تمیز نگه داشتن مسواک

راهنمای کامل تمیز کردن مسواک و زمان تعویض مسواک

چگونه باید مسواک خود را تمیز کنید؟

شما احتمالاً با مسواک زدن تمام مواد غذایی، پلاک ها و باکتری های روی دندان های خود بخوبی تمیز می‌کنید. اما حقیقت این است که اگر مسواک خود را تمیز نکنید، همه این باکتری ها در کمین موهای مسواک شما هستند. برای تمیز کردن مسواک، پس از هر بار استفاده آن را کاملاً بشویید. برای تمیز کردن موثرتر می توانید با استریل کردن برس خود با مواردی مانند دهانشویه یا پراکسید هیدروژن یک قدم فراتر بردارید. اما اکثر متخصصان معتقدند که نیازی به ضدعفونی منظم مسواک ندارید.

تمیز کردن مسواک و بهداشت دهان و دندان

چگونه مسواک خود را تمیز می کنید؟

تمیز نگه داشتن مسواک بسیار ساده است. کارشناسان توصیه می کنند برای تمیز کردن مسواک خود موارد زیر را انجام دهید:

پس از مسواک زدن کودکان مسواک را کاملا با آب بشویید. با این کار خمیر دندان و مواد غذایی باقی مانده از بین می رود.

مسواک خود را به صورت عمودی در مکانی با تهویه قرار دهید تا به دور از مسواک های دیگر خشک شود. طبق مطالعات، نگهداری یک مسواک مرطوب در یک ظرف دربسته رشد میکروبی را در مقایسه با قرار گرفتن در هوای آزاد تا 70 درصد افزایش می دهد.

قطعاً نباید همه مسواک های خانه خود را در یک ظرف نگهداری کنید.

 

چگونه می توانید مسواک خود را ضد عفونی کنید؟

متخصصان عموماً موافق هستند که احتمالاً در شرایط عادی لازم نیست مسواک خود را استریل کنید. و اگر بیمار هستید، هیچ روش ضد عفونی کننده ای 100 درصد نیست، بنابراین بهتر است هر زمان که احساس نیاز کردید، مسواک خود را تعویض کنید.

برای تمیز نگه داشتن مسواک، شستشوی مسواک، خشک کردن آن در هوا و تعویض منظم آن کافی است.

بیشتر بخوانید
کشیدن بخیه ایمپلنت

 آب اکسیژنه

خیس کردن مسواک در محلول پراکسید هیدروژن 3% احتمالاً مؤثرترین و مقرون به صرفه ترین راه برای ضدعفونی کردن مسواک است.

یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که خیس کردن مسواک های استفاده شده در محلول پراکسید هیدروژن 3 درصد باعث کاهش 87 درصد باکتری می شود. شستشو در آب لوله کشی تنها 18 درصد باکتری ها را کاهش می دهد.

دهانشویه آنتی باکتریال

همچنین می توانید موهای مسواک خود را با دهانشویه شستشو دهید تا باکتری ها را از بین ببرید. مسواک خود را به مدت 30 ثانیه در یک لیوان کوچک دهانشویه بچرخانید یا خیس کنید.

 

تمیز کننده دندان مصنوعی

مسواک خود را با پاک کننده دندان مصنوعی ضد عفونی کنید. نصف قرص را در یک لیوان آب حل کنید و اجازه دهید مسواک شما حدود یک دقیقه داخل محلول بماند.

پاک کننده دندان مصنوعی دارای مواد ضد میکروبی است که می تواند به کشتن باکتری های روی مسواک شما کمک کند.

تمیز کردن مسواک

ضدعفونی کننده مسواک UV

دستگاه های ضدعفونی کننده مسواک از نور ماوراء بنفش برای از بین بردن میکروب های مسواک شما استفاده می شوند.

در یک مطالعه در سال 2014، محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از ضدعفونی کننده مسواک UV به مدت 7 دقیقه موثرتر از 12 ساعت در محلول 0.2 درصد کلرهگزیدین (عمدتاً یک دهانشویه) است. در یک مطالعه در سال 2022، ضدعفونی کننده UV باکتری های روی مسواک را تا 77 درصد کاهش داد.

جوش شیرین

اگر به دنبال روش طبیعی تری هستید، می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید و مسواک خود را حدود 15 دقیقه در این آب خیس کنید.

در حالی که تحقیقات قبلی نشان داده است که جوش شیرین دارای خواص ضد باکتریایی است، به خاطر داشته باشید که مسواک شما را ضدعفونی نمی کند و میکروب های بیشتری مانند پراکسید هیدروژن را از بین نمی برد.

سرکه

می توانید مسواک خود را برای چند دقیقه در سرکه سفید خیس کنید. مطالعات نشان می دهد که سرکه معمولی خانگی می تواند میکروارگانیسم های موجود در مسواک، به ویژه استرپتوکوک موتانس و استافیلوکوکوس اورئوس را از بین ببرد. اما مانند جوش شیرین، سرکه نیز یک ضد عفونی کننده ثبت شده نیست، بنابراین ویروس ها و سایر آفات قوی را از بین نمی برد.

بیشتر بخوانید
دندانپزشکی در خادم آباد

 

چگونه سر مسواک برقی را استریل می کنید؟

درست مانند یک مسواک دستی، خوب بشویید، در حالت عمودی نگهداری کنید و اجازه دهید در هوا خشک شود. اگر می‌خواهید موهای مسواک را استریل کنید، می‌توانید آن‌ها را از قسمت سری جدا کرده و مانند یک مسواک معمولی استریل کنید.

 

چگونه می توانید مسواک خود را تمیز نگه دارید؟

برای تمیز نگه داشتن مسواک خود این نکات را دنبال کنید.

  1. دست های خود را قبل از مسواک زدن بشویید تا دسته آن آلوده نشود.
  2. مسواک خود را قبل از اضافه کردن خمیر دندان و بعد از مسواک زدن بشویید تا تمام خمیر دندان و باقیمانده آن پاک شود.
  3. مسواک خود را تکان دهید تا آب اضافی آن خارج شود.
  4. در مکانی نگهداری شود که هوا بتواند به طور کامل خشک شود.
  5. اجازه ندهید مسواک شما مسواک دیگران را لمس کند تا میکروب ها منتقل نشوند.
  6. مسواک خود را در نزدیکی توالت قرار ندهید.
  7. اگر می خواهید برس خود را برای سفر نگهداری کنید، ابتدا مطمئن شوید که کاملا خشک شده است.
  8. بعد از 3 تا 4 ماه یا به محض ساییده شدن برس ها، برس ها را تعویض کنید.
  9. پس از اینکه بیمار شدید مسواک خود را ضد عفونی یا تعویض کنید تا از عفونت مجدد جلوگیری کنید.

 مسواک

آیا مسواک را می توان جوشاند؟

 ایده خوبی نیست که مسواک خود را بجوشانید یا از روش های دیگر با حرارت بالا برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

گرمای ماشین لباسشویی، مایکروویو یا سشوار نیز به موهای زائد آسیب می رساند و کارایی مسواک شما را کاهش می دهد.

بنابراین، اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مایکروویو به مدت یک دقیقه می تواند مسواک شما را ضد عفونی کند، دندانپزشکان این روش را توصیه نمی کنند. یک مسواک ذوب شده و آسیب دیده، حتی بدون میکروب، ممکن است در تمیز کردن دندان های شما موثر نباشد.

بیشتر بخوانید
مشاوره ایمپلنت دندان

چه زمانی باید مسواک خود را عوض کنید؟

کارشناسان توصیه می کنند مسواک ها را هر 3 تا 4 ماه یکبار یا اگر مسواک ها به وضوح مات یا فرسوده هستند، تعویض کنید.

بنابراین، اگر زمانی که موهای مسواک شما باز شده باشد ، تغییر رنگ یا مات و توده دار به نظر برسد، زمان آن رسیده است که مسواک خود را کنار گذاشته و دندان های خود را با مسواک جدید تمیز کنید.

یک مطالعه در سال 2019 همچنین نشان داد که ضدعفونی کردن و شستشوی مسواک می تواند باعث خراب شدن سریعتر آن شود. بنابراین اگر از هر یک از روش های تمیز کردن ذکر شده در بالا استفاده می کنید، مراقب علائم اولیه سایش باشید.

تمیز کردن مسواک

نتیجه:

باقی ماندن خمیر دندان و مواد غذایی روی مسواک شما می تواند باعث رشد میکروب ها شود. شستشوی مسواک و نگهداری آن در جایی که کاملا خشک شود، ساده ترین راه برای تمیز نگه داشتن آن است.

اگر می خواهید کمی بهداشت اضافی داشته باشید، سعی کنید مسواک را در پراکسید هیدروژن رقیق شده یا دهان شویه غوطه ور کنید. در صورت شک، مسواک خود را هر 3 تا 4 ماه یکبار تعویض کنید و زمانی که شروع به فرسودگی کرد تعویض کنید.

یکی از لوازم بهداشتی ضروری در هر خانه، مسواک است که برای حفظ سلامت دندان ها و دهان ما ضروری است. از زمانهایی که ما کوچک هستیم، باید به داشتن یک روال بهداشت دهان و دندان عادت کنیم که از پوسیدگی و مشکلات عمده دهان جلوگیری کند.

برای این کار، برس‌های دستی یا برقی، با موهای سخت یا نرم، که برای قسمت‌های مختلف دهان یا همه یکنواخت‌ها نیز متمایز شده‌اند، از جمله ابزارها و تطبیق‌های آنها برای بهداشت خوب، داریم. با این حال، هر از گاهی باید مسواک خود را عوض کنیم، اما برای حفظ آن در بهترین حالت ممکن و افزایش عمر مفید آن، باید مرتباً آن را تمیز و ضدعفونی کنیم.

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید