزشک شروع کنید. اگر درد خفیف است، می توانید مقداری مسکن مصرف کنید و درد را تسکین دهید.

نمک نیز را برای درمان دندان درد توصیه می شود. اگر دندان درد شدید شود، روی تسکین درد تأثیر می گذارد. پیشنهاد دیگر نعناع و مریم گلی است. بگذارید مریم گلی در آب داغ خیسانده شود. وقتی آب گرم است غرغره کنید. برای دندان درد مفید خواهد بود. نعناع را خرد کرده و روی دندانی که درد می کند قرار دهید. نعناع دندان درد را تسکین می دهد. همچنین جعفری نیز برای دندان درد مفید است.

اگر دهانشویه مراقبت از دهان حاوی پراکسید هیدروژن برای دهانشویه ها وجود داشته باشد، این دهانشویه ها باعث التهاب می شوند.

اگر می توانید روغن درخت چای را پیدا کنید. 2-3 قاشق چایخوری روغن درخت چای را با یک لیوان بزرگ آب گرم مخلوط کنید. با این مخلوط غرغره کنید، برای دندان ملتهب شما مفید است.

همانطور که مشخص است، روغن میخک به دلیل اثر مخدری که دارد برای درمان دندان درد ملتهب نیز مفید است. روغن میخک را روی دندانی که درد می کند بریزید، اگر روغن میخک وجود نداشت، میخک را روی دندان خود بگذارید و آن را به آرامی فشار دهید. برای دندان ملتهب شما مفید خواهد بود. چه چیزی برای دندان درد خوب است، چگونه می رود، چه چیزی باعث پوسیدگی می شود، دندان درد پر شده است.

armani2 3

توصیه هایی برای درمان دندان درد ملتهب

  • از نوشیدنی ها و غذاهای سرد و گرم خودداری کنید.
  • هنگام غذا خوردن با دندان ملتهب خود نجوید.
  • دندان های خود را با آب گرم مسواک بزنید.
  • از دهانشویه ها برای مراقبت از دهان استفاده کنید و برای از بین بردن باکتری ها غرغره کنید.
  • سیگار نکشید.

 چه چیزی برای درد دندان عقل مفید است؟

اولین کاری که باید برای درمان دندان درد انجام دهید این است که دندان های خود را مسواک بزنید، زیرا ممکن است خرده های غذا داخل محل پوسیدگی دندان شوند که باعث درد در دندان شما شود. 1-2 قاشق چایخوری نمک را به آب گرم اضافه کنید و مخلوط کنید. با آب نمک غرغره کنید.

دهانشویه برای دندان درد شما مفید است، درد آن تسکین می یابد. اگر درد شما از بین نرفت، ممکن است در این موارد نیاز به مصرف داروهای مسکن قوی مانند ژلوفن داشته باشید. فقط برای دندان درد پر شده باید به پزشک مراجعه کرد و علت این درد را مشخص کرد. پر کردن ممکن است نیاز به تغییر یا تجدید داشته باشد.

چه چیزی برای دندان درد پوسیدگی در خانه خوب است؟

شستشو با آب نمک بقایای غذا را از دندان پوسیده خارج می کند و التهاب را تسکین می دهد. دهان خود را با آب سرد یا گرم نشویید. گرما و سرمای شدید می تواند درد دندان را بدتر کند. همانطور  روغن میخک یکی دیگر از مسکن های موثر موقتی برای درد پوسیدگی دندان است. با این حال، قبل از استفاده، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا از هرگونه واکنش آلرژیک جلوگیری کنید.

 

 

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید