معاینه دندانپزشکی اطفال

مراقبت از دندان های کودک از لحظه شروع دندان درآوردن بسیار مهم است. بهترین زمان برای شروع پروسه مراقبت های پیشگیرانه دهان و دندان در یک سالگی یا اندکی پس از رویش اولین دندان های شیری است. این به هر کودکی امکان می دهد با معاینه دندانپزشکی اطفال و حضور در محیط دندانپزشکی آشنا شود.

معاینات منظم دندانپزشکی اطفال برای سلامت دهان و دندان کودک شما و مراقبت های پیشگیرانه ضروری است. آنها دندانپزشک شما را قادر می سازند تا مشکلات را در مراحل اولیه تشخیص دهد، زمانی که قابل درمان هستند، مراقبت های آینده را برنامه ریزی کرده و نکاتی را برای تقویت مراقبت از دهان ارائه دهند.

 معاینه دندانپزشکی کودکان یک قدم بسیار مهم برای اطمینان از این است که کودک شما هرگز به شایع ترین بیماری مزمن مبتلا به پوسیدگی دندان مبتلا نخواهد شد! کودکان معمولاً تا حدود سه سالگی مهارت های همکاری لازم برای معاینه دندانپزشکی را توسعه نداده اند و تا آن زمان مجموعه کامل 20 دندان شیری خود را دارند.

آخرین دندان شیری تا اوایل نوجوانی کودک لایه برداری نمی شود. اما اگر کودکی در معرض خطر بالای پوسیدگی باشد، ممکن است تا سه سالگی دهان پر از پوسیدگی داشته باشد که می‌تواند منجر به درد دندان و عفونت شود که نیازمند درمان‌های تهاجمی است که ممکن است به آرام‌بخشی و یا حتی بیهوشی عمومی نیاز داشته باشد. بنابراین، ویزیت دندانپزشکی در سن یک سالگی، گامی کلیدی برای اجتناب از همه این موارد و کمک به فرزندتان برای داشتن لبخندی سالم و بدون پوسیدگی است.

  زمان رزرو برای معاینه دندانپزشکی کودکان

زمان رزرو برای معاینه دندانپزشکی کودکان

عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است تعیین کند که کودک شما چقدر به معاینه نیاز دارد، از جمله سن، سلامتی و خطر پوسیدگی دندان. برای نوزادان 6 ماهه تا 1 ساله توصیه می کنیم که معاینه دندانپزشکی را بعد از رویش اولین دندان و نه دیرتر از اولین تولد انجام دهند. این به ایجاد یک رابطه جامع بین دندانپزشک و کودک کمک می کند.

برای کودکان نوپا، کودکان در سن مدرسه و نوجوانان، ما توصیه می کنیم که معاینات منظم دندانپزشکی را هر شش ماه یکبار انجام دهند. بسته به عوامل خطر کودک شما برای مشکلات سلامت دهان ممکن است بازدیدهای کمتر یا مکرر پیشنهاد شود.

در طول معاینه دندانپزشکی، ما دندان های کودک شما را تمیز می کنیم و خطر پوسیدگی دندان را ارزیابی می کنیم. این معاینه ممکن است شامل استفاده از سیلانت یا فلوراید برای کاهش خطر پوسیدگی و همچنین اشعه ایکس دندان و سایر روش‌های تشخیصی باشد. فرصتی وجود خواهد داشت تا در مورد رژیم غذایی و عادات بهداشت دهان و دندان کودک خود صحبت کنید و در عین حال تکنیک های مناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را نشان دهید. موضوعات دیگر ممکن است شامل پیشگیری از آسیب های دهانی یا برای نوجوانان، خطرات سلامتی مرتبط با تنباکو، سوء مصرف مواد و سوراخ کردن دهان باشد.

فواید ایجاد عادات خوب اولیه

هدف از ویزیت دندانپزشکی برای سال اول و بعد از آن این است که در مورد سلامت دهان و دندان کودک خود و نحوه مراقبت بهتر از نیازهای منحصر به فرد او قبل از بروز هر گونه مشکلی بیاموزید. بسیاری از مشکلات دندانی را می توان در مراحل اولیه پیشگیری یا به راحتی درمان کرد. مهم است که دندانپزشکی را پیدا کنید که به آن اعتماد دارید و مطبی که در آن احساس راحتی کنید. در این اولین بازدید، پاسخ سوالات خود را خواهید گرفت و شروع به ایجاد رابطه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید
ویژگی خمیر دندان کودکان

ما می دانیم که پیدا کردن زمان برای مراقبت از بسیاری از جنبه های زندگی یک کودک می تواند چالش برانگیز باشد! زمانی که فرزندتان در برابر مسواک زدن دندان هایش مقاومت می کند یا می خواهد غذاهای اشتباه بخورد، دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید دشوار است. والدین می خواهند بدون وسواس بیش از حد در مورد سلامت دهان و دندان قاطعانه و مسئولیت پذیر باشند، ما در مورد مراقبت های بالینی خود نیز همین احساس را داریم.

فراتر از مزایای بالینی، معاینه دندانپزشکی اطفال در سنین پایین به ایجاد نگرش مثبت نسبت به مراقبت از دندان کمک می کند. ما می خواهیم تجربه دندانپزشکی را به بخشی خوشایند و روتین از رشد تبدیل کنیم. ما می خواهیم خانه دندانپزشکی شما را تقویت کنیم و پیشرفت کودک شما را تماشا کنیم و بخشی از بهترین مسیر او برای رشد بهینه دهان باشیم.

برای خانواده‌های جوانانی که در اوایل زندگی با ما ملاقات کرده‌اند (مانند درمان گره‌های زبان/لب)، پیگیری پیشرفت عملکرد دهان حتی مهم‌تر است.

ما توصیه می کنیم در سن 12 ماهگی (1 سالگی) برای کسانی که در زمان درمان کمتر از یک سال سن داشتند ویزیت کنند. برای کسانی که مسن‌تر بودند، ما پیشنهاد می‌کنیم 3 تا 6 ماه بعد ویزیت کنند.

مزایای مراقبت جامع برای کودکان خردسال چیست؟

مزایای مراقبت جامع برای کودکان خردسال چیست؟

تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه های کودک از عفونت، حفره ها و درد محافظت می کند. دندان های شیری پوسیده می تواند به دندان های دائمی زیرین آسیب برساند. در کلینیک آرمانی ما در مورد موارد زیر توصیه هایی را به والدین میکنیم از جمله:

  • چگونه دهان کودک خود را تمیز کنیم
  • تصمیم گیری در مورد زمان و نوع خمیر دندان و مقداری که باید استفاده کند.
  • عادات دهانی، از جمله مکیدن پستانک، انگشت و شست
  • راه های جلوگیری از حوادثی که ممکن است به صورت و دندان آسیب برساند
  • رویش دندان و نقاط عطف توسعه
  • ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت دهان

پس از این اولین ویزیت، ما برنامه ای از ویزیت های مراقبت مداوم را پیشنهاد می کنیم. برنامه ممکن است با توجه به نیازها و خطرات هر کودک متفاوت باشد. همانطور که کودک شما رشد می کند، تیم دندانپزشکی می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه از مشکلات رایج دهان و دندان جلوگیری کنید و چگونه مشکلاتی را که با تعادل ایجاد می شود مدیریت کنید.

آماده شدن برای معاینه دندانپزشکی اطفال

غیرعادی نیست که کودکان نوپا در طول قسمت ها یا تمام ملاقات خود سر و صدا کنند. با این حال، ممکن است از اینکه کودکان نوپا در زمان معاینه چقدر می توانند پذیرنده باشند شگفت زده شوید. آنها ممکن است از توجه و تازگی بازدید لذت ببرند.

در صورت امکان از بزرگسال دیگری بخواهید که با شما بیاید. بهتر است این کسی باشد که به مراقبت از فرزند شما کمک کند. شما می خواهید آزاد باشید که راحت با دندانپزشک یا متخصص بهداشت صحبت کنید و توجه خود را روی کودک خود متمرکز کنید. به همین دلیل، بهتر است در اولین ملاقات، کودکان دیگر را همراه خود نیاورید. یک پوشک و میان وعده اضافی برای کودک خود بیاورید. همچنین یک اسباب بازی مورد علاقه، پتو یا سایر وسایل آشنا به همراه داشته باشید. این به کودک شما کمک می کند تا بداند مطب دندانپزشکی مکانی راحت و امن است.

بیشتر بخوانید
پروتز متحرک دندان چیست؟!

زبان مفید در معاینه دندانپزشکی اطفال

زبان مفید در معاینه دندانپزشکی اطفال

والدین اغلب سعی می کنند با آماده کردن فرزندان خود برای ملاقات با دندانپزشکی کمک کنند، اما در مواقعی ناخواسته با استفاده از زبان یا مفاهیمی که مفید نیستند، ترس و وحشت را به ذهن کودک القا می کنند.

این زبان برای گروه‌های سنی مختلف متفاوت است، اما ما شما را تشویق می‌کنیم که از زبان مثبت در مورد چگونگی این تجربه استفاده کنید . برای یک کودک یک ساله، بعید است که نیاز به توضیح زیاد داشته باشید، اما برای یک کودک 3 ساله، پیشنهادات زیر برای بررسی شما ارائه می شود:

زبان مفید (در صورت تمایل از این زبان استفاده کنید)

  • “ما به دندانپزشک می رویم – چه لذتی خواهیم داشت!”
  • ما امروز می‌خواهیم دکتر را ببینیم – نمی‌دانم او چند دندان در دهان شما می‌شمرد!
  •  “امیدوارم بتوانید برای دندانپزشک مفید باشید و دهان را باز کنید تا بتواند دندان های شما را بررسی کند. ”
  • “ما به جایی می رویم تا به داخل دهان نگاه کنیم و شاید از صورت و دندان های شما عکس بگیریم”
  • زبان مفید نیست (از این زبان استفاده نکنید)
  • “این درد / خونریزی / دردناک نخواهد بود”.
  • “من می خواهم شما شجاع باشید”. این بدان معناست که ترس و شجاعت از چیزی دشوار است، نیازی به انجام این کار نیست.
  •   “به درد نمی خوره!” – تنها چیزی که می شنوند کلمه “آسیب دیده” است. ممکن است همکاری آنها را از دست بدهیم.
  •   “تو باید خوب باشی وگرنه جایزه نخواهی گرفت” مفهوم منفی و رشوه.
  • “اگر شیطون باشی، باید ببرمت دندانپزشک!” این استفاده از دندانپزشک به عنوان یک بازدارنده یا تنبیه است و ترس را القا می کند

به یاد داشته باشید که کودکان بسیار فهیم هستند و اضطراب شما را درک می کنند. آرام باشید، ما به خوبی از گرانبهای شما مراقبت خواهیم کرد!

برای استفاده بهینه از زمان خود در تمرین با تیم حرفه‌ای ما و برای آسان‌تر کردن اولین بازدید، همه فرم‌هایی را که برای پرینت گرفتن نیاز دارید را ایمیل می‌کنیم ،لطفاً این فرم‌ها را با خود بیاورید. در روز، بسته به نیاز فرزند شما، هر یک از موارد زیر را پوشش خواهیم داد:

سابقه پزشکی فرزندتان را مرور کنید

به سوالات و نگرانی های خودمعاینه دندانپزشکی اطفال پاسخ دهید

به سوالات و نگرانی های خودمعاینه دندانپزشکی اطفال پاسخ دهید

با شما در مورد سلامت کلی دهان فرزندتان صحبت کنید، از جمله:

  1. سابقه شیردهی (شیردهی می تواند بر عملکرد دهان و رشد فک در آینده تأثیر بگذارد)
  2. تغذیه با شیشه و عادات غذایی اولیه (اینها همچنین می توانند بر رشد فک تأثیر بگذارند)
  3. تنفس دهانی در مقابل بینی
  4. دندان درآوردن
  5. گاز گرفتن (چگونه دندان های کودک شما به هم می رسد)
  6. بافت های نرم مانند لثه ها و گونه ها
  7. عادات دهانی مانند مکیدن شست یا انگشت و گونه و استفاده از پستانک
  8. عوامل موثر بر خطر پوسیدگی مانند رژیم غذایی، اقدامات بهداشتی، استفاده از فلوراید و اینکه آیا دیگران در خانواده دچار پوسیدگی شده اند یا خیر.

ما سابقه شما را با شما مرور خواهیم کرد و همچنین دهان فرزندتان را در وضعیت زانو به زانو به طور کامل بررسی خواهیم کرد. فرزندتان رو به روی شما روی بغل شما می نشیند. سپس کودک خود را در حالی که سرش در دامان دندانپزشک یا OHT است، دراز بکشید.

بیشتر بخوانید
دندان شکسته

نحوه تمیز کردن دندان های کودک خود را نشان دهید و در صورت نیاز به شما فرصت تمرین بدهید. در مورد مراقبت در منزل، از جمله بهداشت، رژیم غذایی و استفاده از خمیر دندان و سایر فلورایدها، توصیه های خاصی ارائه دهید.

می توانید اولین معاینه دندان کودک خود را با کلینیک آرمانی، دندانپزشک اطفال ، برنامه ریزی کنید که به طور خاص برای کودکان، از نوزادان تا نوجوانان، مراقبت می کند. قبل از اینکه قرار ملاقات خود را رزرو کنید، نکات کوتاه زیر را بخوانید تا به شما در آمادگی کمک کند، به خصوص اگر فرزندتان مضطرب است. زمان ملاقات فرزندتان را با دقت تعیین کنید. قرار ملاقات را برای زمانی از روز که او استراحت دارد و به احتمال زیاد همکاری می کند، برنامه ریزی کنید.

مثبت فکر کن. از استفاده از کلماتی مانند “درد” “تیراندازی” یا “آزار” خودداری کنید. در عوض، توضیح دهید که دندانپزشک از ابزارهای ویژه ای برای اطمینان از سلامت دندان های کودک شما استفاده می کند. به کودک خود یادآوری کنید که به دندانپزشک مراجعه کرده اید، اما از ذکر هر گونه تجربه منفی دندانپزشکی که ممکن است داشته باشید خودداری کنید. به حرف فرزندتان گوش دهید. فرزند خود را تشویق کنید تا نگرانی های خود را در مورد مراجعه به دندانپزشک یا معاینه دندان با شما در میان بگذارد.

کودک خود را با برخی از جزئیات کوچک آشنا کنید، بنابراین کمتر دلهره آور است و هر گونه ترس از ناشناخته را از بین می برد. سعی کنید به کودک خود یک آینه و یک «چوب شمارش» بدهید و از او بخواهید دندان های شما را بشمارد. آنها را تشویق کنید تا در مورد سلامت دهان شما نیز نظر بدهند. اگر پرکردگی دارید، روشن کنید که باید از این موارد پرهیز کرد، اما باید دلیل آن را توضیح دهید.

از قبل غذا بخورید، معمول است که والدین از دادن غذا  تا بعد از دندانپزشکی خودداری کنند، هم به خاطر راحتی و هم برای ارائه درمان بعد از آن باید به این نکته توجه کنند. با این حال، هیچ چیز یک کوچولو را بدتر از شکم خالی نمی کند. فقط در صورتی که احساس ناراحتی یا درد معده دارید، به غذاهای سبک بچسبید.

یک “سیگنال ایمنی” اختراع کنید – اگر نگران هستید که کودکتان در هنگام روی صندلی دندانپزشکی بترسد و دچار وحشت شود، به خصوص زمانی که با دهان باز است و احساس آسیب پذیری می کند، از قبل با او صحبت کنید و یک “سیگنال ایمنی” ارائه دهید.

با تمام آمادگی های ذکر شده، ممکن است زمان مناسبی برای تکمیل ویزیت فرزندتان نباشد. ما در واقع در کلینیک آرمانی “بازدیدهای شاد” را ارائه می دهیم که در آن هدف فقط آشنا کردن کودک با فضا و تیم ما است. بچه ها مطب را می گردند، با دکتر آشنا میشوند و جایزه می گیرند!

گاهی ممکن است چنین ویزیت به معاینه واقعی دندانپزشکی تبدیل شود و در مواقع دیگر کودک ممکن است برای کسب اعتماد به نفس برای همکاری و داشتن یک ویزیت موفق نیاز به چندین ملاقات داشته باشد. این ممکن است برای همه والدین راحت‌تر نباشد، اما مطمئناً می‌تواند به کودک دلهره‌آورتر کمک کند تا با توجه به رفتن به دندان‌پزشک شروع درستی داشته باشد!


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید