کرونا در دندانپزشکی

کرونا در دندانپزشکی

هنگامی که برای اولین بار کشور چین اعلام کرد با نوع جدیدی ویروس دست به گریبان شده که روش درمانی معینی برای آن نیافته است بسیار دور از ذهن بود که روزی این ویروس کوچک پایش به سایر کشورهای دنیا برسد ولی طولی نکشید که این اتفاق افتاد و سرانجام در پی بحران همه گیری بیماری کووید 19 در نقاط مختلف جهان، همه گیری ویروس کرونا در ایران به‌صورت رسمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد.
بیماری ‪Covid -19‬ به عنوان یک عامل تهدید کنندۀ بزرگ سلامت همگانی در جهان شناخته شد و طولی نکشید که ایران تبدیل به یکی از مراکز اصلی شیوع این ویروس در ابتدای همه گیری شد.‬‬‬
راه های معمول انتقال ویروس شامل انتقال از طریق (عطسه، سرفه و استنشاق قطرات و آئروسل های آلوده) و انتقال تماسی (مخاط دهان، بینی و چشمها) می باشد.

در ابتدا اینگونه تصور می شدکه شاید مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی می توانند جزو محل های انتشار این ویروس باشد حتی در فروردین ماه دستور به تعطیلی بسیاری از مراکز داده شد و فقط مراکز منتخب اجازه خدمت رسانی به بیماران را داشتند.

کرونا در دندانپزشکی
احتمال آلوده شدن به ویروس در یک کلینیک معتبر به چه اندازه است ؟

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران طی یک دوره 3 ماهه به بررسی این سوال پرداخت، تعداد 1100 نفر از اعضای جامعه ی دندانپزشکی بصورت اختیاری نسبت به شرکت در این مطالعه اعلام آمادگی کردند.
نتیجه ی این تحقیق میزان پایین ابتلاء قطعی دندانپزشکان را نشان می دهد.

همانطور که همه می دانیم ضد عفونی محیط، استریلیزاسیون و استفاده از وسایل محفاظتی بصورت معمول می تواند در جلوگیری از گسترش این بیماری و ابتلاء، مفید و موثر واقع شود و برای شخصی که در یک محیط درمانی کار می کند این ابتدایی ترین اصول می باشد.

بیشتر بخوانید
بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم

رعایت توصیه‌های بهداشتی برای دندانپزشکان اتفاق جدیدی نیست. به هر حال دندانپزشکی در معرض مستقیم با محیط دهان است که اصلی‌ترین راه انتقال هر گونه بیماری‌ عفونی است. دندان‌پزشکان در دوران قبل از کرونا نیز موظف بودند مراقبت‌های بهداشتی را به گونه ایی رعایت کنند که انگار تمام مراجعه کنندگان به یک بیماری عفونی مبتلا هستند.

دندانپزشکان معمولا از روپوش،‌ دستکش، ماسک و شیلد صورت استفاده می‌کند اما در موارد خاص مثل الان باید از گان‌های یک‌بار مصرف بلند، به همراه شیلد‌ و عینک محافظ هم استفاده شود.

دندان درد و کرونا

یکی از سوال‌های رایج که در زمان شیوع بیماری کرونا برای خیلی‌ها مطرح است، این است که این روزها با درد دندان‌ چه کنند؟

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان افرادی که به دندان‌درد‌های شدید و عفونت لثه‌ای دچارهستند بیشتر شده اند و بروز عفونت‌های دهان و دندان در ۶ ماهه درگیری با ویروس کرونا، افزایش ۶۰ درصدی داشته است.

این افراد به دلیل ترس از ابتلا به کرونا از مراجعه به دندانپزشکی می پرهیزند بر طبق مطالعات علمی انجام شده اینگونه هراس باعث بروز مشکلات جدی برای بعضی از افراد شده است.

همه ما می‌دانیم که بهداشت دهان و دندان با سلامتی افراد رابطه مستقیمی دارد و بعضی بیماران با وجود احتیاج به درمان اورژانسی همچنان از مراجعه به دندانپزشک خودداری میکنند و همین مورد نشان دهنده مصداق «خودکشی از ترس مرگ» است. در حالی که با رعایت نکات بهداشتی می توان یک مراجعه ایمن و بی خطر به دندانپزشکی داشت.

متخصصان بر این باورند که با ایجاد ترس و استرس تنها سیستم ایمنی بدن تضعیف خواهد شد که در این صورت حتی اگر یک ویروس ضعیف وارد بدن شود برای فرد به شدت خطرناک است و بیماری پیشرفت خواهد کرد؛ همچنین دفاع سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا کاهش می‌یاید.

بیشتر بخوانید
سوالات متداول ایمپلنت دندان

به عقیده متخصصین علم پزشکی در سراسر جهان، دندانپزشکی یکی از شاخه‌های علم پزشکی است و درمانگران بیش از سایر بیماران به سلامت بیماران و موضوعات بهداشتی اهمیت می دهند.

کلینیک دندانپزشکی آرمانی با شیوع کرونا، یکی از مراکز منتخبی بود که به صلاحدید وزارت بهداشت و درمان می بایست در غرب استان تهران و منطقه شهریار، اندیشه، ملارد، شهرقدس و . . . به ارائه خدمت به مراجعین عزیز با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می پرداخت.

کلینیک آرمانی سلامت بیماران و مراجعه کنندگان به دندانپزشکی را در الویت قرار داده و با رعایت دقیق مسائل بهداشتی، محیط امن و سالم را برای مراجعه کنندگان به دندانپزشکی فراهم کرده است.

اقدامات کلینیک دندانپزشکی آرمانی

مدیریت کلینیک دندانپزشکی آرمانی در شهریار برای جلوگیری از شیوع کرونا تدبیراتی اندیشیده است.

کرونا در دندانپزشکی
کرونا در دندانپزشکی و اقدامات انجام شده در کلینیک دندانپزشکی آرمانی

کرونا در دندانپزشکی و اقدامات انجام شده در کلینیک:

1- تست غربالگری کلیه مراجعین به کلینیک.
2- ضدعفونی کردن تمام سطوح یونیت ها قبل و بعد از هر بیمار.
3- نصب تهویه هوای مناسب، و همچنین محدود کردن تعداد بیماران حاضر در کلینیک.
4- افزایش فاصله بین صندلی‌های سالن انتظار و ایجاد سالن انتظار مجزا از بخش درمان.
5 – کالیبراسیون دستگاه های اتوکلاو مجموعه.
6- استفاده از کاور کفش و ماسک برای تمامی بیماران مراجعه کننده به بخش درمان.

مراجعه کودکان به دندانپزشکی در دوران کرونا

در حال حاضر توصیه های بسیاری برای در خانه ماندن و کار کردن از راه دور برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به افراد میگردد. خانواده ها در شرایط کنونی ممکن است از خوراکی های شیرین بیشتری در خانه استفاده کنند. این خوراکی ها ممکن است باعث افزایش پوسیدگی دندان ها شود.

به همه افراد و کودکان توصیه میشود روزانه حداقل 2بار قبل و بعد از خواب مسواک بزنند و حداقل یک بار نخ دندان قبل از خواب استفاده کنند تا از پوسیدگی های دندان جلوگیری شود. در بحث دندانپزشکی اطفال و خردسالان به علت نداشتن مهارت کافی در مسواک زدن و استفاده از نخ دندان احتیاج به کمک و راهنمایی بزرگ تر ها دارند.

بیشتر بخوانید
آیا جویدن یخ برای سلامت دهان و دندان مضر است؟ 

خدمات اورژانس در کودکان بیشتر شامل پوسیدگی‌‌های دندانی است که ممکن است به عصب برسد و برای درمان آن باید به دندانپزشک مراجعه شود.

کلینیک آرمانی در زمینه دندانپزشکی کودکان دارای اتاق مجزا مختص کودکان میباشد و همچنین به جهت کاهش شیوع ویروس کرونا در صورت تمایل شما تمام درمان های دندانپزشکی کودکان دلبند شما طی یک جلسه توسط متخصص قابل انجام است.

‎ آیا در زمان شیوع ویروس کرونا ایمپلنت و درمان های زیبایی قابل انجام است؟

بهتر است درمان هایی که تحت عنوان اورژانس های دندانپزشکی هستند مانند: عصب کشی دندان، ترمیم پوسیدگی ها، جراحی لثه و . . . در اولویت درمان باشند و سایر درمان ها مانند ایمپلنت دندان ، درمان های زیبایی دندان، اصلاح طرح لبخند، لمینیت و کامپوزیت ونیر در اولویت های بعدی قرار بگیرند، با این وجود این درمان ها نیز اگر با رعایت نکاتی که عنوان شد صورت بگیرد قابل انجام است.

در آخر اینکه ایجاد آرامش و ذهنی آرام در کنار توجه به مسائل پزشکی و رعایت کنترل عفونت از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس یا عفونت خواهد بود. اگر مرکز درمانی و دندانپزشکی را به درستی انتخاب کنید و تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید هیچ مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد و کار درمان دندان ها به موقع و با کمترین میزان ریسک ناشی از تاخیر درمان ، انجام می شود.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید