بررسی جامع انواع دهانشویه و موارد استفاده

در مورد نحوه استفاده از دهانشویه سوالی است که این روزها از پزشکان کلینک دندانپزشکی ما در کرج بسیار زیاد ما پرسیده می شود. بیشتر افراد اغلب با توصیه هایی که از دیگران می شنوند، تأثیر تبلیغات یا توصیه هایی که از داروخانه می گیرند، از دهانشویه های مشابه استفاده می کنند.

با توجه به این که اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت شخصی افزایش یافته است، می توان انواع دهانشویه ها را در بازار پیدا کرد. با دندانپزشک خود مشورت کنید تا تصمیم بگیرید کدام نوع دهان شویه را خریداری کنید. علاوه بر این، استفاده از دهان شویه برای افرادی که از سلامت دهان و دندان مناسبی برخوردار هستند و می توانند مراقبت های دهان و دندان خود را به طور منظم انجام دهند، ضروری نست.

حتما هنگام استفاده از دهان شویه با این فکر که «مفید هم نباشد ضرری ندارد» ولی استفاده نامناسب از هر محصول بهداشتی می تواند عوارض مضری به همراه داشته باشد.

برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات، استفاده از دهان شویه باید تحت کنترل و مشاوره دندانپزشک انجام شود.

انواع دهانشویه های موجود در بازار

دهان شویه هرگز نمی تواند جایگزین تمیز کردن مکانیکی با مسواک و نخ دندان شود. تا زمانی که این مراحل انجام نشود، دهان شویه تأثیر مناسبی بر سلامت دهان و دندان ما نخواهد داشت. با این حال، در برخی موارد، استفاده از آنها تحت کنترل دندانپزشک ممکن است مفید باشد.

استفاده صحیح از دهانشویه

فواید دهان شویه چیست؟

  • تاثیر دهان شویه های حاوی فلوئور در جلوگیری از پوسیدگی دندان بر کسی پوشیده نیست. دهانشویه فلوراید دار باعث تقویت مینای دندان و ایجاد مقاومت در برابر پوسیدگی می شود.
  • علاوه بر درمان هایی که مخصوصاً در بیماران مبتلا به مشکلات لثه اجرا می شود، مصرف دهان شویه های حاوی کلرهگزیدین به عنوان مکمل روند درمانی بیماری لثه می تواند بسیار مفید باشد. از بین بردن عاملی که باعث التهاب لثه و پوسیدگی می شود، به نام پلاک باکتریایی، فواید زیادی را به همراه دارد.
  • در افراد دارای معلولیت که نمی توانند به طور کامل مراقبت از دهان و دندان خود را انجام دهند، در کودکان و بزرگسالان با خطر بالای پوسیدگی، دهان شویه ممکن است به عنوان مکمل مورد نیاز باشد.
  • برخی از دهان شویه ها که حس شادابی و تمیزی در دهان به جا می گذارند به فرد کمک می کنند تا در طول روز از نظر کیفیت زندگی احساس خوبی داشته باشد.
  • کاربرد اصلی دهانشویه جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و کمک به روند بهبودی التهاب لثه و زخم های دهان است.
  • دهان شویه های حاوی روی به خصوص برای از بین بردن بوی بد دهان تجویز می شود. این دهان شویه ها به از بین بردن بوی بد دهان با منتول، نعناع یا ترکیبات میوه کمک می کنند. به غیر از طعم نعناع و منتول، دهان شویه در طعم هایی مانند چای، لیمو، توت فرنگی نیز در بازار موجود است. بیمارانی که تمایل دارند، می توانند دهان شویه هایی را در این طعم ها ترجیح دهند.
  • دهان شویه با دسترسی به مناطقی که مسواک نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند به کاهش باکتری ها کمک می کند.
  • به تسکین عفونت های دهان، بینی و گلو کمک می کند.
  • به کنترل مشکلات لثه کمک می کند.
  • برخی از دهان شویه ها ممکن است برای کاهش خشکی دهان مفید باشند.
بیشتر بخوانید
خوراکی های رایج لکه دار کننده دندان کدامند؟

 

عکس استفاده از دهانشویه

مضرات دهانشویه ها

دهانشویه ها به طور کلی محصولات مفیدی هستند که برای حمایت از سلامت دهان و دندان استفاده می شوند. با این حال، برخی از شرایط ممکن است به دلیل برخی از مواد موجود در محتوای آنها و استفاده نادرست از آنها رخ دهد.

باکتری های زیادی در دهان ما وجود دارد و همه این باکتری ها مضر نیستند و حتی باکتری های مفید نیز وجود دارد. از آنجایی که استفاده مکرر و طولانی مدت از دهان شویه ها باعث از بین رفتن باکتری های مفید نیز می شود، تعادل میکروبی در دهان به هم می خورد. بنابراین، باکتری هایی که از بیرون وارد دهان ما می شود می تواند به راحتی در دهان ما ایجاد عفونت کند.

امروزه بسیاری از دهان شویه ها حاوی مواد اسیدی و الکلی هستند. از آنجایی که دهان شویه ها محصولات پاک کننده ای هستند، اغلب از الکل در آنها استفاده می شود. الکل برای از بین بردن باکتری ها و ضد عفونی کردن بسیار مفید است. با این حال، مطالعات نشان داده است که دهانشویه های بدون الکل حداقل به اندازه سایر انواع دهان شویه ها موثر هستند.

استفاده از دهان شویه های حاوی الکل به خصوص در کودکان، افراد مبتلا به زخم های دهان یا افرادی که به الکل حساسیت دارند توصیه نمی شود. (بسیاری از دهان شویه های موجود در بازار حاوی الکل هستند.)

مواد موجود در دهانشویه

دهانشویه های حاوی الکل می توانند با تبخیر و تأثیر بر غدد بزاقی باعث خشکی دهان شوند. ویژگی محافظ این لایه که پوشش داخلی دهان (مخاط دهان)  نامیده می شود، ممکن است از بین برود و به سطحی مستعد آسیب تبدیل شود.

برخی از دهان شویه های حاوی اسید می توانند باعث ایجاد زخم و لایه برداری لثه های حساس شوند. ساختار اسیدی آن همچنین می تواند اثر سایشی روی مینای دندان داشته باشد.

بیشتر بخوانید
چه عواملی باعث تورم فک ها می شوند؟

برخی از دهان شویه ها می توانند باعث از بین رفتن حس چشایی و تغییر رنگ دندان ها به قهوه ای مایل به زرد شوند.

دهان شویه‌های حاوی کلرهگزیدین که مخصوصاً برای درمان لثه توصیه می‌شود، باعث تشکیل جرم روی دندان می‌شود.

افرادی که از دهان شویه ها استفاده می کنند حتی تحت کنترل دندانپزشک ممکن است به برخی از مواد تشکیل دهنده آنها واکنش های آلرژیک نشان دهند. این واکنش آلرژیک معمولاً با سوزش دهان، زخم در دهان یا احساس ناراحتی همراه است. در چنین مواردی یا با مشورت دندانپزشک استفاده از دهان شویه قطع می شود و یا می توان از دهان شویه با مواد پایه متفاوت استفاده کرد.

استفاده از دهانشویه

در استفاده از دهانشویه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اول از همه توصیه ما این است که دهان شویه تحت نظر دندانپزشک استفاده شود. با توجه به مواد اسیدی و الکلی موجود در آنها در صورت مصرف زیاد و نادرست ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در دهان شود. بنابراین استفاده صحیح از دهان شویه اهمیت بسیار زیادی دارد.

  1. نوع استفاده از دهان شویه باید هدف گذاری شود. انواع دهان شویه های ضد پوسیدگی دندان، زخم های دهان و بوی بد دهان در بازار وجود دارد.
  2. دهانشویه ها را می توان یک یا دو بار در روز استفاده کرد. در حین استفاده، دهانشویه کلاهک باید داخل دهان برده شود و آن را غرغره کرده و بیرون بریزد.
  3. دهان شویه ها را هرگز نباید قورت داد.
  4. از آنجایی که برخی از دهانشویه ها می توانند با خمیردندان ها تداخل داشته باشند و اثرات مثبت یکدیگر را کاهش دهند، استفاده از آنها در فاصله زمانی مشخصی مناسب تر خواهد بود.
  5. دفعات استفاده از دهان شویه ها ممکن است از برندی به برند دیگر متفاوت باشد. استفاده از برخی دهانشویه ها ها یک یا دو بار در روز ممکن است مضر باشد.

 

دهانشویه های حاوی کلرکسیدین

  1. در سنین زیر 18 سال استفاده نمی شود
  2. نباید به مادران شیرده داده شود
  3. برای مادران باردار توصیه نمی شود
  4. چون محرک است یا به دلیل داشتن الکل در بیماران زخم دهانی نباید از آن استفاده کرد.
  5. استفاده از آن حداکثر برای 1-2 هفته مناسب است.

 

آیا دهانشویه جایگزین مسواک زدن می شود؟

مراقبت از دهان، مسواک زدن، نخ دندان و برس های رابط و حتی اسکرابرهای زبان که امروزه استفاده از آنها بسیار توصیه می شود، عواملی هستند که تمیز کردن مکانیکی را تشکیل می دهند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. خمیر دندان، دهانشویه به تمیزی مکانیکی کمک می کنند. بنابراین هیچ یک از آنها نمی تواند جایگزین دیگری شود. مراقبت از دهان هرگز با استفاده از دهان شویه به تنهایی امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید
پالپوتومی

 

آیا باید هر روز از دهان شویه استفاده کرد؟

افرادی که دارای سلامت دهان و دندان مناسبی هستند نیازی به استفاده از دهانشویه ندارند. اما در صورت توصیه دندانپزشک باید قبل یا بعد از مسواک زدن از آنها استفاده کرد.

استفاده طولانی مدت از دهان شویه ممکن است برخی از عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، دهانشویه ای که برای رفع بوی بد دهان استفاده می شود، می تواند برای مدتی آرامش و بوی خوشی ایجاد کند. با این حال، از آنجایی که منبع اصلی بو را سرکوب می کند، ممکن است درمان مورد نیاز را به تاخیر بیندازد. بنابراین یک احساس مثبت کاذب ایجاد می کند.

انتخاب دهانشویهراهنمای انواع مختلف دهانشویه

انواع مختلفی از دهانشویه ها وجود دارد و همه آنها عملکرد متفاوتی دارند. بنابراین ما قصد داریم انواع مختلف دهانشویه ها را بررسی کنیم تا بدانید کدام یک برای سلامت دهان شما بهترین است.

دهانشویه های فلوراید دار

این نوع دهانشویه ها حاوی فلوراید سدیم هستند. این نوع به تقویت دندان های شما کمک می کند و از آنها در برابر پوسیدگی دندان محافظت می کند. شما همچنین می توانید مقداری فلوراید را در آب لوله کشی و خمیر دندان دریافت کنید.

دهانشویه های آرایشی

آنها در مقایسه با انواع دیگر دهانشویه کاربرد زیادی ندارند و بیشتر برای پنهان کردن بوی بد دهان استفاده می شوند. آنها به تمیز نگه داشتن دندان ها کمک می کنند، اما در برابر پوسیدگی دندان تاثیر زیادی ندارند.

دهانشویه های ضد عفونی کننده

این دهان شویه ها حاوی کلرهگزیدین گلوکونات هستند. این ماده شیمیایی به توقف رشد باکتری های دهان کمک می کند و برای افرادی که در دهان خود عفونت دارند مفید است. آنها همچنین به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک می کنند، اما باید به همراه نخ دندان و مسواک استفاده شوند. این نوع دهان شویه نباید زیاد استفاده شوند، زیرا استفاده زیاد از مواد شیمیایی می تواند باعث تغییر رنگ دندان های شما شود.

استفاده از دهانشویه های طبیعی

دهانشویه های طبیعی

این نوع فاقد الکل و فلوراید هستند و مانند سایر انواع دهان شویه عمل می کنند. دهانشویه های طبیعی زمانی که آسیب یا عفونت در دهان خود دارید بسیار عالی است.

نتیجه

بر اساس این اطلاعات، باید در مورد نوع دهان شویه ای که برای شما بهتر است به اطلاعات کافی دست یافته باشید. اگر مطمئن نیستید که کدام یک برای شما بهتر است، همیشه می توانید با دندانپزشک خود صحبت کنید و راهنمایی دریافت کنید. آنها به سلامت دندان شما نگاه می کنند و بر اساس نیازهای شما و آنچه که بیشترین کمک را به شما می کند به شما توصیه هایی را می کنند.

برای شما آرزوی تندرستی میکنم.

.

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید