مثلث سیاه بین دندان ها

 

آیا شما مثلث سیاه بین دندان‌های خود دارید؟

مثلث سیاه بین دندان ها قابل مشاهده در واقع توسط لثه‌های شما ایجاد می‌شوند. هنگامی که لثه‌های شما جمع می‌شوند و شکاف ایجاد می‌کنند، به دلیل قرار گرفتن و سایه‌های موجود در آن شکاف، مثلث‌های سیاه روی دندان‌ها ایجاد می‌شود.

این شکاف‌ها و سایه‌های کوچک می‌تواند باعث شود که لبخند زدن در مقابل دیگران احساس ناخوشایندی داشته باشید و نگرانی‌های زیبایی‌شناختی زیادی ایجاد کند. دانستن اینکه چگونه مثلث‌های سیاه را بر روی دندان ها درست کنید به درک علل آنها و بهترین راه برای پر کردن مجدد این شکاف‌ها منجر می‌شود.

 چگونه مثلث سیاه بین دندان‌های خود را رفع کنیم؟

 چگونه مثلث سیاه بین دندان‌های خود را رفع کنیم؟

دندانپزشک شما راه‌حل‌های مختلفی برای اصلاح حفره‌های دندانی ناشی از تحلیل لثه دارد. با مراقبت خوب و تمیز کردن منظم دندان ها می‌توان از مثلث سیاه روی دندان ها جلوگیری کرد. با این حال، اگر یک مشکل زیبایی است، ممکن است به درمان‌های زیبایی مانند کامپوزیت، پوشش، اینویزیلاین یا پرکننده پوستی آن ناحیه نیاز داشته باشید. درمان به شدت تحلیل لثه و اندازه مثلث‌های سیاه بستگی دارد.

 

 

چه چیزی باعث مثلث سیاه روی دندان ها می‌شود؟

 

وقتی به دهان خود نگاه می‌کنید، یک بافت لثه نوک تیز بین آنها بیرون زده است. ما این را “پاپیلا” می‌نامیم. اما هنگامی که پاپیلا دچار ضربه یا بیماری می‌شود، لثه جمع می‌شود و دندان را پایین می‌کشد. همان‌طور که این اتفاق می‌افتد، یک فضای خالی و یک سایه تاریک در جای خود باقی می‌گذارد. وقتی در آینه لبخند می‌زنید یا به عکستان نگاه می‌کنید، به نظر می‌رسد مثلث‌های سیاه تیره‌ای بین دندان‌های شما وجود دارد.

 

 

 چگونه شکاف‌ها را برطرف کنیم؟

 

نگهداری پیشگیرانه کلیدی است. درمان دقیق لثه‌ها، آن‌ها را به اندازه کافی سالم نگه می‌دارد تا در سطح مناسبی به دندان‌هایتان بچسبند. جدا از جلوگیری از مثلث‌های سیاه در وهله اول، تنها راه برای پنهان کردن این حفره‌های تیره دندان، مراجعه به دندانپزشک است. بسته به اندازه مثلث‌های سیاه، ممکن است نوعی ترمیم یا پیوند لثه در آن ناحیه قرار دهند تا دوباره آن را پر کنند.

 

1)      بهداشت مناسب دندان:

بهترین روش برای رفع مثلث‌های سیاه روی دندان ها این است که در وهله اول از بروز آنها جلوگیری کنید. برای حفظ سلامت لثه‌ها و سفت نگه داشتن اطراف هر دندان، باید عادات بهداشتی دهان و دندان عالی داشته باشید. اگر با لثه‌های خود  خشن رفتار کنید یا به آنها توجه کافی نداشته باشید، ممکن است تحلیل رود و در غیاب آنها شکافی ایجاد می‌کنند. بافت‌های لثه دوباره رشد نمی‌کنند، بنابراین مراقبت از آنها و همچنین بقیه قسمت‌های دهان بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید
بهترین روکش دندان برای ایمپلنت

 

مراقبت روزانه از دندان باید شامل موارد زیر باشد:

 

  1. لثه‌ها را به آرامی مسواک بزنید تا پلاک‌ها از بین برود و از ایجاد جرم جلوگیری شود.

 

  1. هر روز نخ دندان بکشید و حتماً نخ دندان را زیر لبه لثه خود بکشید تا این شکاف‌ها پاک شوند.

 

  1. هرگز نخ دندان را بالا و پایین نکشید؛ زیرا ممکن است باعث عقب نشینی آنها شود.

 

  1. به طور مرتب برای تمیز کردن حرفه‌ای به بهداشت دندان مراجعه کنید؛ زیرا تارتار می‌تواند به ایجاد حفره‌های دندانی کمک کند.

 

  1. درمان بیماری لثه به محض اینکه به دلیل پریودنتیت درمان نشده تشخیص داده شود، تنها منجر به تحلیل بیشتر لثه می‌شود.

مراقبت روزانه از دندان باید شامل موارد زیر باشد:

2)     روکش:

روکش‌های دندانی نوعی ترمیم زیبایی هستند که دندان‌های شما را ماسک می‌کنند. آنها معمولاً در مجموعه‌های 6-10 تایی در یک زمان در امتداد دندان‌های جلویی بالایی قرار می‌گیرند که هنگام لبخند زدن قابل مشاهده هستند. شما می‌توانید اندازه، رنگ و شکل را برای مطابقت با ترجیحات شخصی خود انتخاب کنید.

اگر روکش‌ها را برای پر کردن مثلث‌های سیاه روی دندان‌ها ترجیح می‌دهید، این یک فرایند دو مرحله‌ای خواهد بود. ویزیت مقدماتی شامل تنظیم سطح دندان، برداشتن قالب و ارسال قالب به آزمایشگاه خواهد بود. از آنجایی که عرض دندان توسط دندانپزشک کاهش می‌یابد، دهان شما بی حس می‌شود. پس از چند هفته، پوشش‌های دائمی شما از آزمایشگاه برگشته و آماده چسباندن در جای خود هستند.

 

3)     ارتودنسی:

گاهی اوقات درک چگونگی رفع مثلث‌های سیاه روی دندان ها به معنای برداشتن یک قدم به عقب و نگاه کردن به تصویر بزرگ است. اگر دندان‌های شما کج یا خارج از تراز هستند، می‌تواند توهم سایه‌های تیره و مثلث‌هایی را در لبخند شما ایجاد کند. برای اصلاح کلی حفره‌ها و سایر نگرانی‌های زیبایی، ممکن است درمان ارتودنسی یا الاینرها را در نظر بگیرید. وقتی این دندان ها را تراز می‌کنید، فضاهای اضافی بین آنها را می‌بندید. و بسته به مسیری که از آن استفاده می‌کنید، دو گزینه دارید:

براکت‌ها: ارتودنسی با براکت و سیم سنتی یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای اصلاح حتی شدیدترین دندان‌های نامرتب است. و اگر نگران فلزی بودن هستید، گزینه‌هایی با ابزار سرامیکی یا همرنگ دندان وجود دارد که با لبخند کلی شما ترکیب می‌شود.

بیشتر بخوانید
9 دلیل اصلی طعم بد دهان و درمان خانگی این مشکل

اگرچه معمولاً حدود 12 ماه طول می‌کشد تا تکمیل شوند، گزینه‌های زیبایی یا تسریع شده که فقط دندان‌های جلویی شما را صاف می‌کنند، نیز ممکن است یک گزینه باشند.

پاک کردن پلاک‌ها: اگر کاملاً مخالف بریس هستید یا می‌خواهید جایگزینی داشته باشید که تمیز نگه داشتن آن آسان‌تر باشد، درمان Invisalign (اینویزیلاین )بهترین گزینه است.

اینویزیلاین با ایجاد صفحات تراز از پیش برنامه‌ریزی‌شده که دندان‌های شما را حرکت می‌دهد، حرکت دندان شما را به صورت دیجیتالی ترسیم می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر دو هفته یکبار آنها را عوض کنید.

کامپوزیت4)     کامپوزیت:

کامپوزیت یک درمان زیبایی سریع و مقرون به صرفه است که می‌تواند انواع بی‌نظمی‌ها را پوشش دهد. این ماده مشابه موادی است که دندانپزشک شما هنگام پر کردن از آن استفاده می‌کند و می‌تواند به سطوح مختلف بچسبد. پوشاندن مینای ناقص، لکه‌ها و در این مورد، مثلث سیاه گاه به گاه روی دندان ها به راحتی پوشانده می‌شود. بهتر از همه، ممکن است حتی در حین حضور در دندانپزشکی نیازی به بی حس کردن یا سوراخ کردن نداشته باشید.

کامپوزیت مستقیماً به سطح دندان می‌چسبد. دندانپزشک شما از یک ساینده ملایم برای خشن کردن لایه خارجی مینای دندان برای چسباندن محکم‌تر استفاده می‌کند. سپس از یک راهنمای سایه برای انتخاب رنگ ترکیبی مناسب استفاده می‌کنند. به راحتی با دندان‌های شما مطابقت داده می‌شود؛ زیرا در رنگ‌های مختلف موجود است. سپس به صورت دستی کامپوزیت را برای پر کردن حفره‌های دندان تنظیم می‌کنند. وقتی به شکلی که می‌خواهند می‌رسد، یک نور روشن به طور دائم رزین را در جای خود ثابت می‌کند.

 

 

5)     تاج دندان:

 

روکش‌ها ترمیم‌هایی با پوشش کامل هستند که به طور کامل دندان شما را در بر می‌گیرند. این طرح امکان تنظیم اندکی شکل دندان از جمله طول و عرض آن را فراهم می‌کند. اگر دندانپزشک شما چندین روکش را دقیقاً در کنار یکدیگر قرار می‌دهد، می‌توان آنها را طوری طراحی کرد که فضایی را که در اثر جمع شدن لثه ایجاد می‌شود پر کند.

درمان تاج دندان معمولاً به دو نوبت جداگانه نیاز دارد. دندان ها باید آماده شوند و اندازه آنها کمی کاهش یابد. برای فرایند طراحی، اندازه گیری انجام می‌شود و به آزمایشگاه ارسال می‌شود. بعد از حدود دو هفته به مطب باز می‌گردید و روکش‌های چینی به طور دائم در جای خود چسبانده می‌شوند. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است تجهیزات Cad/Cam  را در محل داشته باشد و بتواند تاج دندان را در یک جلسه طراحی و قرار دهد.

درمان با اسید هیالورونیک

6)   درمان با اسید هیالورونیک:

اگر به زیبایی صورت و مراقبت از پوست علاقه دارید، احتمالاً نام هیالورونیک اسید را شنیده‌اید. اغلب به عنوان پرکننده پوست برای سفت کردن پوست، از بین بردن علائم پیری زودرس و حتی حجم دادن به پوست استفاده می‌شود. همچنین توسط پزشکان برای کمک به تسکین التهاب یا درمان مفاصل مبتلا به استئوآرتریت استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید
گیاهخواری سلامت دهان و دندان آیا ارتباط معنی داری دارد؟

اما در این مثال، برای کمک به درمان عوارض بیماری لثه که باعث ایجاد مثلث‌های سیاه می‌شود روی بافت‌های لثه اعمال می‌شود، زیرا می‌تواند به مسدود کردن باکتری‌ها، سرعت بخشیدن به بهبودی و تشویق توسعه عروق خونی جدید کمک کند. اگر با مثلث‌های سیاه سروکار دارید، تصور می‌شود که به بازسازی بافت‌های مورد نیاز شما کمک می‌کند.

اکثر دندانپزشکان درمان اسید هیالورونیک را بلافاصله پس از تمیز کردن عمیق یا برداشتن جرم از آن ناحیه انجام می‌دهند. در بیشتر موارد به صورت موضعی استفاده می‌شود. حتی ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد که ژل را به خانه بیاورید تا روزانه تا دو هفته روی همان محل استفاده کنید. با این حال، مواردی وجود دارد که این محصول مستقیماً به لثه‌های شما تزریق می‌شود تا به حجیم شدن سریع‌تر کمک کند، مانند Juvederm یا سایر پرکننده‌های پوستی.

 

 

7)     پیوند بافت (گرافت):

پیوند لثه که پیوند بافت نرم نیز نامیده می‌شود. انتقال بافت لثه از یک ناحیه به ناحیه‌ای است که لثه از بین رفته است. همچنین جایگزین‌های کم تهاجمی برای درمان تحلیل لثه وجود دارد، مانند تکنیک جدیدی به نام جوان‌سازی “Pinhole” . هر دو برای پوشش مجدد نواحی در معرض برای سلامت دهان و اهداف زیبایی کار می‌کنند. با این حال، بازگرداندن کامل “پاپیلای” نوک تیز که به سمت بالا بین دندان‌های سالم بیرون زده می‌تواند دشوار باشد.

بسته به نوع پیوند بافتی که دریافت می‌کنید، بافت لثه را می‌توان از سقف دهان گرفته یا از شخص ثالث که  کاملاً بی‌خطر است. روی دندان قرار داده شده و گاهی اوقات در جای خود بخیه می‌شود. نکته منفی این است که می‌تواند برای چند روز درد داشته باشید. در مثال روش سوراخ سوزنی، لثه‌ها به همراه بافت‌های موجود در آن ناحیه روی دندان کشیده می‌شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد مثلث سیاه در بین دندان ها:

اگر شروع به دیدن مثلث‌های سیاه روی دندان ها یا حفره‌ها در هر جایی از لبخند خود کرده‌اید، باید یک روال پیشگیرانه عالی پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید از بدتر شدن آنها یا ایجاد تعداد بیشتری از آنها در ابتدا جلوگیری کنید.

  • برای از بین بردن رسوب تارتار و حفظ سلامت لثه‌ها، تمیز کردن منظم را برنامه ریزی کنید.
  • نخ دندان را به درستی بکشید، زیر لثه لغزنده یا از نخ دندان استفاده کنید.
  • با نخ دندان لثه‌های خود را بالا و پایین نکشید.
  • به لثه‌های خود با خلال دندان ضربه نزنید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید