آیا سفید کردن دندان بی خطر است و آیا عملکرد مناسبی دارد؟

آیا سفید کردن دندان بی خطر است و آیا نتیجه دلخواه را بدست خواهیم آورد؟

آیا سفید کردن دندان بی خطر است و آیا عملکرد مناسبی دارد؟

 با افزایش سن، لبخند ما شروع به تغییر رنگ می کند و لکه دار به نظر می رسد. مصرف برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و همچنین سیگار کشیدن می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود و بر زیبایی و جذابیت لبخند شما تأثیر می گذارد.

در شبکه های اجتماعی برای دستیابی به لبخند رویایی ، محصولات سفید کننده دندان مانند نوار و ژل در حال تبلیغ است. این روش های سفید کردن دندان محبوبیت بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی پیدا کرده‌اند، اما آیا واقعاً استفاده از این روش ها راهی مطمئن برای درخشان‌تر کردن لبخند شما هستند؟ یا باید از درمان بلیچینگ دندان در کلینیک دندانپزشکی استفاده کنید؟

دندانپزشک دکتر علیرضا صالحی، نحوه عملکرد سفید کردن دندان و مزایا و معایب هریک از این روش ها را توضیح می دهد.

سفید کردن دندان چگونه عمل می کند؟

سفید کردن دندان بی خطر چگونه انجام می شود؟

روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد. گزینه های خانگی شامل محصولاتی مانند نوار سفید کننده دندان یا قالب دندان پر از ژل سفید کننده دندان است. این روش های خانگی سفید کردن دندان به راحتی و بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می  رسند و عملکرد مناسبی در سفید کردن دندان ها و از بین بردن لکه دندان دارند.

در این روش تنها کاری که باید انجام دهید قرار دادن نوار یا قالب دندان روی دندان‌های خود است و برای مدت زمان توصیه شده روی دندان‌هایتان نگه دارید (بازه زمانی استفاده از این روش ها می‌توانند در هر محصول متفاوت باشند، پس حتما دستورالعمل‌ها را دنبال کنید).

فرمول مورد استفاده در اکثر محصولات سفید کننده دندان خانگی حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید است. پراکسید هیدروژن یک عامل سفید کننده طبیعی است که مولکول هایی را که باعث تغییر رنگ ناشی از قهوه، چای، شراب قرمز و سیگار می شود را تجزیه می کند.

بیشتر بخوانید
مراقبت های بعد از کامپوزیت ونیر

پراکسید کاربامید نیز همین کار را انجام می دهد و حدود 50 درصد از توانایی سفید کنندگی خود را در چند ساعت اول آزاد می کند و می تواند تا ساعت ها فعال بماند. به طور کلی، اثر بخشی پراکسید هیدروژن و کاربامید یکسان است. برای دستیابی به نتیجه مورد نظر خود، به مدت یک هفته از محصولات خانگی استفاده کنید. همچنین می توانید به سفید کردن دندان در کلینیک دندانپزشکی روی بیاورید. دندانپزشک شما از غلظت قوی تری از پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید استفاده می کند.

درمان سفید کردن دندان که در کلینیک دندانپزشکی انجام می شود، نتایج طولانی مدت تری را در مدت زمان کوتاه تر به شما هدیه می دهد. برای دستیابی به لبخند درخشانی که آرزوی آن را دارید، ممکن است فقط به یک درمان یک جلسه ای نیاز داشته باشید. اما هزینه چنین درمان هایی ممکن است بیشتر از گزینه های خانگی باشد.

آیا سفید کردن دندان ارزش هزینه کردن را دارد؟

آیا سفید کردن دندان ارزش هزینه کردن را دارد؟

اگر هدف شما این است که لبخندی زیبا و درخشان داشته باشید، سفید کردن دندان در کلینیک دندانپزشکی می تواند یک گزینه مطمئن برای شما باشد. اما قبل از استفاده از هریک از این روش های درمانی با دندانپزشک در مورد گزینه های مدنظر خود صحبت کنید و تحقیقات خود را انجام دهید.

تحقیقات نشان می دهد که محصولات حاوی پراکسید هیدروژن ممکن است به پروتئین های عاج دندان شما آسیب برساند. عاج بافت سختی است که زیر مینای دندان شما قرار دارد. مطالعه دیگری نشان می دهد که محصولات سفید کننده ممکن است سطح دندان های شما را زبر یا نرم کنند. اما یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه ویژه ای کنید.

دکتر علیرضا صالحی خاطرنشان می کند: «این مطالعات در آزمایشگاه انجام شده است، اما روی دندان های زنده تحقیق دقیقی انجام نگرفته است.»

بیشتر بخوانید
بیماری های پریودنتال یا پریودنتیت

این امکان وجود دارد که تغییراتی که روی دندان انجام می شود و پس از اینکه استفاده از این محصولات سفید کننده دندان متوقف شد، معکوس شود.

دکتر علیرضا صالحی می گوید: «ما هنوز نمی دانیم که آیا ژل سفید کننده دندان، تأثیر بلندمدت بر سلامت دندان ها خواهد داشت یا خیر.»

همچنین بسیار اهمیت دارد که نوع محصولی را که استفاده می کنید و نحوه قرار گرفتن آن در دهان شما به طور کامل بررسی کنید. شما پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید را فقط روی دندان خود اعمال می کنید تا از حساسیت و تحریک لثه جلوگیری کنید.

چگونه با خیال راحت دندان های خود را سفید کنیم

چگونه با خیال راحت دندان های خود را سفید کنیم

دکتر علیرضا صالحی خاطرنشان می کند که محصولات سفید کننده دندان ده ها سال است که وجود دارند و میلیون ها نفر از آنها استفاده می کنند.

دکتر صالحی می گوید: « ما شاهد افزایش مشکلاتی مانند خطر پوسیدگی دندان یا شکستگی دندان پس از بلیچینگ نبوده ایم بلکه به دلیل سفید شدن دندان بیماران برای رعایت بهداشت دهان و دندان خود زمان بیشتری را صرف می کنند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) نیز گفته است که سفید کننده های پراکسید هیدروژن بی خطر هستند و تاثیر بسیار زیادی در سفید کردن دندان دارند.

اگر از محصولات سفید کننده دندان استفاده می کنید، دکتر علیرضا صالحی به شما توصیه می کند که چگونه این کار را انجام دهید تا با مشکلی مواجه نشوید:

به دنبال مهر تایید وزارت بهداشت باشید. شما این نشان استاندارد را حتما در خمیردندان های سفید کننده و محصولات سفید کننده دندان پیدا خواهید کرد.

دستورالعمل محصول مورد نظر را به دقت دنبال کنید. برخی از محصولات برای استفاده روزانه طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر می توانند دو بار در روز استفاده شوند. برخی از محصولات سفید کننده دندان را باید برای یک هفته استفاده کنید. برای محافظت از دندان های خود، حتما دستورالعمل محصول مورد نظر خود را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید
روش های مختلف سفید کردن سریع دندان

به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دکتر علیرضا صالحی می گوید: «از دندانپزشک خود بپرسید که آیا استفاده از این محصولات برای شما مناسب هستند یا خیر. محصولات بلیچینگ روی دندان هایی که با افزایش سن زرد شده اند یا دندان هایی که به دلیل غذا و نوشیدنی لکه دار شده اند، بهترین عملکرد را دارند.

اما تغییر رنگ دندان به قهوه ای یا خاکستری می تواند نشانه مشکلاتی باشد که کیت سفید کننده به هیچ عنوان راه حل مناسبی برای از بین بردن این لکه ها نیست. همچنین باید با نگرانی هایی مانند بیماری لثه یا پوسیدگی دندان قبل از شروع درمان بلیچینگ مقابله کنید. دندانپزشک شما همچنین می تواند بهترین محصول را متناسب با شرایط شما توصیه کند.

شرایط دندان های خود را تحت نظر داشته باشید. برخی از افراد هنگام استفاده از محصولات سفید کننده حساسیت موقتی در لثه یا دندان های خود احساس می کنند. این حساسیت نشانه آسیب طولانی مدت نیست، اما می تواند ناراحت کننده باشد.

پس از سفید کردن دندان چگونه از ایجاد لکه روی دندان خود جلوگیری کنیم

چگونه از ایجاد لکه روی دندان خود جلوگیری کنیم

شما می‌توانید برای سفید نگه داشتن دندان‌های خود اقدامات زیر را انجام دهید تا مجبور نباشید از محصولات سفیدکننده دندان استفاده کنید.

دکتر علیرضا صالحی نکات زیر برای جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان ارائه می دهد:

  1. دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.
  2. سیگار را ترک کنید.
  3. استفاده از نوشیدنی های رنگی مانند قهوه، چای و شراب قرمز را محدود کنید.
  4. برای از بین بردن پلاک و لکه های سطحی به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  5. محصولات سفید کننده دندان اگر به درستی استفاده شوند، می تواند موثر و ایمن باشد.

دکتر علیرضا صالحی می گوید:  اگر می خواهید لبخندی سفید و درخشان داشته باشید، محصولات سفید کننده دندان می توانند ابزار مناسبی باشند. اما آنها جایگزینی برای رعایت بهداشت دهان و دندان نیستند.


دریافت نوبت آنلاین

"*" indicates required fields

YYYY slash MM slash DD

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی آرمانی

یکی از مجهزترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی شهریار می باشد که در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز مطابق با استانداردهای روز دنیا از سال ۱۳۹۴ با همکاری دندانپزشکان مجرب ، متخصصان دندانپزشکی و اساتید دانشگاه شروع به فعالیت نموده است. کلینیک دندان پزشکی آرمانی با بکارگیری بهترین و مرغوبترین مواد دندانپزشکی سعی در ارتقاء کیفیت خدمات در جهت حفظ و بهبود سلامتی مراجعین محترم دارد . بر این اساس با افتخار و اطمینان کامل کلیه خدمات دندانپزشکی در شهریار خود را بصورت تضمینی و با گارانتی واقعی ارائه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید