بیماری زبان

5 نکته ای که بیماری زبان شما می تواند در مورد سلامتی به شما بگوید

زبان یکی از قدرتمندترین اندام های بدن ما است، اما بیشتر مردم آن را نادیده می گیرند. بیماری زبان شما می تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامتی شما ارائه دهد و می تواند نشان دهد که آیا سلامت شما رو به وخامت است یا خیر. زبان سالم سلامت کلی شما را بهبود می بخشد. زبان سالم عاری از ناراحتی‌هایی مانند درد، سوزش، تورم یا بی‌حسی است. زبان دارای سطح مرطوب و رنگ صورتی یکنواخت با رنگ قرمز کم رنگ است.

بهترین کار این است که همیشه در آینه به زبان خود نگاه کنید تا تغییرات غیرعادی روی آن را بررسی کنید. زبانی که از نظر پزشکی سالم است باید صورتی رنگ و پوشیده از برجستگی های کوچک باشد. اگر در زبان شما اینطور نیست، باید به دنبال مراجعه به پزشک باشید. بیایید 5 نکته ای که زبان شما می تواند در مورد سلامتی به شما بگوید ، را بررسی کنیم.

اگر پلاک سفید یا لکه های سفید روی زبان دارید

پلاک سفید رنگی که شبیه پنیر است نشان می دهد زبان شما ممکن است دچار عفونت قارچی شده باشد. این پلاک سفید به دلیل رشد بیش از حد باکتری کاندیدا آلبیکنس در دهان ایجاد می شود. دلیل ایجاد این پوشش سفید روی زبان را می توان به مصرف آنتی بیوتیک قوی، دیابت یا فشار خون بالا نسبت داد. به طور کلی، پلاک سفید یا لکه های سفید روی زبان ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

1. برفک دهان:

این بیماری با یک عفونت قارچی که در داخل دهان شما رشد می کند همراه است. برفک دهان بیشتر در کودکان زیر پنج سال و افراد مسن دیده می شود. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بروز می کند. بیماران آسمی، ریوی و دیابتی نیز احتمالاً به برفک دهان مبتلا هستند و معمولاً پس از مصرف آنتی بیوتیک قوی ایجاد می شود.

علائم برفک دهان

برفک دهان در مراحل اولیه بسیار خفیف است و ممکن است در کودکان دیده نشود زیرا هیچ علائمی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر بیماری مورد توجه قرار نگیرد و درمان نشود، عفونت ممکن است پیشرفت کند و با علائمی خود را نشان دهد. شایع ترین علائم برفک دهان عبارتند از:

• لایه های سفید رنگی که روی سطوح داخلی گونه ها، سطح بالایی زبان، لثه ها، گلو و لوزه ها ایجاد شده است.
  • تراوش خفیف خون همراه با ضایعات سفید رنگ روی زبان
  • طعم بد در دهان
  • درد و حساسیت در مناطقی که لایه های سفید متراکم هستند
  • مشکل در بلع
پروتز متحرک دندان چیست؟!

از آنجایی که برفک در نوزادان یک بیماری بسیار شایع است، والدین باید به طور مرتب دهان نوزاد را بررسی کنند تا در مراحل اولیه آن را تشخیص دهند و در صورت مشاهده علائم برفک باید به پزشک مراجعه کنند.

3) لکوپلاکیا:

این وضعیتی است که در آن رشد بیش از حد سلول های دهان ، باعث ایجاد لکه های سفید در دهان به خصوص روی زبان می شود. اکثر پزشکان می گویند که زبان تحریک شده می تواند منجر به ایجاد لکوپلاکیا شود. این پوشش سفید در افرادی که از تنباکو استفاده می کنند دیده می شود.

به احتمال زیاد ، لکوپلاکیا می‌تواند منجر به ایجاد سرطان زبان شود. هر زمانی که متوجه علائم لکوپلاکیا در زبان خود شدید، توصیه می شود که برای ارزیابی با پزشک خود مشورت کنید.

4) لیکن پلان دهان یا خزه پوستی:

این وضعیت باعث ایجاد چند خط سفید روی زبان شما می شود که کمی برجسته شده و شبیه توری است. لیکن پلان دهان پس از مدتی از بین می رود، اما علت آن هرگز شناسایی نشده است.

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

اگر زبان شما قرمز رنگ است.

داشتن زبان قرمز رنگ احتمالاً به این معنی است که شما ویتامین مورد نیاز بدن خود را دریافت نمی کنید. اگر بدن شما کمبود ویتامین B12 یا آهن داشته باشد، زبان شما قرمز رنگ می شود که به دلیل نرم شدن جوانه های چشایی، زبان شما صاف تر به نظر می رسد.

هنگام مصرف نوشیدنی های گرم و غذاهای بسیار شور یا تند درد شدیدی را تجربه خواهید کرد. هنگام مشاهده چنین علائمی از پزشک خود مشاوره بگیرید.

زبان قرمز می‌تواند نشان‌دهنده کمبود ویتامین باشد:

کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک می‌تواند باعث شود که زبان شما ، به خصوص در قسمت بالای زبان ظاهر قرمزی رنگ پیدا کند. بیشتر پزشکان مصرف اسید فولیک و ویتامین ها را توصیه می کنند تا از بروز چنین رنگ عجیبی روی زبان خود جلوگیری کنید.

از نظر پزشکی مصرف مواد غذایی حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن و رژیم غذایی متعادل روزانه از ابتلا به بسیاری از بیماری ها به راحتی جلوگیری می کند. برخی از شرایط اصلی که باعث قرمزی زبان می شوند عبارتند از:

گیاهخواری سلامت دهان و دندان آیا ارتباط معنی داری دارد؟

1) زبان جغرافیایی:

زبان جغرافیایی باعث ایجاد الگویی از لکه های قرمز رنگ روی زبان می شود که در قسمت بالایی زبان ایجاد می شود. نقاط سفید رنگ بین قرمز تشکیل می شود که الگوی نقشه ای را در زبان شما ایجاد می کند. اکثر پزشکان می گویند این وضعیت ضرری ندارد، اما تغییر زبان به این شکل می تواند باعث ترس و اضطراب شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از ایجاد این مشکل جلوگیری کرد.

2) مخملک:

مخملک عفونتی است که باعث می‌شود زبان ظاهری قرمز و ناهموار پیدا کند. اگر تب دارید و زبانتان قرمز است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگرچه بدون نسخه پزشک می توان از آنتی بیوتیک ها برای درمان مخملک استفاده کرد، اما مخملک می تواند نشانه بیماری های سیستماتیکی مانند دیابت باشد.

3) بیماری کاوازاکی:

بیماری کاوازاکی باعث ایجاد ظاهری مایل به قرمز روی زبان می شود. شما می توانید آن را بیشتر در کودکان زیر پنج سال مشاهده کنید و همیشه با تب بسیار شدید همراه است. این بیماری برای کودکان بسیار خطرناک است. با مشاهده این علائم در کودک فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در صورت تشدید این بیماری امکان تشنج کودکان وجود دارد.

اگر بیماری زبان شما سیاه و مودار است

پاپیلاهای روی زبان شما هر روز رشد می کنند. به گفته متخصصان، «علت اصلی رنگ سیاه و پرمویی زبان، بهداشت نامناسب دهان و دندان است». پاپیلاهای روی زبان باعث می شود زبان مستعد جذب باکتری ها باشد که تکثیر می شوند و سیاه رنگ به نظر می رسند.

احتمالاً چنین وضعیتی نادر است و اصلاً جدی نیست. افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند عبارتند از کسانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، افراد مبتلا به دیابت و بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی هستند.

اگر زبانتان درد می‌کند یا چروکیده است

این وضعیت بسیار نادر است و آنقدرها هم خطرناک نیست. اگر دردی را تجربه نمی کنید، چیزی برای نگرانی ندارید. برجستگی های دردناک روی زبان می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

مشاوره رایگان سلامت دهان

برای دریافت مشاوره در خصوص سلامت دهان و دندان با ما در ارتباط باشید.

1) برفک دهان:

زخم های دردناک نشان دهنده برفک دهان است. برفک دهان یک بیماری شایع در کودکان است، اگرچه در بزرگسالان نیز دیده می شود. برفک به معنای ضعف سیستم ایمنی و استرس است. این مشکل معمولاً در عرض دو هفته از بین می‌رود، اما اگر برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از برفک دهان، باید استراحت کافی داشته باشید و تا حد امکان از استرس دوری کنید و مراقب سلامتی خود باشید.

تفاوت لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت

2) تروما:

تروما می تواند در صورتی اتفاق بیفتد که غذای بسیار داغ بخورید یا به طور تصادفی زبان خود را گاز بگیرید. همچنین می‌توانید به‌طور ، به دلیل دندان قروچه ، زبانتان را تحریک می کنید و از طرفین آن را زخمی می کنید.

3) سیگار کشیدن و بیماری زبان:

درد و تحریک زبان اغلب در اثر سیگار کشیدن زیاد ایجاد می شود. سیگار کشیدن یا انواع دیگر دود برای سلامتی شما مضر است.

4) آفت دهان:

بیشتر افراد در مقطعی از زندگی خود دچار زخم های دهانی می شوند که علت آن مشخص نیست ، اما معمولاً پس از دو هفته خود به خود از بین می روند. آفت‌ های دهانی چندان نگران‌ کننده نیستند، اما اگر به طور مکرر عود می‌کنند، توصیه می شود که ارزیابی پزشکی انجام دهید.

5) سرطان دهان:

درد یا توده در زبان که بیش از دو هفته طول روی زبان بماند، از علائم سرطان دهان است. همیشه تصمیم صحیح این است که هر زمان که یک توده یا درد در اطراف زبان خود احساس کردید به دندانپزشکی مراجعه کنید.

6) ترک خوردگی زبان:

این وضعیت اغلب نشان دهنده افزایش سن است. ترک خوردگی زبان چندان نگران کننده نیست، اما اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، می تواند باعث ایجاد عفونت ایجاد شود. اگر عفونت ایجاد شود، درد شدید و احساس سوزش در ترک ها را تجربه خواهید کرد. زبان ترک خورده نباید باعث نگرانی شما شود، اما اگر شروع به احساس درد و سوزش کردید، لطفاً با پزشک خود تماس بگیرید

اگر روی زبان خود پلاک سیاه یا قهوه ای دارید

گاهی اوقات دیدن پلاک سیاه روی زبان ترسناک است،  اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، باید منتظر این تغییر رنگ و بیماری زبان باشید. تشکیل پلاک سیاه یا قهوه ای روی زبان باعث بوی بد دهان یا مشکل در تشخیص طعم می شود. دندان ها و زبان خود را به طور منظم بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا از ایجاد بوی بد دهان یا پلاک قهوه ای رنگ جلوگیری کنید.

این عارضه با رعایت بهداشت دهان و دندان قابل درمان یا پیشگیری است. اگر مورد غیرعادی مانند تغییر رنگ، برآمدگی، زخم زبان و درد مشاهده کردید، اگر علائم فوق ظرف یک یا دو هفته پس از ظاهر شدن از بین نرفت، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

نتیجه گیری

بیماری زبان شما اطلاعات زیادی در مورد سلامتی شما ارائه می دهد. کوچکترین تغییر در ظاهر زبانتان را جدی بگیرید. از یک آینه برای بررسی زبان خود استفاده کنید. همچنین برای حفظ سلامت زبان، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. اگر متوجه هر گونه ناهنجاری در زبان خود شدید، حتماً فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.