معاینه دندانپزشکی

معاینه دندانپزشکی چیست؟ چگونه انجام می شود؟ و چه زمانی انجام می شود؟

معاینه دندانپزشکی چیست؟ چگونه انجام می شود؟ و چه زمانی انجام می شود؟

معاینه دندانپزشکی معاینه ای است که توسط متخصص انجام می شود تا مشخص شود که آیا مشکل سلامتی مربوط به دندان ها و لثه ها در دهان وجود دارد یا خیر. هر فرد ، باید این معاینه را به طور منظم انجام دهد. با انجام این معاینه می توان مشکلات موجود را به سرعت تشخیص داد. و برای رفع این مشکلات، درمان هایی را برنامه ریزی و اجرا کرد. تشخیص زودهنگام در بیماری های دهان و دندان حائز اهمیت است.

هضم غذا از دهان شروع می شود. ذرات باقی مانده داخل دهان منجر به تولید میکروارگانیسم های مختلف در دهان می شود. بنابراین لازم است دهان و دندان ها را به صحیح ترین شکل ممکن تمیز کرد. در صورت بی توجهی، برخی از مشکلات دهان و دندان در مدت کوتاهی شروع می شود. تشخیص این مشکلات تنها با معاینه دندانپزشکی امکان پذیر است. بیایید در مورد اینکه معاینه دندانپزشکی باید چند وقت یکبار انجام شود ، صحبت کنیم.

3 3

معاینه دندانپزشکی هر چند وقت یکبار باید انجام می شود؟

یکی از مسائلی که اغلب مطرح می شود، زمان معاینه دندانپزشکی است. دوره بهینه برای معاینات روتین دندانپزشکی 6 ماه یکبار است. مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یک بار ، اطمینان حاصل می کند که بیمری های دهان ودندان در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص داده می شود.

بیشتر بخوانید
راهنمای کامل تمیز کردن مسواک و زمان تعویض مسواک

با این حال، اگر هر گونه مشکل دهان و دندان را تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد در فواصل زمانی کوتاه تر ، معاینات دندانپزشکی را انجام دهید. لازم به ذکر است که نه تنها بزرگسالان، بلکه کودکان نیز باید تحت معاینات منظم دندانپزشکی قرار گیرند. تشخیص زودهنگام هرگونه پوسیدگی دندان، مشکلات لثه یا سایر مشکلات سلامتی می تواند درمان را در زمان کوتاه تری تکمیل کند.

4 3

معاینه چه زمانی باید انجام شود؟

لازم به ذکر است که تعداد افرادی که در ایران به طور منظم معاینه دندانپزشکی انجام می دهند بسیار کم است. در بیشتر مواقع اولین معاینه دندانپزشکی ، دوره ای است که دندان عقل شروع به رشد می کند. اگر مشکلی برای دندان ها و لثه ها وجود نداشته باشد، معاینات دندانپزشکی توسط بیماران انجام نمی شود. به طور خلاصه می توان گفت که بیماران با مراجعه به دندانپزشک حتما شکایتی دارند که به دندانپزشک مراجعه می کنند. البته این نگرش به شدت اشتباه است. این نکته را نباید نادیده گرفت که سلامت دهان و دندان از نظر سلامت عمومی بدن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

به دلیل بی توجهی به معاینات منظم دندانپزشکی، بسیاری از مشکلات به ویژه پوسیدگی دندان به راحتی  ایجاد می شود. یکی از دلایل رایج برای ایجاد اختلال در معاینات روتین دندانپزشکی ، این باور است که معاینه دردناک خواهد بود. با این حال، معاینه دندانپزشکی به هیچ وجه دردناک نیست. با این حال، باید بگوییم که روش‌هایی مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس دندان هیچ درد یا دردی ایجاد نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید
شماره گذاری دندان ها: دندان ها را چگونه شماره گذاری می کنند؟

در درمان ها قطعا از بی حسی موضعی استفاده می شود و بر همین اساس این امکان برای بیمار وجود دارد که بسیار راحت از روند درمان جان سالم به در ببرد. اکثر درمان ها بدون خونریزی انجام می شود. در نتیجه نیازی به تجربه هیچ گونه ترس و اضطراب در هنگام مراجعه به دندانپزشک نیست. هر فرد باید از دوران کودکی تحت معاینات منظم دهان و دندان قرار گیرد. مناسب ترین سن 7 تا 8 سالگی است. در صورت بروز هر گونه مشکل مربوط به سلامت دهان و دندان می توان زودتر به دندانپزشک مراجعه کرد.

2 4

هنگام انجام معاینه دندانپزشکی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اگر از سلامت دهان و دندان شکایت دارید، حتماً باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید. گاهی اوقات خونریزی خفیف یا درد در حین مسواک زدن توسط بیماران مورد توجه قرار نمی گیرد و دندانپزشک در جریان آن قرار نمی گیرد. زیرا شکایتی که از نظر بیمار بی اهمیت تلقی می شود در واقع ممکن است نشان دهنده مشکل مربوط به سلامت دهان و دندان باشد.

در عین حال بیمارانی که به دندانپزشک مراجعه می کنند را در مورد بیماری های فعلی خود و داروهایی که استفاده می کنند، آگاه کنند. معاینه دندان یک روش ساده است که در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود. در این بین آسایش بیماران تضمین می کند که روند معاینه در زمان کوتاهی به پایان برسد.

5 2

برای معاینه دندانپزشکی به کدام متخصص مراجعه کنید؟

به طور کلی، می توانید برای معاینه از دندانپزشک خود وقت ملاقات درخواست کنید. اگر شکایات مختلفی دارید، می توانید به دندانپزشک خود اطلاع دهید و از انجام کنترل های لازم اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب دندانپزشک شما می تواند شما را به متخصص مربوطه راهنمایی کند.

بیشتر بخوانید
دندان شیری کودکان

اولین معاینه دندانپزشکی در کودکان چه زمانی انجام می شود؟

معاینه دندانپزشکی هنگام بیرون آمدن اولین دندان برای کودکان توصیه می شود. دندان های شیری باید توسط دندانپزشک بررسی شود. نسبت به اینکه آیا مشکلی وجود دارد، دندانپزشک به شما اطلاع می دهد که چه زمانی باید برای معاینه بروید.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید