چرا دندان درد پس از تکرار درمان عصب کشی رخ می دهد؟

اکثر بیماران اگر احساس درد و ناراحتی در دندان های خود نکنند به کلینیک ما مراجعه نمی کنند. در صورت درد شدید ، گاهی اوقات اقدامات انجام شده روی دندان ها می توانند پیچیده تر از حد انتظار باشند. تعریف مقدار درد برای همه افراد متفاوت می باشد. هر بیماری دندانپزشکی در همه افراد به شکل یکسان احساس نمی شود. دندان درد یکی از عواملی می باشد که کیفیت زندگی را در طول روز به طور جدی کاهش می دهد. پست امروز بیشتر در مورد دندان دردی می باشد که ممکن است پس از تكرار درمان عصب کشی ایجاد شود.

تکرار درمان عصب کشی در مواردی مانند درمان نامناسب ، عدم توانایی در ترمیم مناسب دندان و در نتیجه نشت یا عدم بهبود دندان انجام می شود. تکرار درمان عصب کشی معمولاً نیاز به چندین جلسه دارد.

روند درمان عصب کشی به طور خلاصه به شرح زیر است:

در جلسه اول ، ترمیم کانال قدیمی برداشته می شود ، مشکلاتی که در کانال ایجاد شده است برطرف می شود و سعی می شود تا انتهای ریشه تمیز شود. ماده ای به نام هیدروکسید کلسیم (گاهی اوقات می توان از مواد دیگر نیز استفاده کرد) به منظور ضد عفونی کردن و از بین بردن باکتری ها روی کانال قرار می گیرد. در جلسه بعدی ، وقتی بیمار به کلینیک مراجعه می کند ، درمان کانال ریشه تا انتهای نوک ریشه انجام می شود و روند کار به پایان می رسد. و ترمیم مجدد انجام می شود.

درمان ريشه

درد می تواند در طی چند روز اول (1 تا 3) پس از اولین جلسه درمان رخ دهد. گاهی اوقات می تواند 1-2 روز دیگر ادامه یابد. شدت درد می تواند به صورت حساسیت جزئی یا شدید باشد. در التهاب کانال ریشه ، التهاب در انتهای ریشه یک عفونت پایدارتر می باشد که ما آن را عفونت ثانویه (عودکننده) می نامیم. بنابراین تسکین دندان درد بلافاصله پس از درمان همیشه امکان پذیر نیست. اگرچه این نوع درد تجربه مطلوبی نمی باشد ، اما ممکن است برای تسکین این درد نیاز به مصرف داروی مسکن باشد. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAI) یا تسکین دهنده درد ، داروهایی هستند که در این دوره استفاده می شوند.

شل شدن یا لق شدن دندان در ارتودنسی

عصب کشی

علاوه بر این ، در مطالعات به این نتیجه رسیدند که دردی که قبل از درمان وجود داشته است ، بلافاصله پس از درمان تسکین نمی یابد و حتی ممکن است افزایش یابد. تشدید درد به دلیل اتصال آن به رشته عصبی می باشد که درد را مستقیما منتقل می کند. تخلیه کامل بافت ملتهب (جریان گاز و مایع در محیط) در نوک ریشه بسیار اهمیت دارد. اگر جریان خون در بافت کانال تخلیه شود ، می تواند درد را کاهش داد. در موارد شدیدتر ، ضد التهاب یا مسکن ها به تنهایی ممکن است کافی نباشد.

تورم در لنف ، تب ، گرگرفتگی و تشکیل آبسه (تورم قابل توجه در صورت) از علائم التهاب حاد می باشد. در این حالت ، استفاده از آنتی بیوتیک در این قسمت ضروری می باشد. این تصور غلطی می باشد که باید از آنتی بیوتیک ها برای درد معمول یا بعد از هر بار عصب کشی استفاده شود. برای سلامتی بدن این دارو ها فقط در شرایط ذکر شده استفاده شود. در واقع استفاده از این نوع داروها با محافظ معده مناسب تر می باشد. تا مصرف این دارو ها باعث ایجاد ناراحتی در معده نشود.

عصبکشی در شرایط کرونا

احساس درد در تکرار درمان عصب کشی

پس از تکرار درمان عصب کشی ، روند بهبودی بافت در نوک ریشه ادامه می یابد. حساسیت دندان ممکن است تا زمان بهبودی این بافت ادامه داشته باشد و مواردی وجود دارد که بهبودی تا 6 ماه طول می کشد. گاهی اوقات حساسیت یا احساس متفاوتی روی دندان احساس می شود. این یک وضعیت طبیعی در تکرار  درمان عصب کشی می باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. اگر در مجاری کانال در نتیجه معاینه بالینی و رادیولوژیکی بهبودی حاصل نشود. ممکن است نیاز باشد که بافت موجود با جراحی از آن ناحیه خارج شود (برداشتن آپیکال).

فرسایش دندان یا سایش دندان