تصویر اشعه ایکس دندان

در چه مواردی از تصویر اشعه ایکس دندان می توان استفاده کرد

تصویر اشعه ایکس دندان به دندانپزشک شما کمک می کند بیماری های دندان و بافت اطراف آن را که با یک معاینه دندانپزشکی ساده قابل مشاهده نیست ، بررسی کند. اشعه ایکس به دندانپزشک شما کمک می کند تا مشکلات دندانپزشکی را در اوایل مراحل رشد خود درمان کند که می تواند در آینده هزینه های درمانی شما را کاهش دهد. بررسی تصویر اشعه ایکس دندان از درد بی مورد و مشکلات جدی در آینده جلوگیری می کند.

ایکس ری دندانپزشکی

اشعه ایکس چه نوع مشکلاتی را می تواند تشخیص دهد؟

در بزرگسالان می توان از تصاویر اشعه ایکس برای موارد زیر استفاده کرد:

  • مناطقی از پوسیدگی را نشان دهید که ممکن است با معاینه چشمی قابل مشاهده نباشد ، به ویژه پوسیدگی کوچک بین دندان ها
  • و پوسیدگی زیر روکش را شناسایی می کند
  • از دست دادن استخوان فک را نشان می دهد که به علت بیماری لثه اتفاق می افتد
  • تغییرات استخوان فک یا کانال ریشه ناشی از عفونت را مشخص می کند
  • در کاشت دندان ، بریس ، دندان مصنوعی یا سایر اقدامات دندانپزشکی از این تصاویر استفاده می شود
  • آبسه دندان را نشان می دهد (عفونت در ریشه دندان یا بین لثه و دندان)
  • سایر ناهنجاری های رشد ، مانند کیست و برخی از انواع تومورها را شناسایی می کند

تصویر اشعه ایکس دندان اطفال

در کودکان ، تصاویر اشعه ایکس دندان برای موارد زیر استفاده می شود:

  • برای درمان پوسیدگی دندان ها استفاده می شود
  • آیا در دهان برای رشد مناسب همه دندان ها فضای کافی وجود دارد
  • اشعه ایکس مشخص می کند که آیا دندان های شیری به درستی می افتد و اختلالی در رویش دندان های دائمی به وجود نمی آورد
  • دندانپزشک با استفاده از این تصاویر رشد دندان عقل را بررسی می کند و تشخیص می دهد که آیا دندان تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر (دندان عقل قادر به بیرون آمدن از طریق لثه نمی باشد)
بیشتر بخوانید
نخ دندان با پرینت سه بعدی برای تمام دندان‌ها

 

حداکثرچند بار از اشعه ایکس می توان برای دندان ها استفاده کرد؟

دفعات استفاده از تصویر اشعه ایکس دندان اغلب به سابقه پزشکی، دندانپزشکی و وضعیت فعلی شما بستگی دارد. بعضی از افراد ممکن است هر شش ماه یک بار به اشعه ایکس نیاز داشته باشند. افراد دیگر که هیچ بیماری دندانی یا لثه ای ندارند و به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه می کنند ، ممکن است هر دو سال یکبار به اشعه ایکس نیاز دارند. اگر بعد از چندین سال می خواهید به دندانپزشک مراجعه کنید ، دندانپزشک ممکن است از اشعه ایکس به عنوان بخشی از معاینات اولیه شما استفاده کند. دندانپزشک با استفاده از این تصاویر و از طریق تغییراتی که ممکن است در طول زمان رخ دهد بیماری های دهان ودندان را شناسایی می کند.

برخی از دستورالعمل های کلی دندانپزشک شما در مورد دفعات استفاده از اشعه ایکس دندان به شرح زیر می باشد:

 

نظرات دیگر
بیمارسابقه بیماری لثه دارد
بیمار بدون پوسیدگی ودر معرض خطر پوسیدگی نیست
بیماردر معرض خطر زیاد است (پوسیدگی وجود دارد)
بیماران جدید بیمار
گروه سنی
اشعه ایکس برای بررسی رشد و نمو دندان معمولاً در این سنین استفاده نمی شود اشعه ایکس بایت وینگ برای پري اپيكال و مناطقي كه بيماري در دهان ديده مي شود اشعه ایکس بایت وینگ اگر دندان ها رشد کرده باشند و همه سطوح قابل مشاهده نباشد، هر 12 تا 24 ماه استفاده می شود اشعه ایکس بایت وینگ هر 6 ماه یکبار گرفته می شود تا هیچ پوسیدگی وجود نداشته باشد اشعه ایکس بایت وینگ در صورتی که دندان ها یکدیگر را لمس می کنند و همه سطوح قابل مشاهده یا بررسی نمی باشد کودکان ( قبل از رویش اولین دندان)
برای بررسی رشد دندان عقل باید از اشعه ایکس پری اپیکال یا پانورامیک استفاده شود اشعه ایکس پری اپیکال و بایت وینگ در نواحی از دهان که بیماری مشاهده می شود اشعه ایکس بایت وینگ هر 18 تا 36 ماه استفاده شود اشعه ایکس بایت وینگ باید هر 6 تا 12 ماه یکبار استفاده شود تا اینکه پوسیدگی جدیدی ایجاد نشود اشعه ایکس بایت وینگ همراه با پری اپیکال و تصویر پانوراما. هنگامی که شواهدی از بیماری دندان یا سابقه پوسیدگی گسترده وجود دارد ، تصویر برداری کامل از دهان انجام می شود. نوجوانان (قبل از رویش دندان عقل)
اشعه ایکس برای بررسی رشد دندان معمولاً استفاده نمی شود. اشعه ایکس بایت وینگ و پري اپيكال برای نواحی كه بيماري در دهان ديده مي شود اشعه ایکس بایت وینگ هر 24 تا 36 ماه مصرف می شود اشعه ایکس بایت وینگ هر 12 تا 18 ماه مصرف شود هنگامی که شواهدی از بیماری دندان یا سابقه پوسیدگی گسترده وجود دارد از اشعه ایکس بایت وینگ استفاده می شود. بزرگسالان با دندان
اشعه ایکس کامل دهان یا تصویر پانوراما. اشعه ایکس دیگری معمولاً استفاده نمی شود مگر اینکه مشکل دندانپزشکی به خصوصی وجود آمده باشد بزرگسالان بدون دندان
بیشتر بخوانید
پوسیدگی دندان اطفال

 

افرادی که در گروه پرخطر قرار می گیرند و ممکن است به تصویر اشعه ایکس دندان نیاز داشته باشند:

 

  • کودکان به طور کلی به اشعه ایکس دندانپزشکی بیشتر از بزرگسالان نیاز دارند زیرا دندان ها و فک آنها هنوز در حال رشد است و آنها بیشتر تحت تأثیر پوسیدگی دندان قرار می گیرند.
  • بزرگسالانی که کارهای ترمیمی گسترده ای دارند ، مانند پر کردن دندان ها برای جستجوی پوسیدگی در زیر لایه های موجود از اشعه ایکس دندانپزشکی استفاده می کنند.
  • افرادی که نوشیدنی های شیرین زیادی می نوشند ، پوسیدگی دندان زیادی نیز دارند (محیط شیرین شرایط مناسبی را برای ایجاد پوسیدگی ایجاد می کند).
  • افراد مبتلا به بیماری پریودنتال (لثه) برای بررسی از دست دادن استخوان فک.
  • افرادی که دهانشان خشک است چه به دلیل داروها (مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد اضطراب ، آنتی هیستامین ها و غیره) یا بیماری ها (مانند سندرم شوگرن ، غدد بزاقی آسیب دیده ، پرتودرمانی) می تواند منجر به ایجاد پوسیدگی شود.
  • افراد سیگاری برای کنترل ذوب شدن استخوان ناشی از بیماری پریودنتال از تصویر اشعه ایکس دندانپزشکی استفاده می کنند (سیگاری ها در معرض خطر ابتلا به بیماری پریودنتال هستند).

اشعه ایکس چقدر ایمن است؟

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس : تابش آفتاب ، مواد معدنی موجود در خاک ، وسایل موجود در خانه و اشعه ایکس دندانپزشکی می تواند به بافت ها و سلول های بدن آسیب برساند و در برخی موارد منجر به بوجود آمدن سرطان می شود. دوز تابشی که در هنگام عکس برداری با اشعه ایکس دندانپزشکی در معرض آن هستید بسیار ناچیز است.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت زیرکونیا بهتر است یا ایمپلنت تیتانیوم؟

ایکس ری دندان بدون خطر

پیشرفت دندانپزشکی طی سالهای گذشته منجر به اقداماتی شده است که خطرات مرتبط با اشعه ایکس را به حداقل رسانده است. حتی با پیشرفت در ایمنی ، اثرات تابش در طول زندگی روی هم اضافه می شود.

 

اگر نگران قرار گرفتن در معرض اشعه هستید ، با دندانپزشک خود در مورد اینکه چقدر رادیوگرافی برای شما نیاز است و چرا انجام می شود صحبت کنید. در حالی که برخی از افراد به اشعه ایکس که بیشتر نیاز دارند ، اما طبق دستورالعمل های فعلی ، اشعه ایکس فقط در صورت نیاز برای تشخیص بالینی انجام می شود.

 


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید