شکستگی دندان در کودکان

والدین تمام تلاش خود را می کنند تا اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان لبخندی سالم خواهند داشت. آنها به طور منظم به معاینات دندانپزشکی اطفال، مشاوره های ارتودنسی می روند تا مطمئن شوند که آنها غذای سالم می خورند و از وسایل حفاظت فردی مناسب مانند محافظ دهان استفاده می کنند. با وجود این توجه مناسب، کودکان سالم و فعال می توانند آسیب های دندانی را تحمل کنند که نیاز به توجه فوری دندانپزشکی اطفال دارد. در حالی که تصور شکستگی دندان در کودکان یا کندن دندان کودک یک اتفاق وحشتناک به نظر می رسد، اگر این وضعیت ناگوار برای شما اتفاق افتاد، نیازی به وحشت نیست.

شکستگی دندان شیری در مقابل دندان بزرگسال

کودکان معمولاً 20 دندان شیری دارند که معمولاً در پایین صاف هستند و سفیدتر از دندان های دائمی (بزرگسالان) هستند. در حالی که ممکن است دندان های شیری شکسته کمتر برجسته به نظر برسند، اما آنها به عنوان جایگاه مهمی برای دندان های بزرگسال آینده عمل می کنند. این که آیا کودک شما به دندان شیری یا یک دندان بزرگسال آسیب دیده است، مطمئن شوید که در اسرع وقت آنها را توسط دندانپزشک ارزیابی کنید.

وقتی شکستگی دندان در کودکان اتفاق می افتد چه باید کرد

هنگامی که کودک شما دندان می شکند اولین کاری که باید انجام دهید این است که نفس عمیق بکشید و آرام باشید. حتی اگر برای کودک شکستن دندان آسیب زاتر است، والدین تمایل دارند از احتمال شکستگی دندان وحشت کنند. داشتن سر خونسرد به کاهش تنش کمک می کند و فرزندتان را تشویق می کند که آرام بماند.

علل شکستگی دندان در کودکان چیست؟

علل شکستگی دندان در کودکان چیست؟

دوران کودکی دوران سرگرم کننده و هیجان انگیزی است که در آن بسیاری از کودکان در حال یادگیری و کشف چیزها و فعالیت های جدید هستند. با این حال، در این زمان است که بسیاری از شایع ترین علل دندان شکسته می تواند رخ دهد. شکستگی دندان‌های کودکان می‌تواند ناشی از ضربه‌های فیزیکی مانند افتادن در حین دویدن یا بازی در سازه‌هایی مانند سالن‌های ورزشی جنگل ، ضربه‌های افراد یا وسایل دیگر در حین ورزش یا حتی مشت زدن در دعوا در زمین بازی باشد.

با این حال، شکستگی دندان‌ها همچنین می‌تواند ناشی از گاز گرفتن چیزهای سختی باشد که نباید در دهان کودک باشد، مانند اسباب‌بازی‌ها، تیله‌ها یا سنگ‌ها. حتی تکه های یخ یا آب نبات های سخت نیز می توانند باعث شکستگی و تراشه های تصادفی شوند. شکستگی دندان اطفال همیشه باید جدی گرفته شود، حتی اگر در “دندان های شیری” رخ دهد که خود به خود می ریزند ،اما همه شکستگی ها یکسان ایجاد نمی شوند. طبقات مختلفی از شکستگی ها وجود دارد که دندانپزشک شما ممکن است برای طبقه بندی آسیب کودک شما از آنها استفاده کند.

بیشتر بخوانید
هنگام انتخاب دندانپزشک چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

همانطور که با کودکان خود اقدامات احتیاطی انجام می دهید،با این حال در کودکان دندان شکسته هم بسیار رایج است، به خصوص در میان کودکان نوپا که تازه راه رفتن را یاد می گیرند یا کودکان پیش دبستانی که درگیر بازی یا ورزش هستند. حتی ممکن است بازی خشن نباشد، اما فقط یک تکه یخ جویده شده یا گاز گرفتن یک تکه آب نبات سفت در نهایت می تواند باعث آسیب شود. انواع مختلفی از صدمات به دندان ممکن است رخ دهد، از یک براده کوچک تا شکستگی (ترک یا شکستگی دندان). ممکن است برای یکی از دندان های شیری یا برای یک دندان دائمی اتفاق بیفتد.

شکستگی دندان در کودکان

اگر دندان کودک شما ترک خورده یا شکسته شد، چه دندان شیری باشد چه دندان دائمی، بسیار مهم است که فوراً با دندانپزشک اطفال تماس بگیرید و برای یک قرار ملاقات اورژانسی تعیین کنید. اگر بعد از ساعت کاری است و بیش از یک دندان تراشیده شده بسیار جزئی است، به اورژانس نزدیکترین بیمارستان خود بروید.

شستشوی دهان

هنگامی که با دندان شکسته سروکار دارید، به کودک خود آب گرم بدهید تا دهانش شسته شود تا ناحیه آسیب دیده تمیز بماند.

کمپرس سرد

در شرایط خاص، نگه داشتن دندان تراشیده ممکن است باعث تورم صورت کودک شما شود. به آنها کمپرس سرد بدهید تا هر بار بیش از 15 دقیقه در جای خود نگه دارند تا بتوانند تورم موجود را کاهش دهند. مطمئن شوید که کمپرس سرد را مستقیماً روی پوست قرار ندهید تا از آسیب عصبی جلوگیری شود.

مدیریت درد

تایلنول، استامینوفن یا سایر داروهای مسکن مناسب بدون نسخه را می توان طبق دستورالعمل برای مقابله با درد ناشی از آسیب به کودکان تجویز کرد.

درمان و مراقبت از دندان شکسته

درمان و مراقبت از دندان شکسته

مراجعه به دندانپزشک پس از شکستن دندان کودک بسیار مهم است زیرا آنها میزان کامل آسیب را ارزیابی می کنند و آسیب کمتر آشکار را تشخیص می دهند. هنگامی که پس از شکستن دندان به دندانپزشک مراجعه می کنید، نحوه برخورد آنها با دندان کودک شما به میزان حادثه بستگی دارد. اگر دندان فقط تراشیده شده باشد، دندانپزشک شما

ممکن است دندان آسیب دیده را با استفاده از پر کردن و پولیش برای صاف کردن لبه ها ترمیم کند. اگر دندان ترک خورده باشد، اما به اعصاب آسیب نرسد، ممکن است از روکش یا فیلر برای ترمیم دندان شکسته استفاده شود. برای صدمات وارده به دندان با آسیب عصبی، ممکن است قبل از استفاده از کلاه یا روکش، کانال ریشه لازم باشد.

مراقبت از دندان شکسته نیز به میزان آسیب بستگی دارد. اگر دندان فقط روی لایه بیرونی مینای دندان تراشیده، شکسته شود، ممکن است تمام چیزی که نیاز است پر کردن یا باندینگ باشد. اگر آسیب عاج زرد رنگ یا پالپ دندان قرمز یا صورتی را در معرض دید قرار دهد، ممکن است به مدیریت درد و آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت نیاز باشد. برای دندانی که به شدت آسیب دیده است، ممکن است نیاز به مراجعه مجدد به دندانپزشک داشته باشید.

بیشتر بخوانید
ترمیم دندان

کمک های اولیه برای شکستگی دندان در اطفال

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک حوله را بردارید و خون را از داخل لب فرزندتان پاک کنید. هرگونه بریدگی روی لب ها و هر گونه لبه های دندانه دار روی دندان ها را بررسی کنید. اگر دندان ها شکسته اند، سعی کنید تکه ها را روی زمین یا در دهان فرزندتان پیدا کنید. سومین کاری که باید انجام دهید این است که با دندانپزشک اطفال تماس بگیرید.

شکستگی دندان در بیشتر موارد شکستگی در لایه خارجی مینای دندان و لایه داخلی عاج است. اگر شکستگی فقط در مینای دندان باشد، ممکن است حساسیت به سرما خفیف یا بدون وجود باشد. اگر شکستگی در لایه عاج باشد، کودک شما ممکن است با خوردن غذا و نوشیدن مایعات سرد درد داشته باشد. اغلب دندانپزشک کودکان می‌تواند از چسب چسب رزینی روی دندان استفاده کند تا سطوح در معرض دید را ببندد و حساسیت دندان را از بین ببرد تا زمانی که بتوان آن را برای ترمیم کامل ارزیابی کرد.

در موارد خاص، شکستگی می تواند به عصب دندان برود. ما این را “معرض پالپ” می نامیم. در این شرایط توصیه می شود برای درمان عصب و محکم کردن دندان بلافاصله به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا بهترین فرصت ممکن برای جلوگیری از نیاز به درمان ریشه داشته باشید.

دندانپزشک اطفال دندان را ارزیابی می کند، اشعه ایکس می گیرد و مراحل بعدی را با شما تعیین می کند. اغلب اوقات در طول قرار گرفتن در معرض عصب، دندانپزشک ناحیه در معرض دید را تمیز می کند و یک نوار کمکی رزین روی دندان قرار می دهد. اگر نوردهی کم باشد، دندانپزشک ممکن است 1 تا 3 هفته پس از آسیب، بقیه دندان از دست رفته را با پر کردن سفید جایگزین کند. تأخیر در درمان برای اطمینان از بهبودی دندان و عدم نیاز به درمان ریشه است.

اگر قرار گرفتن در معرض زیاد باشد، دندانپزشک ممکن است دندان را با رزین و چسب زخم تثبیت کند و از شما بخواهد که برای درمان بیشتر به یک متخصص کانال ریشه یا یک “اندودنتیست” مراجعه کنید.

بلافاصله پس از شکستگی دندان اطفال چه کاری باید انجام داد؟

بلافاصله پس از شکستگی دندان اطفال چه کاری باید انجام داد؟

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا و آکادمی اطفال آمریکا، کارهایی که باید بعد از شکستگی دندان کودک انجام دهید تا آسیب را به حداقل برسانید و به طور موقت هر درد را درمان کنید،در زیر آمده است:

  1. دهان کودکان را با آب گرم بشویید تا به آرامی ناحیه را تمیز کنید.
  2. هر تکه دندانی را که پیدا کردید ذخیره کنید، زیرا ممکن است دوباره بچسبد.
  3. تکه های دندان را در ظرفی حاوی شیر، بزاق یا آب قرار دهید. آنها را مرطوب نگه دارید.
  4. هر گونه اجسام در دهان را با نخ دندان خارج کنید. از ابزار نوک تیز یا تیز استفاده نکنید.
  5. اگر خونریزی وجود دارد، از کودک بخواهید یک گاز مرطوب را گاز بگیرد یا آن را روی دندان آسیب دیده نگه دارید. این فشار را تا زمانی که خونریزی متوقف شود حفظ کنید.
  6. یک کمپرس سرد روی صورت آنها قرار دهید تا ورم به حداقل برسد.
  7. برای درد، از مسکن مناسب سن کودکان استفاده کنید. حرارت یا آسپرین را مستقیماً به دهان نزنید.
بیشتر بخوانید
کشیدن دندان

 

عکس درمان شکستگی دندان در کودکاناقدام آرام و سریع پس از شکستگی دندان می تواند به حفظ دندان، جلوگیری از عفونت و به حداقل رساندن نیاز به درمان گسترده دندان کمک کند. تفاوت بین دندان های شیری و دندان های دائمی در کودکان را در مورد درمان شکستگی در زیر توضیح داده میشود:

دندان های شیری اغلب فقط در اثر استفاده معمولی بر روی لبه ها خرد می شوند. این چیپس های کوچکتر اغلب به تنهایی رها می شوند یا دندانپزشک می تواند آنها را برای ظاهری زیباتر صاف کند. برای یک شکستگی بزرگتر، دندانپزشک اطفال شما می تواند یک پرکننده سفید برای بازگرداندن ساختار از دست رفته دندان قرار دهد. گاهی اوقات، قطعه های اصلی را می توان جایگزین کرد.

در برخی موارد ممکن است نیاز به تاج باشد. نوع درمانی که دندانپزشک شما توصیه می کند به سن بیمار و وسعت شکستگی بستگی دارد. هنگام درمان شکستگی دندان شیری، هدف اصلی جلوگیری از آسیب به دندان دائمی زیرین است. به همین دلیل، دندان شیری که به طور کامل کنده شده باشد، دوباره کاشته نمی شود.

اگر دندان های دائمی کودک به طور کامل رشد نکرده اند، بنابراین هرگونه شکستگی دندان به دندان دائمی نیاز به توجه فوری دارد. طبقه بندی شکستگی های دندان و انواع رایج درمان به شرح زیر است:

1 – شکستگی یا تراشه در لایه خارجی مینا – برای براده های کوچکتر، لبه ها به سادگی صاف می شوند. برای تراشه های بزرگتر، آنها ممکن است یک پر کردن کامپوزیت (باندینگ) انجام دهند.

2 – شکستگی های بزرگتر در لایه عاج – نوع رایج شکستگی. اغلب به هوای سرد و مایعات حساس هستند. برای محافظت از عاج، از کامپوزیت برای ترمیم دندان استفاده می شود. یک شکستگی بزرگ ممکن است نیاز به روکش تاج یا روکش چینی داشته باشد، اگرچه در کودکان خردسال توصیه می‌شود که منتظر رشد بیشتر دندان و ویزیت ارتودنسی باشید.

3 – شکستگی در پالپ دندان – توجه ویژه لازم است، زیرا خطر ورود باکتری به پالپ وجود دارد. برای بزرگسالان، این اغلب نشان دهنده نیاز به کانال ریشه است. کودکانی که دندان‌های دائمی هنوز در حال رشد هستند، پالپ‌های سالم‌تری دارند و خون بهتری دارند، بنابراین اغلب می‌توانند خود به خود بهبود یابند. اگر قسمت بزرگی از تاج دندان از بین رفته باشد، ممکن است به یک کانال ریشه برای نگه داشتن روکش دندان در جای خود نیاز داشته باشند.

4 – شکستگی روی ریشه دندان – اگرچه این امر رایج نیست، اما بسیار جدی است و ممکن است نیاز به برداشتن کامل داشته باشد. اگر دندانپزشک بتواند این نوع دندان کودکان را نجات دهد، درمان ممکن است اکستروژن ارتودنسی، کانال ریشه، تکنیک پست و هسته و روکش دندان باشد.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید