اگر رشد غیرطبیعی استخوان در دهان خود را تجربه می‌کنید. به مشکلی مبتلا شده‌اید که به آن اگزوستوز یا همان رشد استخوان در دهان می‌گویند. این اصطلاح کمی ترسناک به نظر می‌رسد، اما نگران نباشید. در بیشتر موارد، این رشدها اصلاً دلیلی برای نگرانی ندارند.

شرایط نادری وجود دارد که اگزوستوزها و رشد استخوان در دهان با عملکرد دهان یا قرار دادن دندان مصنوعی تداخل داشته باشند یا نیاز به جراحی داشته باشند. اغلب اوقات، با رعایت بهداشت دهان و دندان، دهان شما می‌تواند به همان اندازه سالم باشد که گویی اصلاً اگزوستوز نداشته‌اید.

ما تمام اطلاعاتی را که در مورد انواع، علل و مشکلات احتمالی رشد استخوان در دهان نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهیم. تا اطمینان حاصل کنیم که سلامت دهان و دندان شما را لبخند می‌زند.

انواع و علل رشد استخوان در دهان چیست؟

نوع رشد استخوان در دهان شما بستگی به محل آن در دهان شما دارد. شایع‌ترین رشد استخوان در سقف دهان

( torus palatinus ) و  ( torus mandibularus ) زیر زبان یافت می‌شود. اگزوستوزهای باکال برجستگی‌های استخوانی سخت در قسمت بیرونی لثه‌ها هستند و رایج نیستند. توروس پالاتینوس اغلب به تنهایی رشد می‌کنند، در حالی که توروس فک پایین و اگزوستوزهای باکال تمایل به رشد دو طرفه دارند. به این معنی که در هر دو طرف دهان ایجاد می‌شوند.

هیچ علت شناخته شده‌ای برای رشد استخوان در دهان از لثه، سقف دهان یا زیر زبان وجود ندارد. بر اساس مقاله‌ای که در مجله بین‌المللی سلامت دهان منتشر شده است. برخی از علل می‌تواند شامل عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی، جویدن بیش از حد یا دندان‌قروچه (براکسیسم) و رشد مداوم استخوان فک باشد.

رشدها معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می‌شوند. در طول زمان تمایل به افزایش اندازه دارند. بعضی از افراد عادی سال‌ها قبل از اینکه حتی متوجه وجود آنها شوند. رشد استخوان در دهان در دهان خود دارند.

رشد استخوان در دهان

چگونه دندانپزشک شما رشد استخوان در دهان را تشخیص می‌دهد؟

در اغلب موارد، دندانپزشک طی یک معاینه منظم تشخیص می‌دهد که دچار رشد استخوان در دهان هستید یا خیر. اگر در طول ارزیابی ساختاری خود متوجه ضخیم شدن یا بیرون زدگی استخوان شوند. احتمالاً برای ثبت هرگونه رشدی که در طول زمان رخ می‌دهد. عکس می‌گیرند یا ساختار را اندازه گیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دندان

نگرانی‌های سلامتی برای رشد استخوان در دهان شما

رشد استخوان در دهان به عنوان یک عارضهٔ طبیعی در نظر گرفته می‌شوند. اغلب، هیچ گونه نگرانی برای سلامتی ایجاد نمی کنند. گاهی اوقات ممکن است برخی عوارض جانبی ایجاد کنند. به خصوص اگر به اندازه کافی بزرگ شوند و در عملکرد دهان شما اختلال ایجاد کنند. به عنوان مثال، چنبره مندیبولاروس اگر به اندازه معینی رشد کند، می‌تواند صحبت کردن صحیح را دشوار کند.

بیشتر بخوانید
ترمیم دندان

مسئله دیگر این است که بافت پوشش دهنده رشد استخوان بسیار نازک است و ممکن است در اثر غذای تیز خراشیده یا زخمی شود و در نتیجه زخم ایجاد شود. همچنین، اگر دندان‌های از دست رفته دارید و به فکر استفاده از پروتز هستید. انواع رشد استخوان در دهان می‌توانند در قرار دادن دندان مصنوعی شما اختلال ایجاد کنند. برخی از افراد ممکن است بخواهند به دلیل نگرانی‌های زیبایی شناختی، رشد را به سرعت متوقف کنند.

درمان رشد استخوان در دهان

اگر اگزوستوز شما یکی از انواع نادری است که در آن درمان توصیه می‌شود. می‌توان آن را در مطب متخصص دندانپزشکی برداشت. با استفاده از بی حسی موضعی (بی حس کردن ناحیه خاص اطراف عمل جراحی)، جراح برشی ایجاد می‌کند. بافت نرم را بلند می‌کند تا رشد بیش از حد ظاهر شود. سپس جراح استخوان را با استفاده از یک ابزار دندانپزشکی یا با لیزر تراش می‌دهد. سپس بافت را در جای خود بخیه می زنند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مشاوره آنلاینتو همین الان رزرو کن

برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

نحوه انجام بهداشت دهان و دندان با رشد استخوان در دهان

مثل همیشه، بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن حداقل دو بار در روز رعایت کنید. حداقل یک بار در روز بین دندان‌های خود را با مسواک بین دندانی یا نخ دندان تمیز کنید. از دهان‌شویه‌های ضد میکروبی و اسکراب استفاده کنید. حتماً برای تمیز کردن منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. نه تنها برای اینکه دندان‌هایتان سفید و بدون باکتری باشد.

بلکه سلامت و اندازه هر توده استخوانی روی لثه‌های شما را نیز بررسی کند. در بررسی و حذف ذرات غذایی که ممکن است بین رشد و لثه شما گیر کند کوشا باشید. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا توصیه خاصی برای شما دارد یا خیر.

در حالی که رشد استخوان در دهان شما ممکن است در ابتدا دلیلی برای هشدار به نظر می‌رسید. امیدواریم، اکنون می‌دانید که آنها کاملاً بی ضرر هستند. اگر مطمئن نیستید که رشد زیر بافت دهانتان استخوان است یا خیر.

نیاز است که فوراً به یک متخصص مراجعه کنید. تا مطمئن شوید که مشکل ساز نیست. اما به احتمال زیاد، با یک روال بهداشت دهان و دندان عالی و معاینات منظم، به همه لبخند خواهید زد.

رشد استخوان در دهان

مسائل و درمان رشد استخوان در دهان

اگرچه این توده‌ها خوش‌خیم هستند. اما گاهی اوقات می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. به خصوص اگر به‌اندازه‌ای بزرگ شوند که در عملکرد دهان اختلال ایجاد کنند. اگر بسیار بزرگ باشد. می‌تواند مانع از صحبت کردن صحیح شود.

انواع محتلف اگزوستوز می‌توانند در قرار دادن دندان مصنوعی اختلال ایجاد کنند. علاوه بر این، مخاط پوشاننده آنها بسیار نازک است و مستعد خراش و صدمات ناشی از غذای تیز است که گاهی اوقات منجر به ایجاد زخم در اثر ضربه می‌شود.

بیشتر بخوانید
آیا با رعایت نکات بهداشتی باز هم به جرم گیری دندان نیاز دارم؟

رشد استخوان در دهان به ندرت برای دندانپزشک یا بیمار نگران کننده است. درمان تنها زمانی ضروری است که تاول‌ها با عملکرد طبیعی دهان تداخل داشته باشند. یا به یک نگرانی زیبایی شناختی برای بیمار تبدیل شوند. آیا برجستگی‌های استخوانی در دهان خود دارید؟

برای حفظ سلامت بقیه قسمت‌های دهان خود دو بار در روز با خمیر دندانی مسواک بزنید که دندان‌های اولیه و آسیب لثه را ترمیم می‌کند. ویزیت منظم دندانپزشکی را نیز برنامه ریزی کنید. دندانپزشک و متخصص بهداشت دندان شما می‌توانند مشکلات دهان و دندان را زود تشخیص دهند و بهترین درمان را برای شما پیشنهاد کنند.

آیا می‌دانستید رشد استخوان در دهان بین 5 تا 7 درصد از جمعیت بزرگسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ به این عارضه توری مندیبولار می‌گویند که باعث درد و ناراحتی می‌شود. برخی از علائم آن تقریباً قابل توجه نیستند. این یک رشد استخوانی است که در فک پایین، زیر و در کنار زبان ایجاد می‌شود.

بر اساس گزارش مؤسسه ملی بهداشت، توری از هر 1000 بزرگسال، 27 نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه به اندازه سایر بیماری‌های دهان و دندان شناخته شده نیست. در حالی که نشان دهنده هیچ بیماری خطرناک یا وضعیت سلامتی نیست. برخی افراد هنگام خوردن برخی غذاها آن را ناخوشایند یا ناراحت کننده می‌دانند. در اینجا اطلاعاتی است که باید در مورد این وضعیت غیر معمول بدانید.

چه چیزی باعث رشد استخوان در دهان می‌شود؟

عوامل متعددی می‌تواند با رشد استخوان در دهان مرتبط باشد. با شروع ژنتیک، این بیماری در مردان شایع‌تر از زنان است و می‌تواند از پدر به پسر منتقل شود. استرس در استخوان فک و دندان‌قروچه از دیگر عوامل هستند. این عارضه بیشتر در اوایل زندگی بزرگسالی دیده می‌شود. در نتیجه اعتقاد بر این است که رشد استخوان در دهان نتیجه استرس است.

تأثیر ژنتیکی را می‌توان در مطالعات روی دوقلوها به بهترین نحو مشاهده کرد. در یک مطالعه، 93.6 درصد از دوقلوهای همسان یا هر دو دارای رشد استخوان در دهان بودند یا هر دو فاقد آن بودند. در بین دوقلوهای برادر، این همخوانی در 79.4 درصد از دوقلوها مشاهده شد.

رشد استخوان در دهان

علائم رشد استخوان در دهان چیست؟

این عارضه به صورت رشد استخوانی در زیر و کنار زبان ظاهر می‌شود. شما ممکن است یک رشد یا چندین تا داشته باشید و آنها می‌توانند در یک طرف دهان یا در هر دو طرف ایجاد شوند. در حالی که این وضعیت معمولاً بدون علامت است، گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، رشد آن می‌تواند در تناسب پروتز تحتانی شما اختلال ایجاد کند.

دندان مصنوعی شما ممکن است ناراحت کننده باشد و ممکن است در جای خود باقی نماند. بافت‌های نرمی که رشد را می‌پوشانند نیز در برخی موارد ممکن است زخمی شوند. در حالی که علائم رشد استخوان در فک پایین بی ضرر هستند، شایع‌ترین آنها موارد زیر است:

  1. التهاب لثه
  2. لوزه‌های تحریک شده
  3. لق شدن دندان‌ها
  4. لکنت زبان
  5. گلودرد
  6. درد فک

مشاوره رایگان درمان رشد استخوان

برای دریافت مشاوره در خصوص درشد استخوان در دهان با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید
حرف زدن بعد از جراحی ایمپلنت

رشد استخوان در دهان چگونه درمان می‌شود؟

حتی اگر رشد شما بدون علامت باشد. باید توسط دندانپزشک شما ارزیابی شود. اگر دندانپزشک شما تأیید کند که رشد شما چنبره مندیبولاریس است، ممکن است توصیه کند که آن را درمان نکنید. به این دلیل است که این رشدهای خوش‌خیم معمولاً باید دست نخورده باقی بمانند. با این حال، اگر رشد شما دردناک باشد یا با دندان مصنوعی شما تداخل داشته باشد، ممکن است جراحی انجام شود.

زمانی که توری شروع به تداخل در گفتار کند. جراحی یک گزینه مناسب است. یا در مورد استفاده از پروتز دندان، دندانپزشک شما می‌تواند جراحی را در نظر بگیرد. زیرا رشد بیش از حد استخوان در قرار دادن دندان مصنوعی اختلال ایجاد می‌کند. برای تشخیص کامل، مراجعه به دندانپزشک ضروری است.

چگونه از شر رشد استخوان در دهان خلاص شوید؟

جراح دهان می‌تواند با استفاده از ابزارهای تخصصی، رشد خوش‌خیم را از بین ببرد. جراح بافت نرم ناحیه را برمی‌دارد، استخوان را به خوبی برش داده و صاف می‌کند و بافت را به جای خود بخیه می‌زند.

آیا رشد استخوان در دهان از بین می‌رود؟

در مورد این عارضه جای نگرانی نیست. در بیشتر موارد یک هفته پس از جراحی دهان دوباره ایجاد می‌شود. بدن شما ممکن است بعد از یک ماه به طور خودکار از شر آنها خلاص شود. روند طبیعی کند است، اما بدون مداخله دندانپزشک مشکل را حل می‌کند.

استخوان اضافی می‌تواند در هر نوع بافتی در داخل و اطراف دهان، از جمله بافت‌های همبند، استخوان، ماهیچه و عصب ایجاد شود. اما رشد استخوان بیشتر روی این موارد اتفاق می افتد:

  1. لب
  2. کناره‌های زبان
  3. کف دهان
  4. قسمت پشت سقف دهان

رشد استخوان در دهان گاهی باعث درد یا تحریک می‌شوند.

اطلاعات زیر می‌تواند به افراد در تصمیم گیری در مورد نیاز به ارزیابی پزشک کمک کند. به آنها کمک کند تا بدانند در طول ارزیابی چه انتظاراتی دارند.

رشد استخوان در دهان

علائم هشدار دهنده

برخی از علائم و ویژگی‌ها باعث نگرانی هستند:

  1. کاهش وزن
  2. توده سفت در گردن
  3. گلودردی که از بین نمی‌رود.
  4. مشکل در بلع

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

افرادی که این عارضه را دارند. باید بدانند که این عارضه طی یک یا دو هفته از بین نمی‌رود. باید در صورت امکان به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنند. علائم هشدار دهنده خطر ابتلا به سرطان را نشان می‌دهد. افرادی که علائم هشدار دهنده دارند (به ویژه کسانی که از تنباکو استفاده می‌کنند) نباید ارزیابی را به تعویق بیندازند.

از آنجایی که سرطان دهان اغلب در اوایل هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. معاینه سالانه دهان برای افراد مهم است. چنین معاینه‌ای را می‌توان در طول معاینه سالانه دندانپزشکی انجام داد.

آزمایش کردن

اگر رشد شبیه برفک باشد، پزشکان این توده ها را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنند. برای رشد استخوانی که بیش از چند هفته طول کشیده‌ است. اکثر پزشکان برداشتن تمام یا بخشی از استخوان را برای بررسی در آزمایشگاه توصیه می‌کنند. بیوپسی اغلب برای اطمینان از غیر سرطانی بودن استخوان اضافی ضروری است.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید