اختلال دندان قروچه در افرادی به وجود می آید  که ناخودآگاه دندان های خود را به هم فشار می دهند. ما در این مقاله علائم و نشانه های اختلال دندان قروچه را بررسی می کنیم  که بر اساس آمار تقریباً 70 درصد از مردم ایران از این مشکل رنج می برند یا در برهه ای از زندگی خود با آن درگیر بودند.

اختلال دندان قروچه و ساییدن دندان باعث ایجاد مشکلاتی مانند سایش ، حساسیت بیش از حد ، شکستن ، دندان درد ، درد فک ، عقب نشینی لثه ، سردرد و اختلالات مفصل فک می شود.

شکستن دندان به دلیل اختلال دندان قروچه

این یک عادت ناخودآگاه می باشد که می تواند هم در طول روز و هم در طول خواب اتفاق بیافتد. در صورت عدم توجه به این مشکل برای دندان ها بسیار مضر می باشد. دندان قروچه ممکن است در کودکان و بزرگسالان ایجاد شود ، اگرچه بین افراد 25 تا 44 ساله شایع تر می باشد. بسیاری از ما بدون آنکه متوجه شویم ، دندان های خود را به یکدیگر فشار می دهیم.

اگرچه هیچ روند درمان استانداردی برای دندان قروچه وجود ندارد ، اما در کلینیک دندانپزشکی آرمانی معمولاً استفاده از آتل و محافظ دهان برای مقابله با اثرات جانبی آن بر روی دندان ها و مفاصل فک استفاده می کنیم. در این مقاله علائم و نشانه های دندان قروچه و روش های درمانی مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است.

اختلال دندان قروچه چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

اختلال دندان قروچه به طور ناخودآگاه انجام اتفاق می افتد. به طور غیر ارادی با خوابیدن در شب ، در طول روز یا در هر دو حالت انجام می شود. ساییدگی یا فشار دادن بیش از حد دندان عامل اصلی ساییدگی دندان ، شکستن دندان و عوارض در پروتز دندان می باشد. برای جلوگیری از اثرات جانبی و عواقب دندان قروچه روی دندان ها و ایمپلنت های دندان ، توصیه می شود از آتل های محافظ دندان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
معاینه دندانپزشکی اطفال

در موارد شدید اختلال دندان قروچه و در مواردی که پیشگیری از آن به اندازه کافی انجام نگرفته است ، معمولاً ساییدگی دندان ها یا شکستگی روکش در پروتز ثابت مبتنی بر ایمپلنت مشاهده می شود که برای ترمیم این مشکلات نیاز به قرار دادن روکش در تمام دندان های شما می باشد.

آیا من دچار دندان قروچه می باشم؟ چگونه می توانم متوجه شوم که این مشکل دارم؟

شما می توانید دندان های خود را به دلیل استرس ، اضطراب ، دندان کج یا بی دندانی، به یکدیگر فشار دهید. سردرد مداوم یا درد فک هنگام بیدار شدن از خواب از جمله علائمی می باشد که باید بدانید آیا دچار اختلال دندان قروچه هستید. این مشکل منشأ عصبی دارد و به دلیل استرس بالا در جامعه مدرن بسیار رایج می باشد.

علائم اختلال دندان قروچه را می توان با استفاده موارد مقابل تشخیص داد:

  1. ساییدگی پیشرفته دندان ها.
  2. سردرد یا درد مفاصل فک و دهان.
  3. اختلال در گاز گرفتن.
  4. حساسیت و ناراحتی در دندان ها.
  5. خستگی در عضلات صورت.
  6. مشکل در باز کردن دهان

شما می توانید برای مشاوره رایگان خود از طریق واتساپ با متخصصان دندانپزشکی کلینیک ما تماس بگیرید.

علائم و نشانه های دندان قروچه

علائم دندان قروچه عبارتند از:

  1. حساسیت بیش از حد دندان ها به مواد غذایی سرد یا گرم ، به دلیل از بین رفتن مینای دندان و ساییدگی دندان ها.
  2. درد در نواحی گوش ، سر یا گردن به دلیل درگیری و فشار به مفصل گیجگاهی فک ایجاد می شود.
  3. گرفتگی عضلات و درد عمومی صورت
  4. اختلالات شدید خواب که باعث می شود بیمار صبح خسته از خواب بیدار شود.

به دلیل این که شایع ترین نوع این اختلال ، اختلال دندان قروچه شبانه می باشد ، توجه به علائم و نشانه های احتمالی این امر برای تشخیص بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد است. علائم و نشانه های اصلی دندان قروچه در شب عبارتند از:

صدای ساییدن دندان شبانه

در بسیاری از موارد ، فشار دادن یا ساییدن دندان ها باعث ایجاد صداهایی مانند کلیک کردن می شود که حتی ممکن است ما را از خواب بیدار کند. اگر فرد دیگری در کنار شما می خوابد ، می توانید از او بپرسید که آیا او صدای دندان های شما را در حال فشار دادن یا دندان قروچه را شنیده است یا خیر. صدای ساییدن دندان یک دلیل غیرقابل انکار می باشد که نشان می دهد شما از اختلال دندان قروچه رنج می برید.

درد فک به دلیل فشار بالای دندان قروچه

دندان های فرسوده ، ترک خورده یا شکسته

فشردن و یا ساییدن دندان ها باعث سایش زودرس و غیر طبیعی  دندان ها می شود. سطح دندان ها ، در صورت ابتلا به دندان قروچه صاف خواهد شد. به دلیل اعمال نیرو و کشش بیش از حد، خطوط یا شکاف های خاصی روی مینای دندان ایجاد می شود. همچنین دندان هایی که دارای ترمیم یا پوسیدگی های بزرگ می باشند ، به دلیل دندان قروچه می توانند دچار آسیب جدی تری شوند.

بیشتر بخوانید
مواد ایمپلنت دندان

 اختلال دندان قروچه همچنین می تواند باعث شکستگی پروتزهای دندان و همچنین پروتز روی ایمپلنت دندان شود.

درد فک و دندان ها

درد در مفصل گیجگاهی فک پایین یا TMJ و همچنین در فک ها نیز ایجاد می شود. همچنین ، پارامتر فشار دادن دندان ها باعث درد دندان در اثر التهاب رباط های پریودنتال شما می شود. رباط های پریودنتال و لثه به راحتی تحت تاثیر دندان قروچه قرار می گیرد.

عقب نشینی لثه و حساسیت بیش از حد دندان

التهاب رباط های پریودنتال دندانی ناشی از دندان قروچه باعث عقب نشینی لثه ها می شود و دندان ها حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند. این عقب نشینی لثه اغلب در ناحیه دندان های مولر بیشتر قابل مشاهده می باشد.

التهاب عضلات فک ، صورت و گردن

به دلیل نیروی زیادی که در هنگام فشردن یا ساییدن دندان ها ایجاد می شود ، عضلات دهان و صورت منقبض می شود. به همین دلیل ، این ماهیچه ها ممکن است احساس خستگی و درد داشته باشند و منقبض تر از حالت عادی شوند.

گوش درد

به دلیل این که گوش در مجاورت ناحیه مفصل گیجگاهی فک پایین فک قرار دارد ، در صورت فشردن دندان ها یا دندان قروچه این ناحیه نیز می تواند دچار مشکلات مختلفی شود. این درد می تواند شبیه به عفونت های گوشی می باشد ، اما در این حالت ما عفونت یا التهاب نخواهیم داشت ، بلکه فقط دندان قروچه داریم.

ایجاد صدا هنگام باز و بسته کردن دهان یا “کلیک” مفصل

این صداها نشان دهنده تغییر در مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ می باشد که به دلیل دندان قروچه ایجاد می شود. این صدا می تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی هنگام باز و بسته کرددن دهان باعث درد شود.

انسداد در باز یا بسته شدن دهان

انسداد در باز یا بسته شدن دهان از علائم جدی نشان دهنده تغییر یا آسیب به فک می باشد. این انسداد می تواند در نتیجه انقباض ماهیچه های مفصل فک یا دندان قروچه ایجاد شود.

ضایعات و کیست بدخیم در مخاط دهان

بسیاری از افرادی که دندان های خود را روی هم فشار می دهند ، ناخودآگاه گونه های خود را گاز می گیرند. در این ناحیه ، می توانید یک خط سفید رنگ مشاهده کنید.

جلوگیری از این نوع آسیب به مخاط دهان با درمان صحیح اختلال دندان قروچه بسیار اهمیت دارد. به همین ترتیب ، این آسیب ها باید به صورت دوره ای در مطب دندانپزشکی کنترل شوند. گاز گرفتن مکرر مخاط دهان می تواند باعث ایجاد زخم در آن ناحیه شود و با گذشت زمان کیست بدخیم ایجاد شود.

بیشتر بخوانید
4 روش درمانی پر کردن دندان اطفال

سردرد

افراد مبتلا به اختلال دندان قروچه معمولاً بیشتر دچار سردرد یا میگرن می شوند. اگر بیشتر مواقع همراه با سردرد از خواب بیدار می شوید ، بسیار محتمل است که هنگام خواب دندان های خود را به یکدیگر فشار می دهید یا دندان قروچه دارید.

اختلال در خواب

بیشتر افرادی که دندان های خود را به هم فشار می دهند یا دندان قروچه دارند ، خروپف می کنند و حتی ممکن است از آپنه خواب رنج می برند. این بدان معناست که این بیماران خواب کافی ندارند.

خرپف و اختلال دندان قروچه

اگر بعد از مطالعه علائم و نشانه های معمول دندان قروچه ، فکر می کنید ممکن است به این اختلال مبتلا باشید. می توانید برای ویزیت به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید و درمان تجویز شده توسط دندانپزشک خود را انجام دهید. تشخیص زود هنگام اختلال دندان قروچه به شما کمک می کند تا از دندان های خود محافظت کنید.

آیا دندان قروچه قابل درمان می باشد؟

آیا می توان اختلال دندان قروچه را درمان کرد؟… عادت به فشردن یا ساییدن دندان ها قابل درمان نمی باشد ، اما با استفاده از آتل دندانپزشکی می توان آسیب آن را به حداقل رساند ، می توان از عواقب آن جلوگیری کرد.

ویژگی های آتل

این آتل بسیار سبک می باشد و از جنس رزین شفاف ساخته می شود که در شب استفاده می شود. و هدف آن شل شدن ماهیچه های فک است تا از اصطکاک و ساییدگی روی دندان جلوگیری شود.

بین فشار دادن دندان ها و ایمپلنت دندان ها چه رابطه ای وجود دارد؟

 اختلال دندان قروچه یک عامل خطر است و با افزایش استهلاک مکانیکی و  یا تکنیکی ایمپلنت دندان و پروتزهای مبتنی بر ایمپلنت دندان می شود. اختلال دندان قروچه می تواند باعث ناهماهنگی یا شکستگی پیچ اتصال درون ایمپلنت و شکستگی هر دو پرسلن و پروتز ایمپلنت شود.

دندان قروچه شدید در حال استفاده از ایمپلنت

دندان قروچه و کاشت دندان

از نظر تخصصی بسیار ضرورت دارد که اختلال دندان قروچه با استفاده از روش های درمانی کنترل شود تا آسیبی به ایمپلنت دندان وارد نشود. اضافه بار استاتیکی که دندان قروچه ایجاد می کند برای سلامتی و طول عمر ایمپلنت مضر است. پارامترهایی مانند فشار دادن دندان ها یا دندان قروچه و پروتز نامناسب ، می توانند به طور جدی به کاشت دندان آسیب برسانند.

این ساییدن مداوم دندان ها باعث اختلالاتی می شود که نیاز به انتخاب روش درمانی مناسب دارد. بنابراین ، بسیار اهمیت دارد که به کلینیک های دندانپزشکی آرمانی مراجعه کنید تا پزشکان متخصص برای شما روش های درمانی مناسب را انتخاب کنند. شما می توانید به کلینیک ما در شهر های شهریار و کرج به راحتی دسترسی پیدا کنید.

(منبع)


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید